Koning van de stad: test Smart EQ Fortwo Cabrio

0

Waarom de korte test?

Elektrische auto’s zijn, met name in Nederland, hot. En sinds kort helemaal vanwege de aangekondigde koopsubsidie van de overheid. Met name op goedkope modellen kan er op die manier een relatief forse korting worden verkregen. Zoals het repertoire van Smart, dat voor tarieven vanaf 23.995 euro in de prijslijst staat.

Smart heeft haar uit 2014 stammende gamma, bestaande uit de Fortwo, de Fortwo Cabrio en de Forfour, vorig jaar vernieuwd. Nou ja, eigenlijk een cosmetische opfrisbeurt gegeven want technisch is er amper wat veranderd. Dit betekent dat de Achilleshiel van de elektrische versies (sinds 1 januari jl. zijn overal in Europa de benzine uitvoeringen geschrapt; Nederland voerde deze klanten wegjagende wijziging al eerder door) onverminderd groot is: na 130 à 135 kilometer is de accu al leeg. Een vergroting van het accupakket loont niet meer de moeite, want al in 2022 moet de compleet nieuwe generatie klaar zijn. Die zal in China door Geely, een grote aandeelhouder van Daimler (het moederbedrijf van Smart) gebouwd gaan worden.

Met de huidige, technisch verouderde, editie moeten de Smart dealers het dus de komende 2 jaar zien uit te zingen. Dan kan je maar het best van de nood een deugd maken. Door bijvoorbeeld de elektrische Smart alleen in (en om) de stad te gebruiken. Dat is sowieso de natuurlijke habitat van de Fortwo. In een drukke binnenstad is geen auto beter op zijn plek dan deze elektrische Smart. En omdat die 130 à 135 kilometer actieradius als sneeuw voor de zon verdwijnt als je snel rijdt, kan je maar beter voor relaxt cruisen opteren. Door met het dak open te rijden in de Cabrio uitvoering bijvoorbeeld.

 

Wat voor auto is het?

De ‘korte’ Smart kennen wij al sinds 1998. Het autoconcept werd destijds door de ontwerpers als briljant beschouwd. En het moet gezegd worden: in de overvolle binnensteden is een klein en wendbaar autootje inderdaad enorm handig en praktisch. Met name de eerste generatie van de Smart die slechts 2,5 meter lang was en daardoor overdwars in een parkeervak paste. Maar met 2 zitplaatsen was het in een ander opzicht ook een heel onpraktische auto. Totaal ongeschikt voor het gros van de huishoudens, want ook gezinnen zonder kinderen willen wel eens familie, vrienden of buren een lift kunnen geven. De Smart is daardoor nooit de kaskraker geworden waarop gehoopt werd. Sterker nog: Daimler leed vanaf het begin verlies op haar stadsautomerk. Voormalig topman Dieter Zetsche kneep al die tijd een oogje toe, maar zijn opvolger Ola Källenius had minder geduld met de bodemloze Smart put. Vorig jaar zette Daimler daarom een radicale stap: de helft van de aandelen in het stadsautomerk werd verkocht aan Geely. Samen gaan ze nieuwe modellen ontwikkelen (waaronder een grotere B segment hatchback) met Chinese techniek en een Duits design. Geely zal ook de productie gaan verzorgen. De huidige Smart fabriek in het Franse Hambach, waar de Fortwo en de Fortwo Cabrio van de band rollen, zal worden omgebouwd voor de fabricage van een elektrische Mercedes-Benz, de compacte EQ A. De Forfour ziet bij Renault in het Sloveense Novomesto het levenslicht. De Fransen bouwen daar hun Twingo. Die krijgt op korte termijn (ook) een elektrische variant die nog enige tijd zal worden doorgebouwd als in 2022 de stekker uit de Europese Smart productie gaat.

In zekere zin zijn verkoopinspanningen voor een elektrische auto met een actieradius van slechts 130 à 135 kilometer als trekken aan een dood paard. De consument haalt daar zijn neus voor op. Zelfs in het moderne en voor de troepen uitlopende Nederland, waar vorig jaar slechts 413 mensen kozen voor een Smart. Verkoopherstel is in 2020 niet te verwachten. De consument weet dat hij elders voor hetzelfde geld een elektrische Seat Mii, Skoda Citigo of Volkswagen Up kunnen aanschaffen. Die hebben een accupakket van 36,8 kWh, hetgeen voldoende is voor een rij bereik van 260 kilometer. Met name de Smart Forfour is in dit gezelschap kansloos, maar de Fortwo heeft als troef altijd nog zijn compacte afmetingen. En de Cabrio variant ook zijn open dak.

