Succesvolle Mercedes-Benz S-klasse houdt vast aan V12 motor

0

In afgerond 6 jaar tijd heeft Mercedes-Benz 500.000 exemplaren van de huidige generatie S klasse verkocht. De halve miljonair rolt van de band in de fabriek in Sindelfingen, waar voor deze feestelijke gelegenheid slingers waren opgehangen.

De huidige generatie S klasse wordt sinds 2013 gebouwd. Sindelfingen is de enige fabriek waar het vlaggenschip van Mercedes-Benz het levenslicht ziet. Indien de 220 uit 1951 wordt gezien als de stamvader van de S klasse, dan zijn er al 4 miljoen exemplaren van de grote sedan geproduceerd.

Volgend jaar wordt de nieuwe S klasse gepresenteerd. Die krijgt standaard hybride techniek. Een volledig elektrische versie is niet gepland. Wie dat zoekt, kan vanaf 2021 een exemplaar van de EQ S bestellen. Wat de EQ C ten opzichte van de GLC is, dat wordt de EQ S in vergelijking met de (nieuwe) S klasse.

Anders dan de AMG divisie houdt Mercedes-Benz nog een tijdje vast aan de V12 motor, ondanks dat dergelijke grote motoren het in onze contreien moeilijk hebben vanwege de strenge uitstootregels. Maar elders is er nog voldoende klandizie voor. Mercedes-Benz topman Ola Källenius vertelde op de autotentoonstelling van Guangzhou dat de volgende generatie S klasse daarom gewoon weer leverbaar wordt met een V12 motor.

Met de eerder genoemde hybride techniek en vermoedelijk ook cilinderuitschakeling zal de V12 proberen om zich van zijn groenste kant te laten zien. Stel dat een 15 procent lagere uitstoot van CO2 wordt gerealiseerd, dan scheelt dat toch al bijna 50 gram! De 12 cilinder uitvoering zal ook onder het meer exclusieve Mercedes-Maybach label aangeboden gaan worden.

Van die versie komen vermogende Chinezen namelijk spontaan klaar. Van de huidige generatie S klasse gaat 1 op 3 exemplaren naar China. De nieuwe editie debuteert volgend jaar en arriveert in 2021 in de showrooms. Of de komende V12 versie weer ‘S 600’ gaat heten is niet bekend. Voor de 8 cilinder uitvoering van de Mercedes-Maybach GLS wordt namelijk hetzelfde getal gebruikt. Dus de V12 zou, ook vanwege de EQ Boost annex hybride techniek, gepromoveerd kunnen worden tot ‘S 700’.

Reageren is niet mogelijk.