Wintertest elektrische auto’s: wat zijn de aanraders en afraders?

0

Elektrische auto’s hebben het imago bij koud weer veel van hun actieradius potentieel te verliezen. Dit impliceert dat mensen in landen met vaker dan gemiddeld een winters klimaat de laatste zijn die een uitsluitend door accu energie aangedreven auto zullen kopen, maar Noorwegen bewijst dat dit niet het geval is. Hoewel sommige elektrische auto’s inderdaad veel waardevol rij bereik verliezen bij lage temperaturen, is dit niet bij alle modellen het geval. Daarom besloot de Norwegian Automobile Federation (NAF) een test te organiseren met 20 deelnemers. Het was de grootste winterse meerkamp van elektrische auto’s die ooit georganiseerd is.

De test startte in Oslo en eindigde in Hafjell. Normaal gesproken is dit een 200 kilometer lang traject, maar er werd voor een toeristische route gekozen van al met al 482 kilometer; een ideale afstand om te kunnen onderzoeken hoe het met de actieradius van de diverse elektrische auto’s is. De test omvatte ritten in de stad, op de snelweg en in de bergen. De snelheid varieerde van 60 km/h tot 110 km/h. Het idee was om net zo lang met de elektrische auto’s te blijven rijden tot de batterij compleet leeg was.

De NAF voerde ook een oplaadtest uit waarbij de accu set van 10 procent van de maximale capaciteit naar 80 procent ‘vulling’ werd gebracht. Die meting vond plaats bij -2 graden Celsius. Voordat deze test plaatsvond, werd er met alle auto’s minimaal 2 uur gereden om er zeker van te zijn dat de batterijen op bedrijfstemperatuur waren.

Het eerste wat de NAF ontdekte was dat de geteste elektrische auto’s gemiddeld 18,5 procent minder ver komen dan de fabrikanten op basis van WLTP metingen beweren. Het slechtst scoorde de Opel Ampera-e. Die zou volgens WLTP cijfers een actieradius van 423 kilometer moeten hebben, maar kwam niet verder dan 297 kilometer; een verschil van afgerond 30 procent. In Nederland is Opel om deze reden op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie vanwege het communiceren van onrealistische actieradius cijfers in haar reclames.

De auto die het meest betrouwbaar is bij het waarmaken van de WLTP actieradius is de Hyundai Kona. Die heeft officieel een rij bereik van 449 kilometer en kwam in de praktijk 405 kilometer ver; een verschil van slechts 9,9 procent. De Hyundai Kona wordt ook in andere tests aangewezen als een absolute aanrader onder de elektrische auto’s gezien de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Nadeel is dat de styling niet ieders kopje thee is.

Naast de actieradius werd er ook gekeken naar de oplaadsnelheid. De beste van de test was bij dit onderdeel de Audi e-Tron 55 Quattro. Die had slechts 27 minuten nodig om zijn accu van 10 procent capaciteit naar 80 procent lading te brengen. Is dat de reden waarom de Audi e-Tron in zowel januari als februari de best verkochte elektrische auto in Noorwegen was?

Ook hier scoorde de Opel Ampera-e het slechtst. Schrale troost is dat hij gezelschap kreeg bij dit testonderdeel van de Nissan Leaf Plus en de Renault Zoé. Tijdens de meerkamp bleek dat de Franse elektrische auto meer dan 45 kW niet aan kan bij het opladen. Dat komt omdat een vloeistofkoeling van de batterij ontbreekt. Daardoor verliest de accu set ook relatief snel aan capaciteit. De Opel had 95 minuten nodig om bovengenoemde 80 procent laadcapaciteit te bereiken. Bij de Renault moest er 65 minuten voor de exercitie worden uitgetrokken. Gemiddeld kon dit met slechts 24 kW. De Nissan, die evenmin een batterij management systeem met vloeistofkoeling heeft, had 75 minuten nodig.

De test van de NAF rekende (ook) af met een ander vooroordeel over elektrische auto’s, namelijk dat zij plotseling stoppen met rijden als de accu leeg is. Dat is niet waar. De elektrische auto blijft zo lang mogelijk rijden. Wat wel gebeurt, is dat het voertuig signalen gaat afgeven dat hij bijna aan het einde van zijn Latijn is, onder andere in de vorm van een duidelijk verminderd acceleratiepotentieel, een lagere topsnelheid of de uitschakeling van de verwarming.

Tijdens de test bleek ook dat als de accu van een auto helemaal leeg is, maar jij jouw plek van bestemming (laadpaal?) net niet bereikt hebt, het handig kan zijn om het voertuig af te sluiten en even een halfuurtje te wachten. Als jij de elektrische auto dan weer ‘start’ zal je merken dat hij bereid is om nog een paar kilometer te rijden. Misschien is dat net voldoende om de (eind) bestemming wel te halen.

Los van deze tip aan autoconsumenten dringt de NAF er bij de fabrikanten op aan om meer transparant te zijn over de werkelijke actieradius van hun elektrische modellen. Het zorgt nu voor veel ergernis als klanten merken dat het rij bereik in de praktijk tegenvalt en/of als het opladen veel langer duurt dan in de folder staat. Eén ding is duidelijk: niemand hoeft er een traan om te laten als de Opel Ampera-e, die nu met hoge kortingen weg mag, straks uitverkocht is. Deze elektrische auto geeft de klant een heel onbetrouwbaar gevoel. De qua carrosserievorm vergelijkbare Kia e-Soul (foto) scoort veel beter en weet zodoende wel voor een glimlach op het gezicht te zorgen.

 

Reageren is niet mogelijk.