Prijs indicatie nieuwe basisversie Porsche Taycan

0

Op 15 juni jl. heb jij in de Newsflash kunnen lezen dat Porsche met een goedkopere basisversie van de Taycan zou komen. Hier zie je hem!

In tegenstelling tot de duurdere uitvoeringen, heeft de basisversie van de Taycan, die geen verdere typeaanduiding draagt, alleen achterwielaandrijving. De elektrische basis sedan wordt geleverd in 2 varianten. Wie voor de Performance Battery (79,2 kWh) kiest, krijgt 326 pk (408 pk in over boost) en 414 kilometer aan actieradius. De Performance Battery Plus (93,4 kWh) is liefst 380 pk (476 pk in over boost) sterk en kan 489 kilometer ver komen op een volle acculading. Deze Taycan heeft een topsnelheid van 230 km/u en zit in 5,4 seconden op 100 km/u.

Taycan kenners zullen al razendsnel geconcludeerd hebben dat de instapuitvoering van de Taycan als Performance Battery Plus een grotere range heeft dan de 450 kilometer van de 680 pk sterke Turbo versie. Hierbij moet echter wel een kanttekening worden geplaatst. De actieradius van de Taycan Turbo is gebaseerd op de WLTP meetnorm, terwijl het rij bereik van de nieuwe basisvariant gemeten is volgens de NEDC cyclus. Die is een stuk minder realistisch. In de praktijk zou het dus kunnen dat de instapper van de Taycan reeks toch net iets minder ver komt op een volle acculading dan de Turbo uitvoering.

Waarom communiceert Porsche nog geen WLTP rij bereik voor de nieuwe basisversie? Nou, de instapuitvoering is vooralsnog niet bestemd voor Europa of de Verenigde Staten. Het louter achterwiel aangedreven model is gelanceerd in China en is in eerste instantie alleen voor die afzetmarkt bedoeld. Daar zijn (relatief) minder besneeuwde bergtoppen en heeft tractie rondom niet zoveel meerwaarde als bij ons (of in Noord Amerika), zo is de gedachte. Vanuit die invalshoek ligt een release in Nederland natuurlijk ook voor de hand, maar Porsche zal kijken naar het totale Europese verkoopplaatje.

In China kost het nieuwe basismodel van de Taycan 888.000 RMB. Als je de grotere accu van de Performance Battery Plus uitvoering wil, dan bedraagt de prijs 948.000 RMB. De 530 pk sterke Taycan 4S kost in China 1.148.000 RMB, dus als je die prijs vergelijkt met het Nederlandse tarief (109.900 euro), dan kom je aan een prijs van afgerond 85.800 euro voor de achterwiel aangedreven basisversie met niet twee, maar één elektromotor. Of 91.500 euro, als jij de Performance Battery Plus variant wil.

De Nederlandse Porsche importeur laat weten dat de nieuwe basissmaken eerst in China zijn gepresenteerd omdat instapuitvoeringen aldaar goed zijn voor een substantieel deel van de verkopen van het merk. Maar binnen 12 maanden zullen de nieuwe achterwiel aangedreven versies van de in 2019 geïntroduceerde Taycan ook op andere markten te koop zijn. Specifieke informatie voor de Nederlandse markt volgt dus later, maar je hebt in ieder geval een prijs indicatie. Volgens Porsche is de Taycan 4S met Performance Battery Plus optie momenteel de bestverkopende variant van de elektrische sport sedan.

Reageren is niet mogelijk.