Exclusief: aan boord van het eerste unieke Cupra model: de Formentor

0

Cupra lanceert komend najaar de Formentor, het eerste exclusieve model van het van Seat afgesplitste automerk.

Momenteel moet Cupra het doen met een Leon met aangepast merklogo en een potente versie van de Ateca. Beide modellen zijn van kilometers afstand als Seat herkenbaar. Met de Formentor biedt het Cupra label zijn eerste exclusieve model aan: een SUV met de daklijn van een coupé die leverbaar wordt met een stekker hybride aandrijflijn.

Ook in de autobranche pakt men de draad weer op. Na meer dan 2,5 maand lockdown probeert de sector weer over te gaan tot de orde van de dag. Voor autojournalisten is dat niet anders. Beetje bij beetje wordt het testwerk hervat, maar de presentatie van nieuwe modellen gebeurt nog steeds voornamelijk virtueel. Dat maakt het lastig om een goede eerste indruk te krijgen. Alleen via een live kennismaking kunnen autojournalisten een oordeel vormen over de ruimte aan boord, de bouwkwaliteit en of de ergonomie goed doordacht is.

Dus toen Seat, sorry, Cupra aanbood om de productieversie van de nieuwe Formentor (afgeleid van de gelijknamige conceptstudie die in 2019 op de autosalon van Genève werd gepresenteerd) in het echt te ontdekken, aarzelden ik geen seconde. Zeker omdat de meeting in Parijs plaatsvond, waardoor het niet nodig was om helemaal naar Barcelona te vliegen, het bolwerk van het sportlabel van Seat.

De Formentor zou de ster van de Cupra stand worden op de autosalon van Genève afgelopen maart, maar helaas om de inmiddels bekende reden werd die show geannuleerd (en het is niet zeker dat de Zwitserse tentoonstelling in de toekomst opnieuw zal worden gehouden). Hoe dan ook: een team van Cupra werknemers heeft de Formentor naar Frankrijk weten te brengen voor een exclusieve fotoreportage.

Het is geweldig om live kennis te kunnen maken met een nieuw model, want dat is de essentie van het autojournalistieke vak. En om eerlijk te zijn: deze Formentor valt in de praktijk helemaal niet tegen. Het is zeker een SUV, een door menigeen bekritiseerd autotype, maar de carrosserie van de Cupra vormt een aangename uitzondering. Ik had zeker de voorkeur gegeven aan een mooie slanke coupé, maar het Spaanse merk is pragmatisch, net als Alejandro Mesonero, de designmanager: “Er zullen heus niet alleen maar SUV modellen in ons assortiment zitten, maar er is veel vraag naar dergelijke auto’s. En de klant is nou eenmaal koning”.

De Formentor toont een meer uitgesproken stijl dan de modellen van Seat. Hij onderscheidt zich ook binnen zijn genre. De Formentor is 4,45 meter lang, maar slechts 1,51 meter hoog. Dat is voor SUV begrippen weinig Hij is ongeveer 10 centimeter langer dan een Ateca, maar vooral 10 centimeter lager dan die klassiek gelijnde compacte SUV. Hieraan wordt een daklijn toegevoegd die langzaam afloopt in de richting van een zeer hellende achterruit, waardoor een dynamisch silhouet is ontstaan.

Voor een ‘SUV Coupé’ vervalt de Formentor niet in karikaturen, zoals sommigen modellen van de concurrentie. “De Cupra stijl is meer extravert dan die van Seat. Het model moet zichtbaar zijn in de straat, maar het ontwerp moet eenvoudig en goed geproportioneerd blijven”, zo legt het hoofd van de Spaanse designstudio uit.

De Formentor toont zijn sportiviteit door de openingen in de voorbumper en via de diffusor aan de achterkant, die omlijst wordt door 2 dubbele uitlaatopeningen. Om het sportieve karakter van de nieuwe Cupra te accentueren, is de voorbumper grotendeels geperforeerd, met name met kieuwen aan de zijkanten. Voor het achterste exemplaar is zoals gezegd een discrete diffusor gebruikt, omlijst door 2 dubbele uitlaatpijpen.

Opvallend zijn ook de achterspatborden en de motorkap. “Daarop zitten plooien in de carrosserie die wij perfect beheersen in onze fabriek in Martorell”, zegt Guillaume Benneteu, productmanager voor de Cupra Formentor. En als matte kleuren zijn niet jouw ding zijn, voor deze SUV past het hem toch als een handschoen want het contrasteert perfect met het beschermmateriaal op de spatborden en met de glanzende afwerking van de wielkasten.

Wat de licht signatuur betreft, de gebruikte techniek is LED, zowel voor als achter met een lichtstrip die over de achterklep loopt en tot leven komt wanneer de auto wordt geopend of gesloten, net zoals bij de nieuwe Leon.

