Autobranche krijgt uitstel voor BPM afdracht

0

Auto-importeurs van nieuwe en geïmporteerde auto’s krijgen de mogelijkheid om uitstel van betaling aan te vragen voor de afdracht van BPM op verkochte exemplaren. Dat blijkt uit het tweede noodpakket van het kabinet.

In het plan staat dat uitstel vanaf juni mogelijk wordt gemaakt. De tijdelijke betalingsregeling kan voor allerlei vormen van belasting worden aangevraagd. In dit geval geldt het uitstel voor de BPM afdracht over de maanden juni, juli en augustus. Dus over de verkoop van mei. Auto-importeurs krijgen 1 maand uitstel. Eerder werd een dergelijk kabinetsbesluit al genomen voor de verplichte afdracht de BTW.

De brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging waren al sinds de corona uitbraak bezig om uitstel van de BPM afdracht te bewerkstelligen. Reden is dat de Nederlandse autobranche bijzonder hard wordt getroffen door de corona crisis. De verkopen van nieuwe personenwagens zijn in april met 53 procent gedaald, waardoor de inkomsten voor de branche zijn ingezakt en de financiële positie van veel importeurs onder druk staat. In maart werden in Nederland 23 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd dan in dezelfde maand vorig jaar. “Voldoende liquiditeit is de basis voor een gezonde bedrijfsvoering en met het uitstel van de verplichte BPM afdracht komt daar nu meer ruimte voor”, aldus RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, is ook tevreden met de maatregel: “Dit is goed nieuws. Het geeft ruimte in het merkkanaal voor tijdelijke afspraken over de contractuele verplichtingen over en weer, die ons samen door de crisis gaan helpen. Het is wel belangrijk om te beseffen dat uitstel geen afstel is. De BPM zal een keer betaald moeten worden”.

De 2 brancheorganisaties zijn dus tevreden over het besluit. Zowel de RAI Vereniging als de Bovag zijn van mening de ondernemingen zo meer ruimte krijgen om aan hun financiële verplichtingen te voldoen. De verbeterde liquiditeitspositie van de bedrijven in de branche kan met het uitstel verbeteren, hetgeen zonder meer welkom is in deze ook voor de autobranche financieel uitdagende tijden. Bedrijven in de autobranche die zich bezighouden met de verkoop van nieuwe en geïmporteerde auto’s zijn verplicht een maand na de verkoop van een exemplaar de aanschafbelasting (BPM) over het betreffende voertuig af te dragen aan de fiscus.

Wat de consequenties zijn voor de consument wordt door de RAI Vereniging noch de Bovag niet gezegd, maar zij hebben nu een grotere kans dat zij helemaal niks merken van de voor auto-importeurs uitdagende tijden. Het is nu minder aannemelijk geworden dat een bedrijf in deze sector zal omvallen.

Reageren is niet mogelijk.