Half zoveel cilinders is minder dan de helft plezier: test vernieuwde Jaguar F-Type

0

Waarom de korte test?

Jaguar heeft haar F-Type voor 2020 ingrijpend vernieuwd. De sportwagen kreeg een andere neuspartij, een fijn geslepen ophanging en een opgefrist motorenpalet. Biedt de F-Type hierdoor nog meer rij plezier? Deze test geeft het antwoord op die vraag.

 

Wat voor auto is het?

Met de in 2012 gelanceerde F-Type schoot Jaguar in de roos: deze sportwagen (die debuteerde als Convertible en niet veel later ook leverbaar werd als Coupé) was klassiek genoeg om trouwe Jaguar fans te kunnen behagen, maar tegelijk ook voldoende capabel om als Brits antwoord te kunnen nemen tegen de grootste ster (en de referentie) van het segment, de Porsche 911. Met name in V8 vorm was er eindelijk sprake van een verleidelijk alternatief (iets wat niet kon worden gezegd van de zwaarlijvige XK8 uit 1996 en de XK uit 2006).

Maar inmiddels zijn wij 8 jaar verder. Porsche heeft de lat in het sportwagen segment met de jongste editie van de 911 opnieuw hoger gelegd. Dus het was noodzakelijk dat Jaguar met een antwoord zou komen. Een compleet nieuwe sportwagen was gezien de financiële perikelen bij de Britten niet haalbaar, dus vandaar dat de 8 jaar oude F-Type een flinke opfrisbeurt heeft gekregen. In dit kader voorzag Julian Thompson, sinds vorig jaar de nieuwe designchef van Jaguar, de sportwagen van een compleet nieuwe neuspartij. Doel daarvan is om de spotlights weer vol op de F-Type gericht te krijgen.

Thompson, die het designstokje overnam van de legendarische Ian Callum, had bij het uitvoeren van de facelift bij de F-Type het voordeel dat hij gebruik kon maken van technologie die in 2012 nog niet voorhanden was: Matrix LED koplampen. Dat gaf de ontwerper de kans om de sportwagen te voorzien van heel ranke units die de F-Type optisch nog wat breder doen ogen dan hij werkelijk is.

Ook de achterlichten werden fijner en sluiten visueel beter aan bij de units van de I-Pace. Al met al heeft de F-Type aan finesse gewonnen zonder noemenswaardig aan originaliteit in te boeten. De sportwagen van Jaguar blijft bovendien onverminderd leverbaar in 2 koetswerk varianten: Coupé en Convertible. In beide gevallen is er sprake van een uitgebalanceerd ontwerp met vloeiende lijnen en een raszuivere vorm. Kenmerken zijn een set dikke heupen, een golvende taillelijn, een erg ver naar achter geplaatste cockpit (in combinatie met een ellenlange motorkap) en een bijna loodrechte achterkant die abrupt stopt na de achterwielen.

In het interieur is het evenwel zoeken naar de verschillen met de prefacelift editie van de F-Type. Het nieuws beperkt zich tot de montage van een 12,3 inch digitaal instrumentarium (met meerdere weergave mogelijkheden) en een moderner infomediasysteem. Voor de rest blijft de F-Type een strikte 2-zitter waarin het zoeken is naar bergvakken en naar interieur materialen van Duits premium niveau. Dat zijn misschien schoonheidsfoutjes, maar die vergeef je deze Jaguar meteen zodra je de V8 motor start van de geteste R uitvoering; het (voorlopige?) topmodel van de reeks.

 

Is het wat?

De F-Type R is met zijn 575 pk en 700 Nm exact even krachtig als de oude SVR. Is er behoefte aan meer? Oftewel: dienen wij halsreikend uit te kijken naar een nieuwe SVR (met minstens 600 pk)? Niet perse, want de F-Type R is een regelrechte bruut met een weinig vergevingsgezind karakter. Verfijnde manieren zijn bij deze Jaguar van ondergeschikt belang. In een rotvaart rijgt hij de bochten aan elkaar. Deze extreme F-Type geeft dan geen krimp want hij is extreem competent. In de eerste plaats dankzij zijn vierwielaandrijving, maar ook vanwege het aangescherpte onderstel. De Jaguar is daarmee in staat tot bochtsnelheden waar je “u” tegen zegt. Zelfs op een kletsnat testparcours. Toch mist net dat stukje levendigheid dat de Mercedes-AMG GT en de Porsche 911 Turbo wel bieden. Meesturende achterwielen hadden vanuit deze optiek de F-Type R helemaal af kunnen maken.

