Patentaanvragen elektrische Dacia Spring gelekt

0

Dacia zal later dit jaar haar allereerste elektrische auto presenteren, de Spring. Autointernationaal.nl kan jou een 3-tal patentschetsen plus 2 spionagefoto’s van de definitieve productieversie tonen.

Net als alle andere (grotere) spelers op de Europese automarkt ontkomt ook Dacia er niet aan om de gemiddelde CO2 uitstoot van haar motorengamma te reduceren tot onder de boetegrens van 95 gram/km. Alleen het leveren van modellen met moderne TCe benzine-units is daarvoor niet voldoende. Een stap in de groene richting zijn de diverse auto’s met een benzinemotor in de prijslijst die ook overweg kunnen met LPG. De ingewikkelde en prijzige E-Tech (stekker) hybride techniek van moederbedrijf Renault is voor de Roemeense dochter te duur. Maar Dacia gaat wel op de volledig elektrische toer. Dat doet zij niet met een budgetversie van de Zoé, maar door een zeer goedkoop, primair voor landen met een lager welvaartsniveau ontwikkeld, model als basismateriaal te nemen: de Renault Kwid. In India rijdt die sinds 2015 rond met een klein benzinemotortje, maar in China verkoopt het moederbedrijf daarvan inmiddels een volledig elektrische versie: de City K-ZE. En dat wordt de elektrische Dacia van de toekomst. Tijdens de autosalon van Genève, die voor maart in de agenda stond, hadden de Roemenen een conceptversie willen presenteren. Vanwege het corona virus bleef het toen bij een onthulling op internet. Geen ramp, ook omdat Dacia toen de naam van haar elektrische kleintje bekendmaakte: Spring. Autointernationaal.nl heeft een stel patentschetsen en spionagefoto’s van de definitieve productieversie opgedoken.

De Spring die jij op de patenttekeningen ziet, wijkt maar weinig af van de conceptversie die afgelopen maart werd getoond. Dat is niet echt verrassend, want de elektrische Dacia was toen al nagenoeg productierijp. De Spring lijkt het in definitieve vorm uiteindelijk zonder de bodem beschermplaten onder de voor- en achter- bumper te moeten doen die wel op de conceptversie te zien waren. Ook lijken de koplampen, die zich een etage onder de platte LED dag verlichting bevinden, iets eenvoudiger van opzet. Een opvallend verschil met de conceptversie van de Spring is dat de definitieve uitvoering geen laadopening in het rechter voorscherm heeft. Zoals jij op de spionagefoto’s kan zien, heeft de compacte emissievrije Roemeen zijn laadopening net als zijn donormodel van Renault achter het logo in zijn deels dichte grille zitten. De reguliere ‘tankklep’ rechtsachter betekent dat er van de Spring ook een versie met een verbrandingsmotor beschikbaar komt; mogelijk wordt dat een uitvoering met de SCe75 driecilinder van de Twingo.

De naam van de Kwid versie die Renault in China verkoopt, City K-ZE, geeft al aan dat het ontwerp primair voor gebruik in en om de stad is bedoeld. Dat zal bij de 3,73 meter lange Dacia Spring niet anders zijn. In conceptvorm had de Roemeen een rijbereik van 200 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). Die theoretische waarde geeft aan dat in de praktijk even snel van Amsterdam naar Arnhem rijden en weer terug er niet in zit, althans niet zonder laad stop. Dacia deed in maart nog geen mededelingen over het formaat van het accupakket, maar de Renault City K-ZE heeft een capaciteit van 26,8 kWh. Verder heeft dit model een 45 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Daarmee is theoretisch wel 130 km/u mogelijk, maar wees niet verbaasd als de topsnelheid begrensd wordt op 110 km/u om te voorkomen dat de hoeveelheid stroom in de batterijen set als sneeuw onder de zon verdwijnt.

In 2021 moet de compacte elektrische Dacia op de markt komen, maar de productieversie van de Spring wordt nog dit jaar gepresenteerd. Moederbedrijf Renault belooft dat het de goedkoopste elektrische auto van Europa wordt, dus dat klinkt veelbelovend. Reken op een prijs van 13.000 euro. Zijn meest directe concurrent, de Volkswagen e-Up (en de broertjes Seat Mii Electric plus Skoda Citigo E iV) kost afgerond meer dan de helft meer. En dan krijg je geen gewilde cross-over carrosserie waar de Spring via de Kwid / City K-ZE van huis uit wel over beschikt.

In de autobranche komt het regelmatig voor dat via patent aanvragen voortijdig geheimen worden prijsgeven over nieuwe modellen. Dat is vandaag dus opnieuw het geval, want op deze afbeeldingen kan je zien hoe de toekomstige elektrische stadsauto van Dacia, de Spring (de naam kan nog veranderen), er zonder camouflage er uit gaat zien. In vergelijking met de conceptversie zijn ook de dakrails verdwenen en heeft hij meer klassieke handgrepen, kleinere velgen,  vereenvoudigde mistlichten en grovere bumpers gekregen. Dacia gaat de Spring net bij haar andere modellen het geval is in meerdere uitrusting niveaus leveren, maar zelfs bij de duurdere versies dan op deze patentaanvraag te zien is, hoeft men niet te veel verfijning te verwachten. Zij belangrijkste troef zal zoals gezegd namelijk de prijs zijn.

Reageren is niet mogelijk.