Meer dan de helft van de Noren kiest dit jaar voor een elektrische auto

0

Afgelopen jaar zijn er in Noorwegen een derde meer elektrische auto’s verkocht. Daar profiteerde vooral Tesla van. Maar de Amerikaanse pionier op het gebied van elektrische auto’s krijgt te maken met meer concurrentie in 2020 nu andere fabrikanten ook op het punt staan om emissievrije modellen te lanceren.

In 2019 hadden elektrische auto’s een marktaandeel van 42,4 procent; een mondiaal record. In 2018 bedroeg met marktaandeel 31,2 procent en 5 jaar daarvoor koos slechts 1 op de 20 Noorse consumenten voor een elektrische auto. Maar het Scandinavische land probeert af te kicken van haar verslaving van fossiele brandstoffen, ofschoon het de grootste producent van olie en gas van Europa is. Daartoe komt er in 2025 een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. De groene loper werd uitgerold voor emissievrije personenwagens in de vorm van allerlei belastingvrijstellingen. De Noren maakten daar gretig gebruik van, met als gevolg dat het in Oslo stiller is geworden en dat de luchtkwaliteit in de hoofdstad is verbeterd.

De voorkeursbehandeling van elektrische auto’s heeft er in Noorwegen toe geleid dat de top 10 van best verkochte modellen vorig jaar werd gedomineerd door elektrische personenwagens, waaronder de Volkswagen e-Golf, de Nissan Leaf, de Audi e-Tron, de BMW i3, de Jaguar I-Pace en een diverse modellen van Hyundai (Ioniq Electric en Kona Electric). Er gingen in het Scandinavische land vorig jaar 142.381 personenwagens over de toonbank, waarvan 60.316 stuks volledig elektrisch waren. Dat betekent een marktaandeel van 42,4 procent. Dit percentage zou dit jaar verder kunnen stijgen naar 60 procent, zo verwacht de Noorse Volkswagen importeur Harald A. Möller, die in 2020 start met de verkoop van de ID.3. Op dezelfde technische basis zal Skoda dit jaar de orderboeken openen voor de productieversie van de Vision iV (foto).

“De elektrificatie van de Noorse automarkt is aan het versnellen. Wij verwachten dat er in 2025 sprake zal zijn van 100 procent marktaandeel”, zo laat een woordvoerder van de Volkswagen importeur weten. De best verkochte auto van 2019 in Noorwegen was, net als in Nederland, de Tesla Model 3. Deze Amerikaanse elektrische sedan was goed voor een marktaandeel van 11 procent.

Het toegenomen bewustzijn over mondiale klimaatverandering stimuleert Noren om een steentje bij te dragen aan vermindering van de CO2 uitstoot. Zij voelen sowieso een dwingende duw in de rug van de overheid, terwijl fabrikanten zich ook niet onbetuigd laten met de introductie van nieuwe modellen en innovatieve technologie. Het zorgt er voor dat de traditionele auto-industrie op zijn kop wordt gezet. In korte tijd is Tesla uitgegroeid tot één van de meest waardevolle automerken in de wereld.

Tesla zal dit jaar beginnen met de productie van haar eerste cross-over van middenklasser (D segment) formaat, de Model Y. Maar die wordt geconfronteerd met steeds meer concurrenten, waaronder de Audi e-Tron, de Ford Mustang Mach-E, de Jaguar I-Pace, de Mercedes-Benz EQ C en de Volvo XC40 Recharge. In 2020 zullen er tussen de 20 en 30 nieuwe elektrische auto’s op de markt verschijnen. Met name rondom de Mustang Mach-E van Ford (zie hoofdfoto) zijn de verwachtingen hoog gespannen. Die gaat zowel concurreren met de Tesla Model 3 als de Model Y.

Ook de Audi e-Tron wordt gezien als een grote concurrent voor het repertoire van Tesla. Deze elektrische cross-over was in oktober de best verkocht auto van Noorwegen. “Noorse autoconsumenten hebben 2 jaar halsreikend uitgekeken naar deze auto”, aldus marktanalist Kjetil Hagestande. “Deze auto met vierwielaandrijving en forse actieradius is perfect geschikt voor de Noorse markt”, zo voegt hij er aan toe.

Het Chinese Geely concern aast met haar dochter merken Polestar en Volvo ook op een taartpunt van de markt voor elektrische auto’s in Noorwegen. Afgelopen oktober opende Polestar haar eerste Europese showroom in Oslo in een luxe winkelgebied. Daar strijd zij niet om aandacht met andere autofabrikanten maar het modeontwerpers. “Ik overweeg de aanschaf van een elektrische auto omdat mijn vrouw inmiddels haar tweede exemplaar heeft, een Hyundai”, zei Espen Cook, een gepensioneerde IT specialist, tijdens zijn bezoek aan de Polestar showroom. “2 maanden geleden heb ik mijn hybride Lexus verkocht en nu wil ik volledig elektrisch gaan rijden”, aldus de 70-jarige Noor.

Reageren is niet mogelijk.