Smart heeft haar Fortwo en Forfour zoals gezegd vorig jaar een (kleine) facelift gegeven, waarbij het accupakket onaangeroerd bleef. En dat al 10 jaar lang, want in 2009 kon je al een elektrische versie met dezelfde 17,6 kWh capaciteit kopen. Stilstand in de accupakket ontwikkeling is achteruitgang in de verkoopresultaten; dat is de les die Smart inmiddels in Nederland op een dure manier geleerd heeft. En na ongeveer 130 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm; de Fortwo (Cabrio) komt 5 kilometer verder) sta je dus daadwerkelijk stil omdat de accu dan (alweer) leeg is. Je kan wel zeggen dat een dergelijke actieradius voor de meeste mensen voldoende is voor woon-werkverkeer, maar als Amsterdammer wil je op zondag ook wel eens op verjaardagsbezoek naar Zwolle (of andersom) en dat red je niet de Smart EQ. Of, met samengeknepen billen en alle comfortverhogende elektronica aan boord uitgeschakeld, misschien net wel. Maar eigenlijk zijn de elektrische modellen van Smart ongeschikt als ‘eerste’ auto in een huishouden. En de slechts 2 zitplaatsen biedende Fortwo valt überhaupt af. Maar als ‘tweede’ auto liggen de kaarten voor Smart anders. Huishoudens die zich een tweede heilige koe kunnen veroorloven, zullen er ook minder moeite mee hebben dat de Fortwo noch de Forfour een koopje is (voor beide modellen betaal je 23.995 euro). De EQ Cabrio kost minstens 26.995 euro. Een pittig bedrag, maar nog altijd minder dan je voor een Mazda MX-5 als ‘tweede’ auto voor jouw huishouden kwijt zou zijn.

De facelift van de Fortwo en de Forfour is door Smart wel gebruikt om het model  duo op het gebied van connectiviteit naar een hoger plan te tillen (uiterlijk zie je op de verse carrosserie kleuren en andere 15 of 16 inch velgen na bijna geen verschil: de grille is nu groter en iets lager geplaatst en optioneel kun je nu LED koplampen bestellen, terwijl ook het ontwerp van de 3D achterlichten werd vernieuwd). Installeer je de nieuwe Smart applicatie op je telefoon, dan kun je de Fortwo of Forfour vanaf nu voorverwarmen en kan je hem altijd terugvinden op een volle parkeerplaats. In het kader van een betere integratie van telefoon en auto wordt door Smart nu ook een groter (8 inch) aanraakscherm gemonteerd.

Zonder meer een interessante applicatie is ‘Ready to Share’. Daarmee kan de Smart worden getransformeerd tot ideale deelauto. Wil je hem uitlenen, dan houdt de applicatie het stroom verbruik van de andere gebruiker bij en wordt er na afloop van de rit automatisch afgerekend (op minuten of kilometer basis). De sleutel kan altijd in de auto blijven want via de telefoon activeer of demobiliseer je de betreffende uitleenmodule. Wie voor 483 euro ‘Ready to Share’ optie aanschaft, heeft de Fortwo of Forfour direct extra verzekerd voor de periodes waarin je hem uitleent. Smart richt zich met de uitleen module in eerste instantie op particulieren, maar de volgende stap is commercialisering door vlootbeheerders. Dat kunnen ook bedrijven zijn met een wagenpark voor hun personeel. Via de ingebouwde SIM kaart kan altijd worden bijgehouden waar het voertuig zich bevindt.

 

Is het wat?

Autointernationaal.nl heeft het in dit testverslag al 2 keer laten doorschemeren: hoewel er op zich niet zoveel redenen zijn om écht blij van de elektrische Smart te worden, lukt dat nog het best in deze Fortwo Cabrio. Dan wordt het, bijvoorbeeld voor een uitgebreide stadsrit door het zonnige Valencia (waar de kennismaking plaatsvond; de storm ‘Gloria’ was net gaan liggen), alsnog leuk. Rijden door het drukke centrum in de 2,69 meter lange Fortwo EQ Cabrio is alsof je als een koning op een scooter zit: de Smart glipt overal tussendoor (de draaicirkel is slechts 6,95 meter) en is ondanks zijn slechts 82 pk (en 160 Nm) sterke elektromotor geschikt voor een vlotte rijstijl. In 5,1 seconden zit je in de 1.125 kilo zware Cabrio versie vanuit stilstand op 60 km/u. Sprinten naar 100 km/u duurt niet meer dan 11,8 tellen. Als het moet, is de elektrische Smart 130 km/u snel. En dat dus allemaal emissievrij. Gebruik je de Eco modus, dan hoef je het rempedaal nauwelijks aan te raken. Loslaten van het gaspedaal is voldoende om de Smart te laten afremmen. De vering is zonder meer hard, maar op glad asfalt rijdt de Fortwo Cabrio heel volwassen.

