Mercedes-Benz stopt met ontwikkeling waterstofauto

0

De waterstof auto heeft een ambassadeur minder. Mercedes-Benz stopt namelijk met de ontwikkeling van een dergelijk model. Hoge productiekosten zetten een streep door het project voor personenwagens met een brandstofcel. Dit betekent dat de Mercedes-Benz GLC F-Cell (foto) een prototype blijft.

Vanwege de hoge productiekosten werd de productie van de GLC F-Cell eerder al beperkt tot een paar honderd stuks. Die rollen in de fabriek van Mercedes-Benz in Bremen van de band. De personenauto was voorzien van techniek die samen met Ford en Nissan was ontwikkeld. Doel van de krachtenbundeling was om brandstofcel voertuigen te lanceren in combinatie met investeringen in waterstof infrastructuur. Maar in autoland moet de broekriem branchebreed worden aangehaald en dit betekent dat minder lucratieve projecten geschrapt worden. Toch gooit niet iedereen de handdoek in de ring voor wat betreft de ontwikkeling van waterstofauto’s, want Hyundai ziet volop kansen.

Martin Daum, namens het Daimler concern eindverantwoordelijk voor het waterstof avontuur, is helder over het project. “De GLC F-Cell is bijna klaar. Op dit moment worden de laatste brandstofcellen geproduceerd en daarna zullen de auto’s aan de klanten worden overhandigd. Op dit moment plannen wij geen vervolg”. Het stopzetten van het project betekent volgens Daum niet dat Mercedes-Benz nooit meer een nieuwe waterstofauto zal bouwen. “Wij hebben de mogelijkheid om op een later moment terug te komen op onze beslissing als er een markt en een noodzaak voor is”.

Daimler kiest er voor om haar knowhow op het gebied van brandstofcel technologie in te gaan zetten voor de ontwikkeling van vrachtwagens. Autointernationaal.nl berichtte eerder deze week dat er samen met Volvo Trucks een joint opgezet gaat worden waarbij elke partij een aandeel van 50 procent krijgt. Wellicht dat tegen 2030 waterstof vrachtwagens van zowel het Zweedse merk als Mercedes-Benz rondrijden. Ook is er een theoretische kans dat nieuwkomer Nikola voor die tijd de vrachtwagenmarkt al blijvend heeft weten te veranderen.

Dat het waterstofproject voor personenwagens is wegbezuinigd door Mercedes-Benz, kan zoals gezegd niet los worden gezien van de noodzaak om te besparen op de uitgaven. Daimler heeft haar winst in het eerste kwartaal met 78 procent zien dalen naar afgerond 600 miljoen euro (pas tegen het einde van de maand volgen de officiële en exacte kwartaalcijfers). Het bedrijf meldt dat het in alle opzichten een slechter jaar verwacht dan 2019 was. Wel stelt Daimler dat zij financieel sterk genoeg is om een langdurige crisis te kunnen overleven. Het bedrijf heeft 18,9 miljard euro in kas. Dat is ruim de helft meer dan BMW en ‘slechts’ 20 procent minder dan het Volkswagen concern dat momenteel per week 2 miljard euro verlies lijdt.

Reageren is niet mogelijk.