Mazda bekritiseert elektrische auto’s met grote accucapaciteit

0

De nieuwe Mazda MX-30 is een kloeke elektrische auto, maar heeft een betrekkelijke kleine actieradius. Volgens een topmanager van de autofabrikant is dat een bewuste keuze en gemaakt vanwege milieuoverwegingen.

De MX-30, een cross-over, is de eerste elektrische auto die Mazda op de markt brengt. Het bereik van het model valt een beetje tegen, aangezien hij een accucapaciteit van slechts 35,5kWh heeft. Daarmee moet de MX-30 een kleine 290 kilometer kunnen afleggen. Dat is veel minder dan het rij bereik van modellen van de concurrentie. Het is weliswaar genoeg voor stedelijk gebruik of voor woon-werk verkeer, maar grote afstanden afleggen gaat niet zonder het maken van een laadpauze. Je zou zeggen dat Mazda beter moet kunnen. Maar volgens de Europese R&D baas van het Japanse automerk, Christian Schultze, is deze keuze zeer bewust gemaakt. Hij omschrijft het formaat van de lithium/ion accu van de MX-30 als “verantwoord”. Want als er gekeken wordt naar de CO2-uitstoot van het gebruik én van het maken van de batterij, dan is de 35,5 kWh accu te vergelijken met de 1,8 liter dieselmotor van de Mazda 3.

Een grotere 95 kWh batterij zou voor veel meer CO2-uitstoot zorgen, zo laat Schultze (foto) met een grafiek zien. Een batterij moet volgens hem na 160.000 kilometer vervangen worden, wat weer zorgt voor een nieuwe hoeveelheid emissie (veroorzaakt door de productie van de accu set). De uitspraak van Schultze wordt door verschillende externe experts evenwel in twijfel getrokken. Zo stelt een nieuwssite over elektrische voertuigen dat Mazda fout zit. Zij haalt verschillende studies aan die bewijzen dat elektrische motoren veel milieuvriendelijker zijn dan dieselmotoren. Mazda zou ook de mist in gaan omdat het rekent met cijfers uit 2016 voor het opwekken van energie in Europa.

De Mazda MX-30 (foto) moet in 2020 op de markt komen en gaat als First Edition in Nederland 33.990 euro kosten. Een versie met een groter accupakket gaat er dus niet komen. Gaat Mazda dan niks doen om de actieradius te vergroten? Jawel, hiertoe zal de wankelmotor worden afgestoft. De tegenovergesteld openende achterportieren à la de RX-8 van de MX-30 zijnd daar al een verwijzing naar. In de elektrische cross-over krijgt de wankelmotor een taak als range extender. Dit betekent dat de rotatie krachtbron niet de wielen zal aandrijven, maar gebruikt zal worden om de batterij op te laden. Schultze laat weten dat wij de MX-30 met wankelmotor in 2021 kunnen verwachten.

Reageren is niet mogelijk.