Maar ook zonder dat stukje techniek valt er volop te genieten in deze Jaguar. Het onderstel gedraagt zich prima en de trekkracht is feilloos. De afstelling van de dempers en vering is perfect. Het onderstel is voldoende comfortabel om de F-Type als boodschappenauto te gebruiken, maar tegelijkertijd leent hij zich ook uitstekend op mee de bergen in te gaan. Je hoeft nooit bang te zijn dat de Jaguar de controle zal verliezen; een gevaar dat wel altijd bij de Alpine A110 op de loer ligt. Het ESP grijpt nooit ongepast in, tenzij je als een halve gek gaat rondrijden. De besturing is nauwkeurig, prettig bekrachtigd en geeft voldoende feedback. Ja, de onderstelaanpassingen die Jaguar heeft doorgevoerd hebben zondermeer vruchten afgeworpen. Overigens maakt de V8 compressormotor voortaan een stuk minder kabaal dan vroeger. Daarvoor zullen met name jouw buren dankbaar zijn.

Er kon ook worden gereden met de P300 instapuitvoering. Die vanaf 91.300 euro verkrijgbare versie heeft een 2,0 liter turbomotor van 300 pk in het vooronder. Die 4 cilinder komt heel discreet tot leven, maar klinkt voor een sportwagen eigenlijk te banaal en voor premium begrippen te weinig verfijnd, ondanks dat de uitlaat enorm zijn best doet om de aandrijflijn toch wat kleur te geven. Een gemiste kans, al is er wel een Sport waarmee de 2,0 liter alsnog enigszins op smaak kan worden gebracht. Maar op zich overtuigt de 4 cilinder motor met zijn punch en zijn wakkere karakter bij lage toerentallen. Al vanaf 2.000 krukasomwentelingen is hij goed bij de les. In combinatie met de snelle reacties van de 8-traps automaat zorgt dit er voor dat de F-Type P300 tot een indrukwekkende tussenacceleratie in staat is. Okay, een echte schop onder je kont ontbreekt en van een beest kun je niet spreken, maar voor 91.300 euro biedt de Jaguar in deze vorm best veel plezier en dynamiek. Zeker als je voor de Convertible uitvoering gaat die uitnodigt om rustig mee te cruisen. Maar is het jou te doen om akoestisch genot, dan kan je de 4-pitter beter overslaan. En doorsparen voor een V8 versie.

Dat hoeft dan niet perse de eerder genoemde, vierwiel aangedreven R uitvoering te zijn. Jaguar levert de vernieuwde F-Type namelijk ook als P450. Die heeft een geknepen versie van de 5,0 liter compressor motor en alleen achterwielaandrijving. In deze vorm komt de F-Type het best tot zijn recht en is hij het meest homogeen: een V8 die altijd met een schep vermogen (450 pk) klaarstaat en een mooie, volle klank voortbrengt. Het extra gewicht van de grotere motor in de neuspartij doet geen afbreuk aan de geslaagde onderstelbalans. Naast 450 pk heb je 580 Nm tot jouw beschikking en dat is meer dan voldoende trekkracht om het forse aantal kilo’s van de Jaguar (afgerond 1,7 ton) te compenseren. De F-Type P450 leent zich voor elke mogelijke rijstijl. Je kan in deze Brit rustig en in alle comfort cruisen, maar als je hem op zijn staart trapt, dan zal je ontdekken dat hij ook een ronduit woest temperament heeft.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Neen, de F-Type is niet compleet nieuw. Maar deze facelift is wel een zeer geslaagde opfrisbeurt van de sportwagen van Jaguar. Dankzij enkele aanpassingen is het onderstel nóg competenter geworden. Daardoor is ook de dagelijkse bruikbaarheid van de F-Type vergroot, want hij biedt een comfortniveau dat op geen enkele manier het ondergeschoven kindje is van zijn sportieve ambities.

In 4 cilinder vorm komt de F-Type mede vanwege zijn forse gewicht evenwel niet helemaal uit de verf. Dit betekent extra investeren voor een V8 versie. Maar binnen dat deelgamma is de P450 met achterwiel aandrijving dan de beste keuze. Die biedt de meest aantrekkelijke verhouding tussen prijs en rij plezier. Je moet dan niet schrikken van de brandstofkosten van de 5,0 liter V8, maar goed, maar de chocoladezijde van deze buitensporige, politiek incorrecte Jaguar is ultiem genot. Zie het als het galgenmaal voor een type auto waarvoor het laatste uur geslagen heeft. Geniet van deze 8 cilinder sportwagen nu het nog kan!

In de vernieuwde Jaguar F-Type geniet je dus het meest als je gaat voor de P450 uitvoering. Die is weliswaar ruim 50 mille duurder dan de 4 cilinder versie, maar zoveel beter ... En je krijgt niet alleen een 2,5 keer zo grote motor, maar ook actieve dempers, een elektronisch differentieel, lekker dik rubber en idem stabilisatorstangen. Het verschil in karakter tussen de V8 varianten en de P300 is veel groter dan bij de Porsche 911 Carrera en Turbo S. Anders gezegd: als jij jezelf niet trakteert op de P450 (of de R uitvoering), dan laat jij heel veel onderstel potentieel liggen ...

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    6.5

Reageren is niet mogelijk.