Hyundai maakt van Ioniq een zelfstandig automerk

0

Hyundai brengt in de komende 4 jaar 3 elektrische auto’s onder de merknaam Ioniq op de markt. De eerste wordt de Ioniq 5, een hoog op zijn poten staande hatchback die begin 2021 in de showroom verschijnt en die gaat concurreren met de Volkswagen ID.3. De 3 modellen zullen worden gebaseerd op het zogeheten Electric Global Modulaire Platform, oftewel E-GMP, van Hyundai (en Kia). Daarmee wordt onder andere snel laden naar een hoger plan getild. Daarnaast wil de Zuid Koreaanse autofabrikant zich onderscheiden met draadloze connectiviteit.

De Ioniq 5, die begin 2021 verschijnt, is een doorontwikkeling van de 45; een conceptstudie voor een elektrische middenklasser die Hyundai vorig jaar tijdens de IAA van Frankfurt toonde (zie foto onder). Een jaar later debuteert vervolgens de Ioniq 6; een sedan waarvan het design gebaseerd is het showmodel Prophecy die het bedrijf in maart onthulde (zie derde foto). Met dit ontwerp opent Hyundai de aanval op de Tesla Model 3. Begin 2024 maakt de Ioniq 7 het trio compleet. Dat wordt een grotere elektrische cross-over. Later volgen nog meer introducties, waarbij de even getallen voor lage auto’s (zoals sedans) wordt gebruikt en de oneven cijfers voor hoge modellen.

Hyundai hanteert de naam Ioniq al sinds 2016 voor een model dat te koop is in een volledig elektrische, hybride en stekker hybride vorm. Deze auto komt voort uit een gelijknamig project voor duurzaam rijden dat Hyundai voor de introductie van die personenwagen in gang zetten. Deze Ioniq heeft vorig jaar nog een facelift gekregen. In autoland betekent dit dat hij nog tot medio 2022 in de verkooplijst zal prijken. In 2015 promoveerde Hyundai de modelnaam Genesis al tot een zelfstandig premium merk. Daarvan staat de Europese marktintroductie ook voor 2021 gepland. Genesis heeft tot nu toe alleen modellen met een benzinemotor in haar gamma. Ioniq gaat zich concentreren op volledig elektrische auto’s. Volgens Hyundai is het lanceren van een apart merk voor emissievrije personenwagens een reactie op de in een hoog tempo veranderende markt.

Voor de modellen op het E-GMP onderstel belooft Hyundai veel interieurruimte, uitgebreid verstelbare stoelen, uitgebreide communicatietechnieken én een reeks eigenwijze designelementen. Zo spreekt de Zuid Koreaanse autofabrikant al over de komst van een handschoenenkastje dat uit lades is opgebouwd. Elk model van Ioniq bevat volgens Hyundai enkele designelementen van oudere modellen. Voor het ontwerp van de 5 (op onderstaande afbeelding rechts) liet de ontwerpstudio van de Zuid Koreaanse autofabrikant zich inspireren door de originele Pony uit 1974 (de 6 staat links op de foto en de 7 is op de achtergrond te zien).

De Hyundai Motor Groep, dus inclusief Kia, heeft zich ten doel gesteld om tegen 2025 mondiaal een marktaandeel van 10 procent te hebben in het segment voor elektrische auto’s. In dat jaar wil de Zuid Koreaanse fabrikant 560.000 volledig emissievrije personenwagens verkopen. Het promoveren van Ioniq tot een zelfstandig automerk moet helpen om die doelstelling te realiseren. Het losweken van model / uitvoering namen uit het repertoire van bestaande merken is de laatste jaren erg populair geworden in de branche. Eerder promoveerde PSA de DS modellijn van Citroën tot een losstaand label. In een recenter verleden maakte Seat van Cupra een zelfstandig merk. Volvo transformeerde samen met diens moederbedrijf Geely de Polestar badge tot een individuele speler op de automarkt. Dit merk wil zich ook gaan concentreren op volledig elektrische modellen. Andere autofabrikanten geven de voorkeur aan een aparte reeks onder de bestaande naam. Zo heeft Mercedes-Benz de EQ lettecombinatie, Volkswagen de ID reeks, BMW het i label, Skoda het iV repertoire en ga zo maar door. Cadillac gaat de naam van al haar elektrische modellen laten eindigen op de letters ‘iq’. Net als Ioniq dus …

De promotie van het model Ioniq tot apart merk betekent niet dat Hyundai in de toekomst niet zelf meer actief zal zijn in het segment voor elektrische auto’s. De verwachting is dat bijvoorbeeld de Kona Electric een blijvertje zal zijn. Inmiddels is Hyundai al begonnen met een promotiecampagne om de naam Ioniq als merk goed tussen de oren van de autoconsument te krijgen. In Londen heeft de London Eye een hele grote Q in de verlichting verwerkt. Nu maar hopen dat het publiek de link legt met Ioniq en niet met de nieuwe James Bond film of zoiets …

Reageren is niet mogelijk.