Nieuwe Lexus IS niet voor Europa

0

De huidige editie van de Lexus IS (de afkorting staat voor: Intelligent Sport) is nu 7 jaar oud. In autoland is het dan de hoogste tijd om met pensioen te gaan. In de coulissen staat de opvolger te trappelen om het stokje over te nemen. Op 9 juni presenteert Lexus de vierde generatie IS. Tot die tijd moeten wij het doen met deze plaagfoto.

Lexus bracht de IS in stelling als Japans alternatief voor met name de BMW 3-serie. Voor de uit 2013 stammende derde generatie was dat niet anders. Wat de IS ten opzichte van de 3-serie miste qua status werd gecompenseerd met een opvallend(er) uiterlijk. Maar per saldo heeft de Lexus zijn grote voorbeeld van BMW nooit slapeloze nachten weten te bezorgen. Zal dat bij de nieuwe IS anders zijn?

Of de grille van de nieuwe IS net zo extravagant wordt als het exemplaar van de aanstaande 4-serie kunnen wij aan de hand van deze plaagfoto niet te weten komen, maar het is wel duidelijk dat de vierde generatie doorlopende achterlichten krijgt; momenteel dé modetrend (2 losse units is zó vorig decennium). Is dit de eerste Lexus met zo’n lichtbalk over de volle breedte van de kont partij? Nee, de hippe cross-over UX heeft die ook. Maar de plaagfoto maakt wel duidelijk dat Lexus doorgaat op deze ingeslagen design weg. In het geval van de nieuwe IS kunnen wij dan ook rekenen op scherper gesneden achterlichtunits.

Volgens de Japanners is de kersverse editie voor de rest “dressed to impress” (gekleed om indruk te maken). Daarmee wordt vermoedelijk de gigantische grille bedoeld. Voor de rest zien we een kleine diffusor onder de bumper met aan weerszijden uitlaatpijpen. Bij de huidige generatie is dat niet anders. De nieuwe IS lijkt geen overdreven geen grote wielkasten te krijgen, maar relatief platte zijkanten. Dat doet een wat subtieler ontwerp vermoeden, maar hoe zich dit verhoudt tot het beloofde ‘ gekleed om indruk te maken’, is niet helemaal duidelijk.

Echter, fijnproevers van premium auto’s is het natuurlijk vooral om de techniek te doen. Momenteel gebruikt de IS nog het ‘New N’ platform van Toyota dat alweer uit 2003 stamt. Het is niet aannemelijk dat de vierde generatie, in navolging van de ES, gebaseerd zal worden op het nieuwere TNGA-L onderstel van het moederconcern. Immers, dat zou een switch van achterwiel naar voorwiel aandrijving betekenen. Zoiets levert wel meer beenruimte voor de achterpassagiers op, maar de IS zou daarmee zijn bestaansrecht als Japans alternatief voor de 3-serie verliezen. Het is aannemelijker dat de huidige bodemplaat zal worden opgewaardeerd óf dat de vierde generatie het platform van de LS krijgt. In beide gevallen betekent dat achterwielaandrijving behouden blijft.

Ook over de motoren hangt nu nog een sluier. Toch is het mysterie niet al te groot, want wij kunnen er de hele pot vergif op innemen dat de nieuwe IS leverbaar wordt met een door hybride techniek geassisteerde benzinemotor. Onder de kap van de huidige editie zit een 2,5 liter viercilinder. Het systeemvermogen bedraagt 223 pk. Er zijn geen aanwijzingen dat Lexus gaan sleutelen aan deze opzet. Wel is het denkbaar dat de nieuwe IS leverbaar wordt met de stekker hybride techniek die eind vorig jaar debuteerde in de Toyota RAV4. Dit betekent een systeemvermogen van 306 pk.

De nieuwe IS verschijnt in de zomer van 2021 op de markt. Maar Lexus heeft geen plannen om de vierde generatie ook in Nederland te gaan leveren. Ook in andere reden zal de nieuwe IS niet te koop zijn. De reden laat zich raden. Het besluit van de importeur heeft alles te maken met de toenemende populariteit van SUV modellen en cross-overs in Europa. Vorig jaar werd 80 procent van de verkopen van Lexus in Europa gerealiseerd met dit type auto’s. Ook speelt mee dat de ES flink ruimer is dan de (nieuwe) IS, maar in hetzelfde prijsveld opereert.

Reageren is niet mogelijk.