General Motors wedt op een oud (maar populair) paard

0

Terwijl Europa de autoconsument de komende jaren met meer dan slechts milde dwang in minimaal deels geëlektrificeerde personenwagens wil duwen, krijgt General Motors in Noord Amerika haar V8 motoren niet aangesleept. De fabrikant investeert daarom ruim 60 miljoen dollar in de fabriek die het zogeheten ‘small block’ (nou ja: de inhoud is 5,3 liter) bouwt om de productiecapaciteit te kunnen opvoeren.

Het geld (40 miljoen dollar) is vooral bestemd voor de Spring Hill Global Propulsion Systems fabriek in Tennessee. Die is operationeel sinds 1990 en bouwde tot nu toe al 4,5 miljoen motoren. Maar het productieritme moet er dus omhoog. De investering van 40 miljoen dollar komt bovenop een upgrade van de fabriek à 22 miljoen dollar die General Motors deed in 2019. Het totale investeringsbedrag sinds 2010 overstijgt de 2 miljard dollar. In de fabriek werken 3.700 mensen. Toch zit er ook een (microscopisch) groen randje aan de investering in de achtcilinders. De Spring Hill fabriek is de grootste van General Motors in Noord-Amerika en het totale oppervlakte is 850 hectare. 365 hectare daarvan is bestemd voor landbouw en op 40 hectare lopen dieren in het wild rond.

De 5,3 liter grote V8 met stoter stangen is hoogbejaard, maar wordt door General Motors gekoppeld aan een moderne 10-traps automaat. Ook is het blok voorzien van ‘dynamic fuel management’ om het benzineverbruik enigszins binnen de perken te houden. De aandrijflijn wordt voor heel wat van de grote SUV en pick-up modellen van General Motors gebruikt (in totaal 13 stuks), onder meer de Chevrolet Silverado, Tahoe plus Suburban, en de GMC Sierra plus GMC Yukon. Die hebben allemaal grotendeels dezelfde basis.

Grote SUV modellen zijn in de Verenigde Staten zeer populair, evenals joekels van pick-ups. Dat komt onder andere doordat de autoconsument aldaar lauwtjes reageert op alternatieve aandrijfvormen. Tesla kent weliswaar succes, maar de verkoop van alle andere elektrische auto’s valt tegen. En voor veel Amerikanen blijft de V8 nog steeds de enige juiste / echte motor. Bovendien is benzine dankzij de succesvolle ontginning van schalie olie in de Verenigde Staten goed betaalbaar. Er zijn nog steeds Amerikaanse staten waar, afhankelijk van de lokale belastingen, men deze brandstof tankt voor (omgerekend) minder dan 1 dollar per liter.

 

Elektrificatie

Overigens investeert General Motors wel degelijk in emissievrije auto’s. De Chevrolet Bolt, bij ons bekend als Opel Ampera-e, is daar een rijdend voorbeeld van. Maar veel passie en liefde heeft General Motors in dit ontwerp niet gestopt. Meer toewijding is er bij de ontwikkeling van (deels) elektrische auto’s voor de Chinese markt; een must om aldaar überhaupt zaken te mogen doen. General Motors zegt bezig te zijn met de ontwikkeling van een nieuw, groot platform voor elektrische auto’s. Van de bekende merken uit de portefeuille zal Cadillac daar als eerste gebruik van gaan maken. Op zich een goede zet, want nieuwe techniek moet je ‘top down’ introduceren dus eerst bij de duurste modellen / merken. Pas als er schaalvoordelen gerealiseerd kunnen worden zijn de auto’s voor de gewone man aan de beurt.

Het nieuwe platform voor elektrische auto’s zal door General Motors ook gebruikt gaan worden voor de wedergeboorte van het mythische merk Hummer. Dit label werd in 2010 opgedoekt omdat zelfs Amerikanen het brandstofverbruik te gortig vonden. Dit probleem kan worden opgelost door de benzine slurpende grote verbrandingsmotoren te vervangen door elektrische aandrijving. Volgende maand, op 2 februari, zal de comeback van Hummer tijdens de Super Bowl aangekondigd worden. De rentree op de automarkt vindt plaats met een elektrische pick-up. Dat is een type carrosserievorm waarmee Cadillac zich (momenteel) niet bezighoudt. General Motors voorkomt hiermee interne concurrentie.

Momenteel zijn elektrische pick-ups de heilige graal op de Amerikaanse automarkt. ‘Iedereen’ lijkt een dergelijk model te willen gaan bouwen, variërend van Ford (F-150 Mach E) tot Rivian (met de R1T), Lordstown (Endurance), Bollinger (B2) en uiteraard Tesla met de Cybertruck. Maar het staat vooralsnog in de sterren geschreven hoe groot het afzetpotentieel voor elektrische pick-ups is. Het carrosserie type domineert weliswaar de Amerikaanse automarkt, maar dan vooral buiten de grote steden waar men van een laadpaal bij wijze van spreken nog nooit gehoord heeft. General Motors is van plan om de komende 3 jaar tenminste 20 elektrische modellen te introduceren.

De eerste e-Hummer moet eind 2021, begin 2022 op de markt komen. Om te voorkopen dat er een apart (lees: duur) dealernetwerk opgetuigd moet worden, brengt General Motors haar verloren zoon onder bij GMC. Daar wordt Hummer een submerk van. Onder de noemer ‘Hummer by GMC’ moet de wedergeboorte gaan plaatsvinden. General Motors denkt hiermee een antwoord in handen te hebben op Jeep, wiens Wrangler in de Verenigde Staten razend populair is. De reactie van Ford vindt plaats in de vorm van het afstoffen van de Bronco modelnaam. Dat wordt een hoekige SUV op basis van de Ranger pick-up.

Hummer werd in 1992 opgericht, deels op aandringen van acteur Arnold Schwarzenegger. Het eerste model, de H1, was feitelijk een civiele versie van de mastodont High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, kortweg HMMWV geheten. In de volksmond was dit de Humvee. Die verving in 1984 de Jeep als werkpaard van het Amerikaanse leger en was veelvuldig op televisie te zien tijdens de Eerste Golfoorlog. De civiele en iets comfortabeler aangeklede versie van dit voertuig, dat de geschiedenis in is gegaan als H1, was de natte droom van Schwarzenegger. Pas nadat truck en bus fabrikant AM General het merk verkocht aan General Motors, kwamen er andere varianten bij. De H2 uit 2002 was ook niet bepaald compact (want gebaseerd op de Chevrolet 2500 HD pick-up). 4 jaar later was het gedaan met het succes van Hummer. De verkopen kelderden enorm als gevolg van de stijgende benzineprijzen in de Verenigde Staten. Hummer stond symbool voor alles wat er mis was met de Amerikaanse auto-industrie.

General Motors probeerde Hummer van de ondergang te redden door in grote haast een zuiniger (en beter handelbaar plus goedkoper) model op de markt te brengen: de H3. Die had de Chevrolet Colorado pick-up als basis. Maar General Motors gooide het kind met het badwater weg door deze SUV alleen te leveren met een 5 cilinder motor. En niet met een V8 … . In 2009 ging General Motors failliet. Een poging om Hummer te verkopen aan een Chinese fabrikant van machines werd door de Chinese overheid geblokkeerd, die de transactie als ‘weggegooid geld’ beschouwde zonder enige vorm van meerwaarde voor de nationale economie. Bij de doorstart van General Motors in 2010 werden diverse merken geschrapt: Pontiac, Saab en Saturn, maar ook Hummer.

Reageren is niet mogelijk.