Volvo toont 2 gezichten bij waterstofaandrijving

0

Volvo en Daimler zoeken samenwerking voor de ontwikkeling en productie van waterstof systemen. Maar let op: de brandstofcel technologie is alleen bestemd voor trucks. Volvo Car, dat zich met personenwagens bezighoudt, heeft geen enkele interesse in waterstof systemen.

Er zal door Volvo en Daimler een gezamenlijk bedrijf worden opgericht. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een brandstofcel die waterstof en zuurstof omzet in stroom waarmee trucks kunnen worden aangedreven. Daimler brengt zijn bestaande activiteiten op brandstofcel gebied in. Volvo koopt zich voor ongeveer 600 miljoen euro in en daarmee een aandeel van 50 procent verwerven. Beide truckproducenten beogen de ontwikkelingskosten te delen en de marktintroductie van waterstof trucks te versnellen.

De eerste stap die nu gezet is, is een intentieverklaring voor een nieuw te vormen joint venture door Daimler, bekend van de vrachtwagens van Mercedes-Benz, en Volvo. Dit samenwerkingsverband moet de ontwikkeling en toepassing van waterstoftechnologie voor vrachtwagens dichterbij gaan brengen. De joint venture moet in het derde kwartaal van dit jaar formeel opgericht worden en voor het einde van 2020 dienen alle juridische aspecten helemaal afgerond te zijn.

“Deze samenwerking met Volvo is een mijlpaal bij het op de weg krijgen van vrachtwagens en bussen met een brandstofcel aan boord”, aldus Martin Daum, bestuursvoorzitter van Daimler Truck. In een brandstofcel wordt de chemische energie van waterstof en zuurstof omgezet in elektriciteit waarmee elektromotoren worden aangedreven. Waterstof is in potentie een groene brandstof, althans indien er groene stroom wordt gebruikt om water in waterstof om te zetten. Daarnaast kan waterstof worden verkregen door aardgas samen te voegen met stoom. In dit geval is waterstof niet ‘groen’ maar ‘grijs’ omdat er fossiele brandstoffen worden gebruikt en er dus CO2 vrijkomt bij de productie. Indien dit wordt afgevangen en opgeslagen, is er sprake van ‘blauwe’ waterstof.

“Transport en logistiek houden de wereld in beweging. De behoefte aan transport zal blijven groeien. Echt CO2 neutraal transport kan worden gerealiseerd door middel van elektrische aandrijflijnen met energie uit accu’s of door waterstof aan boord om te zetten in elektriciteit. Voor vrachtwagens die geschikt zijn voor zware ladingen en lange afstanden zijn brandstofcellen een belangrijk antwoord. Met deze technologie heeft Daimler in de afgelopen 2 decennia een aanzienlijke expertise opgebouwd door middel van haar Mercedes-Benz brandstofcel unit”, zegt Daum.

“Elektrificatie van het wegvervoer is een sleutelelement bij het tot stand brengen van de zogeheten Green Deal, een koolstof neutraal Europa en uiteindelijk een koolstof neutrale wereld. Het gebruik van waterstof als drager van groene stroom voor elektrische vrachtwagens in het lange afstand vervoer is een belangrijk onderdeel van de puzzel en een aanvulling op elektrische voertuigen op batterijen en hernieuwbare brandstoffen. De krachtenbundeling van Volvo en Daimler op dit gebied om de ontwikkeling van de benodigde technologie te versnellen is goed voor onze klanten en voor de maatschappij als geheel. Door deze joint venture te vormen, laten wij duidelijk zien dat wij geloven in waterstof voor bedrijfsvoertuigen. Maar om deze visie werkelijkheid te laten worden, moeten ook andere bedrijven en instellingen deze ontwikkeling ondersteunen en eraan bijdragen, niet in de laatste plaats door de benodigde brandstofinfrastructuur op te zetten”, aldus Martin Lundstedt, de CEO van Volvo.

Daimler en Volvo zullen op alle andere bedrijfsgebieden blijven concurreren. Maar door de krachten te bundelen, zullen de ontwikkelingskosten voor beide ondernemingen dalen en zal de marktintroductie van brandstofcel systemen in vrachtwagens voor zwaar transport en veeleisend lange afstand vervoer worden versneld. In de context van de huidige economische neergang is samenwerking nog meer noodzakelijk geworden om de doelstellingen van de Green Deal binnen een haalbaar tijdsbestek te verwezenlijken.

