Opvolger Kia Optima niet voor Europa

0

Kia heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de verkoop van de Optima in Europa wordt beëindigd. De opvolger met de naam K5 is gereserveerd voor de thuismarkt en Noord Amerika. Daar zijn sedans nog steeds populair, maar bij ons laat de autoconsument D segment middenklassers links liggen als een premium logo ontbreekt. Door gebrek aan vraag op de Europese markt, neemt Kia niet de moeite om de opvolger van de Optima naar Europa te verschepen. Met deze beslissing kunnen tevens de ontwikkelingskosten van een SW stationwagon variant worden bespaard.

Volgens Emilio Herrera, de Chief Operating Officer van Kia in Europa, is er bij ons niet of nauwelijks vraag naar auto’s als de Optima (groot van formaat, maar klein qua prestige). De K5 zou moeten gaan concurreren in een segment dat wordt gedomineerd door de Duitse premium merken. Herrera ziet daarvoor onvoldoende succeskansen. De Optima verkocht eigenlijk alleen in goed in Polen en Zweden (een typisch stationwagon land). Op basis van dit resultaat viel er geen business case voor de K5 rond te maken.

Herrera zegt niet rouwig te zijn om het verlies van de Optima. Hij vraagt zich af of Kia wel actief moet willen zijn in het D segment dat al jaren lichtjes krimpt. De Chief Operating Officer zet zijn kaarten liever in op SUV modellen en cross-overs, waar meer vraag naar is dan naar sedans. Kia is in het D segment daarmee vertegenwoordigd met de Sorento. Die grote 7-persoons SUV is onlangs vernieuwd en zou de Optima sowieso gaan overschaduwen, ook omdat dit modeltype in Europa een succesvollere verkoophistorie heeft.

Met het verdwijnen van de Optima uit het gamma komt er een einde aan een betrekkelijk lange tijd van grotere sedan modellen van Kia in Nederland. Het begon met de Magentis die in 2000 op de markt kwam. Een keurige auto en populair bij taxichauffeurs, maar sexy was deze Koreaan niet. Daardoor werd de Magentis geen succes. Met de opvolger Optima realiseerde Kia vanaf diens marktintroductie in 2012 veel betere verkoopresultaten. De tweede generatie leek dit succes te kunnen vergroten dankzij een SW stationwagon variant en een stekker hybride uitvoering.

Maar aan een dood paard (lees: D segment middenklasser zonder premium status) moet je niet trekken. Dit type auto is niet meer te reanimeren. Ford stopt om deze reden met de Mondeo, Renault geeft geen vervolg aan de Talisman, Toyota saneerde eerder al de Avensis, de Hyundai i40 bleek een doodgeboren kindje en Opel bezigt vage taal als er gevraagd wordt naar de opvolger van de Insignia. Premium merken maken de dienst uit. In de vorm van Audi en Mercedes-Benz niet alleen met de A4 respectievelijk C klasse, maar ook met de A3 Limousine respectievelijk CLA.

Reageren is niet mogelijk.