In detail: de ingrijpend vernieuwde Lexus IS

0

Lexus heeft het doek van de ingrijpend gemoderniseerde IS gehaald. Omdat wij dit modeltype ook in Europa kennen, is dat theoretisch groot autonieuws. Maar spoiler alert: de grondig gewijzigde versie komt niet onze kant op.

Er zou volgens Lexus sprake zijn van de vierde generatie IS, maar eigenlijk betreft het een grondige facelift van zijn voorganger. Het carrosserieontwerp is in grote lijnen identiek aan het lijnenspel van de oude editie, maar het design evolueert wel met nog meer scherpe lijnen. De merk karakteristieke Spindle grille lijkt groter en heeft nu gebogen ‘poten’. De dag verlichting (die doet denken aan het Nike logo) is verplaatst naar de nieuwe koplampunits.

De voortaan plattere achterlichten zijn nu verbonden met een LED strip en de kofferklep is, net als Chris Bangle dat voorheen bij BMW deed, opgehoogd tot een soort plateau. Net als aan de voorzijde nemen we ook onderaan de achterkant van de gewijzigde IS een verse bumper waar. Aan de zijkant zijn het vooral de nieuwe achterportieren die de aandacht trekken. De opgaande lijn die daarin is aangebracht, gaat veel eerder omhoog dan momenteel het geval is.

Wie deze Lexus nog wat agressiever / sportiever ogend wil hebben, moet de F-Sport uitvoering bestellen. Die combineert een wilder uiterlijk met een strakkere onderstel set-up. De F-Sport uitvoering beschikt verder over aangepaste bumpers, een afwijkende grille en speciale 19 inch lichtmetalen velgen. Optioneel is er een pakket met onder meer een koolstofvezel achterspoiler en dito zijspiegel kappen.

De vernieuwde IS staat op het onderstel van zijn uit 2013 stammende voorganger, al heeft Lexus naar eigen zeggen wel de nodige aanpassingen doorgevoerd die het chassis stijver en het weggedrag dynamischer zouden maken. Daarnaast zou de ‘vierde’ generatie ook een stuk lichter zijn geworden. Dat is knap, want de nieuwe editie werd wel iets langer (4,71 meter; + 30 mm), breder (1,84 meter; + 30 mm) en hoger (1,43 meter; + 5 mm). De wielbasis van de IS bleef ongewijzigd op 2,80 meter.

Lexus heeft de vernieuwde IS ook comfortabeler gemaakt, onder meer door het verbeteren van de geluidsisolatie. Op enkele details na is het interieur identiek aan dat van de oude editie. Eén van de weinige verschillen is dat het voortaan 10,3 inch metende scherm van de vernieuwde multimediamodule (compatibel met Apple CarPlay en Android Auto) nu wat verder naar voren staat.

Een andere wijziging is dat de horizontale ventilatieroosters aan de zijkanten van het dashboard zijn vervangen door ronde exemplaren. De F-Sport versies is van binnen onder meer voorzien van sportstoelen, een met leer bekleed stuurwiel en aluminium sportpedalen. Op veiligheidsgebied profiteert de vernieuwde IS van de komst van extra veiligheidssystemen die ondergebracht zijn in het zogeheten Safety System pakket van Lexus.

Wat niet veranderd is, is de bedieningsmogelijkheid van het infomediasysteem via de touch pad met haptische feedback op de midden tunnel. Deze muis werkt niet bepaald briljant tijdens het rijden, maar de Japanners lijken er nog geen afscheid van te willen nemen. Maar er is goed nieuws voor wie fan is van knoppen in plaats van touch pad bediening: knoppen zitten er genoeg in het interieur van de nieuwe Lexus IS.

Opvallend: het motorenaanbod van de vernieuwde editie omvat vooralsnog geen hybride uitvoeringen. Het gamma beperkt zich tot de IS 300, de IS 300 AWD en de IS 350. De eerste variant wordt aangedreven door een 2,0 liter turbomotor van 245 pk en 350 Nm. Deze versie werd voorheen als IS 200t aangeduid. De tweede heeft een atmosferische V6 krachtbron, maar dan met 265 pk en 320 Nm. De IS 350 heeft een 315 pk en 380 Nm variant van deze motor onder de kap.

Lexus heeft zoals gezegd besloten om de vernieuwde IS niet naar Europa te halen. De populariteit van cross-overs en SUV modellen is hier zo dominant dat de Toyota dochter het niet meer aandurft om te investeren in een BMW 3-serie en Mercedes-Benz C klasse concurrent. Althans, in Europa. Met name in Noord Amerika zijn er nog grote verkoopkansen voor een (sport)sedan.

In Nederland verkocht de Lexus IS de laatste jaren hooguit matig. De derde generatie beleefde in 2014 een topjaar met 461 geregistreerde exemplaren. Het beste resultaat werd in 2006 bereikt met de tweede editie. Die trok toen 904 kopers. Vorig jaar bleef de verkoopteller steken op slechts 116 stuks. Ter vergelijking: de BMW 3-serie en Mercedes-Benz C klasse gingen in 2019 respectievelijk 5.092 en 2.867 keer over de toonbank.

Als je niet 10 procent van het afzetniveau van de segmentleider weet te halen, dan kan je de handdoek beter in de ring gooien. Dat doet Lexus dus in Europa met de IS. In Noord-Amerika, Japan, het Midden-Oosten, Oceanië en delen van Azië plus Zuid-Amerika mag de sportsedan wel door naar de volgende ronde. Verspreid over 3 generaties heeft Lexus in Nederland in totaal 5.824 exemplaren van de IS verkocht. Daarmee is het model na de CT (10.647 stuks) in ons land de populairste van de Toyota dochter.

Reageren is niet mogelijk.