Via het strand naar de Formule 1 wedstrijd in Zandvoort: is dat nou nodig?

0

Autointernationaal.nl is geen geschikte website als jij het Formule 1 nieuws wilt volgen en/of op de hoogte wilt blijven van het reilen en zeilen van Max Verstappen. Dat heeft alles te maken met de persoonlijke (des)interesses van jouw verslaggever. Maar nu is er voor hem toch een aanleiding om een opinie artikel te schrijven over dit onderwerp.

Aanvankelijk was er een discussie over wat de betere locatie zou zijn voor de Nederlandse Formule 1 wedstrijd: het circuit van Assen of dat in Zandvoort. De laatste locatie trok aan het laatste eind, ondanks dat er gewaarschuwd werd dat het in de Randstad sinds de laatste wedstrijd in de jaren tachtig van de vorige eeuw wel een stuk drukker is geworden. Men werd er op gewezen dat er ernstige filevorming zal optreden omdat de toegangswegen naar Zandvoort een bottleneck zijn. Maar dat was niet erg: het moest en zou Zandvoort worden. Dat er de voorkeur werd gegeven aan deze locatie, was ook wel begrijpelijk omdat het circuit aldaar natuurlijk historische grond is.

Inmiddels zijn we ongeveer een jaar verder en is het besef gekomen dat de slechte bereikbaarheid van Zandvoort in mei inderdaad een probleem kan gaan vormen, ook voor de coureurs. Dus het idee is nu dat de raceteams 2 keer per dag van het strand, feitelijk beschermd natuurgebied, gebruik gaan maken om naar het circuit te reizen. De lokale autoriteiten daar nu toestemming voor gegeven. Want als je als gemeenteraadslid aldaar kritisch bent over het evenement, dan teken je direct je politieke doodvonnis. Toch is een deel van de lokale bevolking in Zandvoort het niet eens met de gang van zaken. Zij willen daarom de doorgang geweldloos gaan blokkeren.

Of een blokkade de juiste manier van protest is, laat ik nu even in het midden, maar bovengenoemd deel van de bevolking heeft wel een punt. Eerst kiezen voor een locatie waarvan je van te voren weet dat de bereikbaarheid problematisch is en vervolgens stennis gaan schoppen over de reguliere toegangswegen is op z’n zachtst gezegd kinderachtig. Een man een man, een woord een woord. Maar de teams in kwestie zijn blijkbaar niet gewend aan een zuchtje tegenwind. De vrees voor files doet het bij hun dun door de broek lopen.

Omwonenden zijn terecht verbolgen over het besluit van de gemeenteraad. “Wij mijden dat gebied met onze hardloopclub, maar nu zou het opeens geen natuurreservaat meer zijn. Het geld van de Grand Prix regeert duidelijk weer”, zo laat omwonende Koen Zonneveld weten. Hij neemt het woord ‘corruptie’ nog net niet in de mond, maar het zit er natuurlijk wel dicht tegen aan.

Het zou een slechte zaak zijn als er in Nederland met 2 maten gemeten gaat worden. De organisatie van het Formule 1 evenement heeft heel duidelijk voor Zandvoort gekozen en moet dan ook zo flink zijn wat de consequenties zijn van deze slecht bereikbare locatie. Als dit een probleem is, dan had er geopteerd moeten worden voor Assen. Daar is de steun voor het evenement veel breder en is er van aantasting van een beschermd natuurgebied geen sprake.

Toch is niet alleen de toestemming van lokale politici ergerniswekkend. Ook op nationaal niveau zou er een duidelijke visie ontwikkeld moeten worden op de drukteproblematiek in de Randstad. Helaas ontbreekt die. En als er wel principes gebezigd worden, dan verdwijnen die als sneeuw voor de zon zodra er geld te vergeven is. Een goed voorbeeld daarvan is het Slavernij museum. Daarvoor waren 2 steden in de race: Amsterdam en Middelburg. Beiden hebben zich niet onbetuigd gelaten op het gebied van de slavenhandel. Maar in Amsterdam wordt wekelijks geklaagd, de gemeenteraad voorop, over de toeristische drukte. Of daar niks tegen gedaan kan worden? Ja hoor, heel simpel: minder publiekstrekkende evenementen organiseren. Maar voor die boerenwijsheid bleek men in Amsterdam ineens stokdoof te zijn toen er een nieuw museum te vergeven was.

Waarom gedraagt de hoofdstad (met in haar kielzog Zandvoort (‘Amsterdam Beach’) zich als een rupsje nooit genoeg en gunt zij andere regio’s niets? Sinds de laatste Formule 1 wedstrijd is het aantal inwoners van Nederland gestaag toegenomen. Het einde van die groei is nog niet in zicht. De drukte laat zich met name in de Randstad voelen. Maar effectief beleid om publiekstrekkende evenementen naar locaties elders in het land te sturen ontbreekt. Dan is het op lokaal niveau ‘ieder voor zich’.

Het is hartstikke mooi dat Nederland weer een Formule 1 wedstrijd mag organiseren, maar als dat ten koste gaat van beschermd natuurgebied, dan zijn wij op de verkeerde weg. Nationale regie had dit kunnen voorkomen.

 

Reageren is niet mogelijk.