Elektrisch rijden wordt steeds beter betaalbaar

0

Een Tesla is voor veel consumenten te duur. Dit jaar komen diverse autoproducenten met een beter betaalbaar elektrisch model. Voorbeelden zijn de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208, de Mini Hatch Electric en de Volkswagen ID.3.

De goedkoopste modellen kosten rond de 30.000 à 35.000 euro. Voor een nieuwe Tesla Model 3 betaal je minimaal 50.000 euro. Het blijven prijskaartjes waar menig particulier in de showroom van schrikt, maar de nieuwe generatie elektrische auto’s zijn net iets goedkoper dan de modellen die vorig jaar al te koop waren. Bovendien staan er andere voordelen tegenover: stroom is goedkoper dan benzine, je betaalt geen wegenbelasting, er zijn minder onderhoudskosten en de restwaarde zal over een jaar of 5 hoger zijn. Want voor tweedehands benzine en diesel auto’s is over 5 jaar minder animo.

De actieradius is nog altijd lager dan die van een gemiddelde benzineauto, maar ook op dit punt wint elektrisch rijden terrein. Met de nieuwe lichting beter betaalbare modellen rijd je onder ideale omstandigheden bijna 350 kilometer op een volle batterij. In hoeverre dat in de praktijk lukt, hangt af van de rijstijl en de buitentemperatuur. Met de nieuwe Seat Mii Electric en de Skoda e-Citigo iV is het actieradius feest ruim 100 kilometer eerder voorbij, maar die zijn al voor minder dan 25.000 euro te koop.

In 2019 was afgerond 13 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch, zo berichtte Autointernationaal.nl al eerder. Dat komt vooral door zakelijke rijders die vorig jaar konden profiteren van gunstige lease bijtellingsvoorwaarden. Die bijtelling, die in 2019 slechts 4 procent was en dit jaar omhoog gaat naar 8 procent, veroorzaakte zelfs nog een eindejaar stormloop op de showrooms in december. Maar ook zonder die eindsprint verdubbelde het aantal volledig elektrische voertuigen afgelopen jaar in Nederland. Eind november waren dat er 84.000, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Voor 2020 rekent de Bovag op een verdere toename met 40.000 stuks. Al blijft dat op een totaal wagenpark van ruim 8,5 miljoen voertuigen natuurlijk een bescheiden aantal.

Ondanks alle gunstige voorwaarden kostte een elektrische auto afgelopen jaar gemiddeld 2 à 3 procent meer dan een benzineauto, zo blijkt uit de ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2019. Toch verwacht deze automobilistenclub een doorbraak in de verkoop van elektrische personenwagens aan particulieren. Vooral als er een aanschafsubsidie komt die de kosten nog verder gelijk trekt. Wanneer deze subsidie er komt en hoe hoog deze wordt, is nog onzeker. De verwachting is dat die in 2021 ingevoerd wordt en tussen de 3.000 euro en 3.500 euro komt te liggen, en de jaren daarna weer afgebouwd wordt.

Kosten en actieradius zijn belangrijke voorwaarden voor de overstap naar elektrisch rijden. Toch blijft het allerbelangrijkste argument voor veel autoconsumenten: stoppen met rijden op een fossiele brandstof. Met hybride modellen wordt al een stap in de goede richting gezet. De ANWB meldt dat een deels elektrische auto gemiddeld 35 tot 55 procent minder CO2 uitstoot.

Voor het overgrote deel van de autorijders die het moeten hebben van de tweedehands automarkt is het nog even wachten op de doorbraak. Die zal pas komen als de bulk aan elektrische auto’s weer tweedehands wordt doorverkocht. Het leasecontract van de Tesla’s die vorig jaar op kenteken werden gezet, is in 2024 afgelopen. Maar de komende tijd zal er een aardig aanbod aan exemplaren van bijvoorbeeld de BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoé en Volkswagen e-Golf gaan ontstaan.

Reageren is niet mogelijk.