Kia: nieuwe K5 wordt dit keer geen Optima

0

Autointernationaal.nl berichtte eerder deze week dat de nieuwe Kia K5 op de Zuid Koreaanse thuismarkt een vliegende verkoopstart heeft gemaakt. Maar ondanks het enthousiaste ontvangst van de middenklasser zijn er geen plannen om het model in Europa te gaan verkopen als Optima (zoals bij de huidige editie nog wel het geval is). Daarmee bevestigt Kia eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl dat zij zich terugtrekt uit het klassieke D segment.

De derde generatie K5 / Optima komt dus niet naar onze contreien. Een trendbreuk, want de huidige, uit 2015 stammende editie van de gezinswagen van Kia is als SW stationwagon wel bij ons verkrijgbaar. Maar de verkoopresultaten zijn niet om over naar Zuid Korea te schrijven. Bovendien heeft Kia ook zonder de Optima een hele kluif aan het terugdringen van de gemiddelde CO2 uitstoot tot onder de 95 gram/km. De stekker hybride versie van de middenklasser zit weliswaar onder deze boetevrije grenswaarde, maar dat is een te smalle basis. En dus gaat Kia zich bij ons richten op modellen waarmee wel een sterke marktpositie kan worden verworven. Zoals de XCeed en de e-Niro.

Kia gaat de nieuwe K5 niet alleen in Zuid-Korea verkopen, maar ook in Noord-Amerika. Om de sedan met fastback look meer begerenswaardig te maken, wordt hij leverbaar met een nieuwe 8-traps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. De K5 wordt aangedreven door een direct ingespoten 1,6 liter turbobenzinemotor met variabele kleptiming. Deze 1.6 T-GDi is goed voor 180 pk en 265 Nm. Een automaat met 6 versnellingen is standaard, maar de viercilinder kan ook worden gekoppeld aan bovengenoemde gerobotiseerde transmissie.

De vierwielaandrijving is beschikbaar voor de GT versie van de K5. Die heeft een 2.5 T-GDi viercilinder onder de kap met een vermogen van 290 pk en een maximum koppel van 422 Nm. Met die krachtcentrale sprint de K5 in 6,6 tellen naar 100 km/u. De GT versie beschikt standaard over bovengenoemde 8-traps automaat met dubbele koppeling. Zijn 2,5 liter motor is er ook in atmosferische vorm en hoest dan 194 pk en 246 Nm op. Basis krachtbron op de thuismarkt is een 2,0 liter variant met 160 pk en 196 Nm. Deze turboloze viercilinder is er ook in een LPG smaak en levert dan 152 pk en 192 Nm. Op termijn komt ook weer een stekker hybride versie, maar de specificaties van deze aandrijflijn houdt Kia nog even onder de pet. Van dieselvarianten is als gevolg van het wegvallen van de Europese afzetmarkt geen sprake meer.


Kia gooit een heleboel interessante technologieën in de strijd die het rijden in de K5 een stuk aangenamer en veiliger maken. Op veiligheidsgebied profiteert de Koreaanse middenklasser van het Advanced Driver Assistence Systems pakket. Onder deze noemer zijn systemen als Forward Collision Assist, dode hoek detectie, een 360 graden camera, een uitgebreide parkeerhulp met zijwaarts kijkende camera’s, adaptieve cruise controle, Lane Assist en Highway Driving Assist gebundeld.

Bij het dashboard valt het 10,25 inch grote aanraakscherm voor het infomediasysteem op, dat overigens ook met de stem bediend kan worden. De Bose geluidsinstallatie is voorzien van ruisonderdrukking. Achter het stuur monteert Kia een 12,3 inch digitaal instrumentarium dat optisch één geheel vormt met het infomedia scherm.

Het interieur, met onder meer een nieuw en aan de onderzijde afgeplat stuurwiel, oogt op deze foto’s dankzij de houtafwerking, het tweekleurige leer en de sfeerverlichting hoogwaardiger dan dat van de vorige K5 (onze Optima). Volgens Kia is het materiaalgebruik voortaan van premium niveau. Wie de nieuwe K5 met de 8-traps automaat bestelt, krijgt een ronde keuzeknop op de midden tunnel om de transmissie mee aan te sturen. Exemplaren met de 6-traps transmissie moeten het met een klassieke, nogal forse keuzehendel doen.


Het carrosseriedesign is de vrucht van 3 designstudio’s, want er is niet alleen in Zuid Korea aan de nieuwe K5 getekend, maar ook in de Verenigde Staten en Europa. Dat verklaart waarom de Kia er best appetijtelijk uitziet. Zijn ontwerpers hebben hem een mondiaal lijnenspel gegeven waardoor er, ondanks dat hij niet in Europa verkocht zal worden, toch sprake is van een wereldauto. Met name de opvallende licht signatuur van de K5 maakt indruk. De nieuwe generatie is 4,9 meter lang en daarmee 5 centimeter forser dan zijn voorganger (onze Optima). De wielbasis bedraagt 2,85 meter en ook dat is 5 centimeter meer. De breedte van de K5 is met 1,86 meter gelijk gebleven. Wel is hij 2,5 centimeter lager dan zijn voorganger.

 

Reageren is niet mogelijk.