Recordaantal bestelling voor nieuwe Kia Optima

0

Kia heeft op haar Zuid Koreaanse thuismarkt de compleet nieuwe K5 voorgesteld; een D segment sedan die wij kennen als Optima.

De kersverse editie lost het huidige model na ruim 4 jaar af en kenmerkt zich door een strak, dynamisch exterieur design met een langere motorkap, een kortere kofferklep en een lagere carrosserie. De merk karakteristieke ‘tijgerneus’ grille vormt één geheel met de horizontale koplampen, waardoor de sedan volgens Kia een meer brutale en sportievere uitstraling heeft gekregen. Het scherper gesneden lichtrooster zou associaties met een haai moeten oproepen. Aan de achterzijde heeft de K5 een liftback look gekregen. “Deze derde generatie staat symbool voor de grote veranderingen bij Kia waarmee wij de transitie maken naar een nieuw mobiliteitstijdperk, aldus designchef Karim Habib (foto). De nieuwe K5 is 50 millimeter langer (4,905 meter), 25 millimeter breder (1,86 meter) en 20 millimeter lager (1,445 meter) dan zijn voorganger.

Kia biedt de sedan aan in 4 uitrusting niveaus. De nieuwe K5 is uitgerust met tal van gimmicks zoals een luchtgeur functie die met de stem kan worden bediend, maar ook een automatische stand heeft (die geactiveerd wordt zodra er fijn stof in het interieur wordt gedetecteerd). Ook aanwezig zijn een 12,3 inch digitaal instrumentarium en een 10,25 inch display voor het infomediasysteem dat ook reageert op spraakinstructies. Kia wil hiermee bereiken dat de K5 als een vriend door de bestuurder wordt beschouwd tegen wie je kan praten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van artificiële intelligentie. De cabine van de K5 zou daardoor niet langer een “geïsoleerde ruimte” hoeven te zijn zonder contact met de buitenwereld.

Dankzij een internetverbinding krijgt de bestuurder actuele informatie over bijvoorbeeld de verkeerssituatie. De navigatie instructies die de Kia geeft, stoppen niet zodra de bestuurder is uitgestapt. Op de telefoon kan hij zien hoe hij vanaf de parkeerlocatie het laatste stuk moet afleggen. De K5 kan zichzelf ook parkeren. De standaard veiligheidsuitrusting van de Kia omvat zaken als een Forward Collision Avoidance Assist, dode hoek waarschuwing (zowel vóór als achter), een intelligente rijbaan assistent, adaptieve cruise controle en Rear Cross Traffic Collision Avoidance Assist.


Sinds de orderboeken in Zuid Korea op 21 november jl. open gingen, heeft Kia al meer dan 16.000 exemplaren van de nieuwe K5 verkocht; een record voor de autofabrikant. Park Han-woo, president en CEO van het Zuid Koreaanse automerk, heeft daarom goede hoop dat het model consumenten terug richting de sedan kan lokken. Ook in Azië winnen SUV’s namelijk gestaag aan populariteit.

De nieuwe K5 wordt leverbaar in benzine (2.0 GDI en 1.6 T-GDI), LPG (2.0 LPi) en hybride vorm. Kia wil volgend jaar in eigen land 70.000 exemplaren van de sedan verkopen. Zij heeft daarbij met name twintigers en dertigers als klant in het vizier; autoconsumenten die de fabrikant probeert te verleiden met moderne, futuristische opties. Om deze doelgroep te bereiken zal de nieuwe K5 in tegenstelling tot het model dat nu met pensioen wordt gestuurd niet meer in taxi uitvoering worden aangeboden. Kia heeft geen plannen om de derde generatie in Europa te gaan verkopen (als Optima).

Reageren is niet mogelijk.