Er is één pretbederver: het navigatiesysteem van TomTom is te traag en geeft onduidelijke aanwijzingen. Met name tussen hoge gebouwen en bomen raakt hij letterlijk de weg kwijt, met als gevolg dat ik tijdens de test vaak op het laatste moment van richting moest veranderen. Nou ja, in elke andere auto zou dat rampzalig zijn, maar de Fortwo is daar altijd nog wel toe in staat. Slalommen is hem op het lijf geschreven. Het hinderlijke onderstuur van de eerdere Smart generaties is verdwenen. De huidige modellen sturen lekker direct.

De bagageruimte van de Fortwo Cabrio is zeer beperkt. Er is eigenlijk alleen sprake van een ‘brievenbus’ waar je wat spullen in kwijt kunt. Zelfs het gebruiken van deze Smart voor het doen van boodschappen kan dan een uitdaging zijn. Bij de gewone Fortwo heb je een grotere laadruimte, maar die wordt bij de Cabrio opgesoupeerd door de dubbelwandige achterklep waarin de afneembare dakbalken dient op te bergen. Gelukkig zijn er in de cockpit veel handige opbergvakken.

De zitpositie is gelukkig goed, ook al is het stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar. De interieurafwerking van de Fortwo Cabrio is goed. Het is een beetje trendy allemaal (al is dat een kwestie van smaak), met zo hier en daar bedieningsknoppen van speelgoedformaat. De nieuw ontworpen middenconsole is geen voltreffer. In de breedte is er namelijk weinig over tussen de console en de bolling van het deur vak. Verder zijn de stoelen nogal stevig gevuld en zouden zij wat breder mogen zijn voor bestuurders met een forser postuur.

Het infomediasysteem, en dan in het bijzonder de navigatiefunctie, is zoals gezegd allesbehalve ‘premium’, maar dat probleem kan omzeild worden door van Google Maps gebruik te maken. Hiervoor dien je dan wel de 1.500 euro duurdere Comfort uitvoering te bestellen, want die heeft namelijk het Smart Media systeem Connect met telefoonintegratie en Apple CarPlay plus Android Auto. Voor de afwerking van het interieur is er keuze uit onder de ‘Carbon Fibre’ look, de Gold Rush afwerking, blauwe Hexagon detaillering of een houtlook finish. Dat laatste is bijzonder fraai en geeft echt een premium gevoel. Als geld geen rol speelt, dan kan verder geopteerd worden voor het Brabus Edition One pakket. Dat kost 3.010 euro en omvat een frontspoiler, zijschorten, een achterspoiler, luchtinlaten met rode details, de exterieurkleur Asphalt Grey, 16 inch Brabus Monoblock XL velgen en sportieve interieurdetails.


Smart levert haar EQ modellen in Nederland standaard met een 22 kW lader. Daarmee kan men de batterij met behulp van een publiek laadstation in minder dan 40 minuten van 10 tot 80 procent opladen. Via een Wallbox vergt de handeling 3,5 uur. En bij een gewoon stopcontact moet er gerekend worden op 6 tot 8 uur aan oplaadtijd.

 

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

De elektrische EQ modellen van Smart zorgen voor een dubbel gevoel: qua actieradius zijn de Fortwo en de Forfour hopeloos verouderd. Elke concurrent biedt een groter rij bereik. Maar in de stad kan geen enkele auto tegen de hippe, trendy en geinige Fortwo op. Je want je daar onoverwinnelijk dankzij de compacte afmetingen en de vlotte acceleratie. Dan vergeef je deze kleine scheurneus al zoevend zijn tekortkomingen. Met name als op zijn tijd het dak er af kan. En 26.995 euro voor de EQ Fortwo Cabrio is dan eigenlijk niet eens heel veel geld, al moet je inclusief diverse 'Ready to' modules en andere opties plus de upgrade naar het uitrusting niveau Comfort rekenen op een 3.000 euro hoger factuurbedrag.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (6)
    6.1

Reageren is niet mogelijk.