Hyundai test nieuwe sportwagen

0

Hyundai maakt er geen geheim van dat zij een sportwagen met midscheeps achter geplaatste motor in haar gamma wil opnemen. In Zuid Korea kon recentelijk een prototype worden betrapt.

Het prototype is een zogeheten mule. Dit betekent dat er getest wordt zonder de definitieve carrosserie. In plaats hiervan is het koetswerk van de Veloster N op het onderstel gemonteerd. Om een en ander goed te laten passen, zijn de achterste wielkasten uitgebouwd. Voor de aandrijving van de sportwagen zorgt een direct ingespoten 2,3 liter turbomotor. Die is goed voor 318 pk. Een elektromotor voegt daar 82 pk aan toe. Onder de streep betekent dit een systeem vermogen van 390 à 400 pk.

Voor het fijn slijpen van de hybride aandrijflijn is Hyundai mei vorig jaar een strategische samenwerking aangegaan met Rimac Automobili. Hiertoe hebben de Koreaanse autofabrikant zich voor 90 miljoen dollar ingekocht bij de startende Kroatische onderneming. In het kader van het partnerschap zal Rimac de puntjes op de i gaan zetten bij de sportwagen van Hyundai en de in de vorige alinea genoemde elektromotor gaan aanleveren.

Testwerk met een mule betekent doorgaans dat het nog wel 2 jaar duurt voordat de definitieve productieversie klaar is. Het is nog niet bekend wat voor design de sportwagen krijgt, al geeft dit prototype wel een indicatie van het formaat. De Hyundai gaat concurreren met de Porsche Cayman en de Lotus Evora.

Reageren is niet mogelijk.