De interieurpresentatie is eerder bekend dan innovatief. Aan boord is het verrassingseffect van de Formentor daardoor veel minder. In tegenstelling tot het volledig nieuwe exterieur, is de cockpit rechtstreeks overgenomen van de jongste Leon. Cupra kan de prijs van de Formentor daardoor vermoedelijk scherp houden, maar het label heeft hierdoor duidelijk kansen laten liggen qua exclusiviteit.

Voordeel is dat de SUV wel profiteert van een ergonomisch doortimmerd dashboard. Het 12 inch touch screen is ideaal geplaatst, op een goede afstand van de bestuurder. Een 10 inch digitaal paneel doet dienst als instrumentarium. Bovendien voegt Cupra hier en daar koperen elementen toe, onder andere op het stuur. Daarop zitten ook 2 extra knoppen: één om de auto te starten (aan de rechterkant), de andere om de rij modi te beheren.

Alle bedieningselementen zijn eenvoudig bedienbaar, inclusief die waarmee jij de airconditioning of het volume van de radio kunt regelen. De middenconsole heeft een minimum aan knoppen en een minimalistische hendel om gebruik te maken van de DSG automaat. Helaas dienen bepaalde functies met veeg bewegingen of aanraking geactiveerd te worden (zoals voor de verlichting), net zoals bij de jongste Volkswagen Golf. Mesonero stelt dat hij “zeer tevreden is met deze vorm van bediening omdat het mogelijk maakt om een ​​zeer puur dashboardontwerp te bieden”. Hij is echter bereid de boordplank te herzien als feedback van klanten daartoe aanleiding geeft.

Gelukkig is de beenruimte achter in de Formentor goed, evenals de hoofdruimte. Maar de kwaliteit van de gebruikte materialen is erg wisselvallig. Voor de dashboardafdekking is een schuimlaag gebruikt; aangenaam om naar te kijken én om aan te raken, maar wie besteedt zijn tijd aan het strelen van dit cabinegedeelte? Omgekeerd zijn alle contactgebieden zoals de middenconsole of de deurpanelen gemaakt van onwelkom harde kunststoffen. Ook de grip van de deurklink is vanwege zijn specifieke vorm erg onaangenaam.

Positieve aspecten van de Formentor zijn de zeer goed steunende stoelen die vanwege hun race look ook nog eens zeer smakelijk ogen. Het meubilair achterin biedt eveneens veel steun. Voor een SUV met de daklijn van een coupé is het ruimteaanbod verrassend goed.

Alleen een eventuele derde passagier zal er achterin bekaaid van af komen. Daar is het zitvlak te stevig en wordt de bewegingsvrijheid belemmerd door de transmissietunnel. Gelukkig past er wel voldoende bagage in de sportieve Formentor, want hij weet praktisch te zijn met een handenvrij te bedienen achterklep en een kofferbak met een royale inhoud van 450 liter.

De Formentor zal leverbaar worden in 2 uitvoeringen: met een 310 pk sterke 2,0 liter benzinemotor en met een stekker hybride aandrijflijn die goed is voor 245 pk. Beiden leveren een koppel van 400 Nm. Bij de 2.0 TSI versie worden alle 4 de wielen aangedreven via een 7-traps DSG automaat. De stekker hybride uitvoering heeft dezelfde aandrijflijn als de jongste Volkswagen Golf GTE. Dit betekent concreet een 1.4 TSI blok van 150 pk die is gekoppeld is aan een 115 pk sterke elektromotor die alleen op de voorwielen een cumulatief vermogen van 245 pk loslaten. Ook hier is een DSG automaat standaard, maar dan met 6 versnellingen. De elektrische actieradius zou dankzij een 13 kWh batterij volgens Cupra ongeveer 50 kilometer bedragen.

Qua rij assistentiesystemen trekt de Formentor schouder aan schouder op met de nieuwe Leon. Hij kan dus semi-autonoom rijden op niveau 2 (adaptieve cruise controle met filefunctie en actieve rijstrook bewaking). Automatisch noodremmen is ook mogelijk en dode hoekdetectie ontbreekt evenmin. De geluidsinstallatie van de Cupra is afkomstig van Beats. Verdere hightech uitrusting zijn inductie laden van de mobiele telefoon, compatibiliteit met de Apple CarPlay en Android Auto systemen, evenals spraakherkenning en een viertal USB type C aansluitpunten: 2 voorin en 2 voor de achterbank.

Door de lockdown is de productiestart van de Cupra Formentor vertraagd. Bestellingen gaan daarom pas aan het begin van de herfst genoteerd worden, wanneer de prijzen bekend worden gemaakt. De eerste leveringen zijn gepland voor eind 2020 of begin 2021.

Reageren is niet mogelijk.