In Frankrijk is de SUV de gebeten hond

0

Een verhoging van de belasting op zwaardere en meer vervuilende auto’s enerzijds en een verlaging van de aanschafsubsidie voor elektrische personenwagens anderzijds: daarmee wordt de consument dubbel gepakt, zo stellen autofabrikanten.

Autofabrikanten uiten felle kritiek op de Franse overheid nu deze heeft besloten tot het verhogen van de belasting op relatief vervuilende modellen. Voor personenwagens die meer dan 184 gram CO2 per kilometer uitstoten, wordt de boete verhoogd van 12.500 naar 20.000 euro. Tot nu toe geldt de maximum malus voor auto’s met een uitstoot van 173 gram CO2 of meer.

De maatregel treft niet in de laatste plaats SUV modellen die ook in Frankrijk gestaag aan populariteit winnen. Dit carrosserietype was in de eerste 11 maanden van dit jaar namelijk goed voor 30 procent van de totale autoverkopen. Om te voorkomen dat het marktaandeel van de SUV nog verder stijgt, wordt de belasting op relatief vervuilende modellen verhoogd. Autofabrikanten zijn hier ontstemd over, ook omdat Frankrijk hiermee voor een strenger beleid kiest dan op Europees niveau is afgesproken.

De extra opbrengsten van de nieuwe supermalus worden geschat op 50 miljoen euro per jaar. Dat geld gaat naar het fonds dat Frankrijk heeft ingesteld om in problemen rakende toeleveranciers aan de auto-industrie te ondersteunen. Minister Bruno le Maire van Financiën vindt het bovendien onterecht dat de malus voor auto’s die meer vervuilen niet progressiever toeneemt. Vandaar dat hij het plafond aanzienlijk heeft laten verhogen naar 20.000 euro. “Auto’s die zware negatieve gevolgen hebben voor het milieu dienen ook zwaar belast te worden”, aldus de bewindsman.

Tegelijkertijd overweegt de Franse overheid om de aanschafpremie voor elektrische auto’s te verlagen. Onder de streep levert dit “een dubbele boete voor consumenten op”, zo stelt Luc Chatel van de Franse autobrancheorganisatie PFA in een verklaring. “De markt voor elektrische auto’s komt niet van de grond zonder subsidies”, zo vult hij aan. In Frankrijk is de aanschaf van een emissievrije personenwagen vorig jaar gestimuleerd met een budget van 550 miljoen euro. Ter vergelijking: in Duitsland gaat er tot 2025 in totaal voor 2,6 miljard euro aan subsidies verstrekt worden. In Frankrijk geldt komend jaar nog een aanschafbonus van 6.000 euro voor een elektrische auto die niet duurder is dan 45.000 euro. Deze subsidie gaat vanaf 2021 omlaag.

De Franse auto-industrie vreest dat de nieuwe supermalus vooral de afzet van SUV modellen zullen beïnvloeden. Die grotere modellen maken zoals gezegd inmiddels 30 procent uit van de totale autoverkopen in Frankrijk. “Het is een dubbele straf voor de consument. Met dit soort maatregelen krijg je de autorijder echt niet in een elektrisch model, zoals de regering graag wil. Daar heb je nog altijd sterke subsidies voor nodig”, aldus Chatel.

Reageren is niet mogelijk.