Het gemeenschappelijke doel is dat beide bedrijven in de tweede helft van het decennium zware bedrijfsvoertuigen met brandstofcellen voor veeleisende lange afstand vervoer toepassingen in serieproductie gaan nemen. De joint venture zal ook de activiteiten in Nabern (Duitsland), momenteel de hoofdzetel van Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH, met productiefaciliteiten in Duitsland en Canada omvatten.

 

Volvo Cars

Volvo Cars, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, is dus niet bij de joint venture met Daimler betrokken. Integendeel zou je haast zeggen, want dit bedrijf is van mening dat batterij elektrische auto’s en niet waterstof aangedreven voertuigen vooralsnog de beste oplossing zijn. Volvo investeert daarom fors in modellen als de XC40 P8 Recharge.

“We houden andere ontwikkelingen nauw in de gaten, maar waterstof is momenteel geen issue voor ons” aldus Jonas Engström, vice-president strategie bij Volvo. “Onze aandacht gaat nu uit naar een nieuwe generatie elektrische personenauto’s”. Met de XC40 Recharge wordt de eerste stap gezet. De actieradius zal ruim 400 kilometer zijn, aldus Engström. Hij is zich er van bewust dat de prijs van een elektrische auto door de bank genomen aanmerkelijk hoger is dan die van een traditioneel aangedreven equivalent. “In verschillende markten is subsidie daarom een welkome aanvulling. Denk aan voorlopers als Noorwegen, Nederland en nu ook Zweden waar 6.000 euro klaar ligt voor iedere koper van een elektrische auto”.

In de komende 5 jaar introduceert Volvo elk jaar een volledig elektrisch model. Eerstvolgende is waarschijnlijk de derde generatie XC90 die in 2021 debuteert. Daarna zal de XC60 worden geëlektrificeerd als deze SUV een facelift ondergaat. In 2023 is het model duo S90/V90 aan de beurt. Het streven van Volvo is om in 2025 de helft van haar verkopen te realiseren met modellen waar alleen een elektromotor in zit. De andere helft betreft hybride voertuigen (mild en met een stekkeraansluiting). Dat de XC60 halverwege zijn levenscyclus geschikt zal worden gemaakt voor volledig elektrische aandrijving komt doordat Volvo met deze SUV momenteel het meeste geld verdiend. “Het is wereldwijd ons best verkochte product”, aldus Engström (foto). Dat Volvo een nogal mixed imago in de verschillende Europese landen heeft is hem duidelijk.

De verschillende accuonderdelen voor de productie van de XC40 Recharge komen van LG uit Zuid-Korea en Polen. Voor de Chinese markt is Volvo in zee gegaan met een lokale producent. De ingebruikname van de assemblagelijn benadrukt de elektrificatie strategie van Volvo inclusief het bijbehorende klimaatplan. Volvo streeft er naar om haar CO2 voetafdruk per geproduceerde auto gedurende de gehele levenscyclus met 40 procent te verkleinen. Dit moet uiterlijk 2025 gerealiseerd zijn. In 2040 wil Volvo bovendien een volledig klimaat neutraal bedrijf zijn.

Geert Bruynzeel, eindverantwoordelijk voor de personenwagen productie van Volvo zegt over de vestiging in Gent waar de XC40 Recharge van de band rolt: “Het is de eerste Volvo fabriek met een assemblagelijn voor batterijen. Hiermee lopen wij voorop wat betreft de voorbereiding op elektrificatie. In een later stadium volgen al onze andere productie faciliteiten”. Gent is 1 van de 2 Europese fabrieken waar Volvo haar modellen produceert. De vestiging werd in 1965 geopend om hoge importtarieven naar de EEG te omzeilen (waar Zweden geen deel van uitmaakte). Op dit moment werken er ongeveer 6.500 mensen. Tenminste, als er sprake is van autoproductie. Vanwege het corona virus was de fabriek enige tijd gesloten. Maar vanaf deze week rollen er weer auto’s van de band.

Reageren is niet mogelijk.