Volkswagen overweegt Bugatti te verkopen

0

Groot nieuws over de Volkswagen Groep: bronnen binnen het autoconcern melden dat dochter merk Bugatti te koop is gezet. Inmiddels zou er ook al een gegadigde zijn: het Kroatische Rimac Automobili, bekend van de elektrische hypercar C_Two. Om de transactie te financieren, zou Porsche (ook eigendom van de Volkswagen Groep) een groter belang nemen in Rimac.

De Volkswagen Groep wil volgens de bronnen “geen overdadig geld en mankrachten spenderen aan de zogeheten hobbymerken die een voormalige topman heeft aangekocht”. Hiermee wordt Ferdinand Piëch bedoeld, die bij leven meer wilde (lees: onzalige) ideeën had, zoals de aanval openen op de Mercedes-Benz S klasse met de Phaeton (ook de Passat W8 en de Phaeton W12 horen in dit rijtje thuis). Het probleem is alleen dat 50 procent van de aandelen van Bugatti in handen is van zijn nabestaanden. De vraag is of de Piëch familie in zal stemmen met de verkoop. De Veyron, waarmee de comeback van Bugatti vleugels kreeg, is het geesteskind van ‘hun’ Ferdinand.

Op het hoofdkantoor van Volkswagen denkt men de familie mild te kunnen stemmen door Porsche, waar zij ook een stevige vinger in de pap hebben, onderdeel te maken van de deal. Deze dochter zou vanuit Wolfsburg toestemming krijgen om haar belang in Rimac (dat momenteel 15,5 procent bedraagt) uit te breiden. Andere aandeelhouders zijn Hyundai en Magna. Of de Volkswagen Groep deze participanten wil uitkopen, is niet duidelijk. Rimac is net als Tesla een specialist op het gebied van elektrische aandrijving, maar natuurlijk lang niet zo bekend. Toch is er veel belangstelling voor haar vooruitstrevende techniek. Klanten zijn onder andere Aston Martin, Jaguar, Koenigsegg, Pininfarina en Seat.

Bugatti zou momenteel circa 550 miljoen euro waard zijn, maar wellicht kan de transactie met gesloten beurs worden verricht. In plaats van geld zou de Volkswagen Groep bereid zijn om genoegen te nemen met een groter belang in Rimac Automobili als tegenprestatie voor het verpatsen Bugatti. De oprichter van de Kroatische hyper sportwagen specialist heeft momenteel 51 procent van de aandelen in handen. Rimac heeft als fabrikant van hyper sportwagens enorm veel knowhow op het gebied van elektrische auto’s. Daar kan de hele Volkswagen Groep profijt van hebben. Sterker nog: Rimac is een bedrijf dat met 600 man voornamelijk expertise op dit vlak verkoopt, en eigenlijk amper auto’s bouwt. De modellen One en C_Two zijn dan ook voornamelijk een uithangbord.

Ferdinand Piëch heeft toen hij topman van de Volkswagen Groep was veel goed werk verricht. Kwakkelende volumemerken als Seat en Skoda werden onder zijn leiding naar een hoger plan getild. Audi werd een nog sterkere concurrent voor BMW en Mercedes. Merken als Lamborghini, Cosworth, Bentley en (tijdelijk) Rolls-Royce werden aan het merkportfolio toegevoegd. Maar de meest prestigieuze aanwinst was natuurlijk Bugatti. Kosten noch moeite werden gespaard om dit iconische Franse automerk annex kroonjuweel nieuw leven in te blazen. Met zijn 1.001 pk sterke 8,0 liter W16 motor, voorzien van 4 turbo’s, was de Veyron een technologisch hoogstandje. En toch had Volkswagen moeite om klanten te vinden voor dit visitekaartje. Pas na 9 jaar, en vele speciale edities (noem het gerust actiemodellen) was de totale oplage van 450 stuks uitverkocht. Volkswagen verloor daardoor veel geld op elk exemplaar van de Bugatti Veyron.

Rimac heeft zich als gegadigde voor Bugatti gemeld omdat het bedrijf kan profiteren van de infrastructuur (inclusief klantenbestand) van het Franse merk om haar eigen hyper sportwagens aan de man te brengen. De Kroaten zouden ook de beschikking krijgen over de productiefaciliteit in Molsheim. Verder kan het basisontwerp van de bijna 2.000 pk sterke C_Two gebruikt worden voor de opvolger van de Chiron, die onvermijdelijk elektrische aandrijving dient te krijgen. Tot slot is Bugatti natuurlijk een pareltje waar Rimac graag mee wil schermen ter meerdere glorie van zichzelf. In Molsheim staat ook een elektrische hyper sportwagen op de tekentafel, maar daarvoor heeft men in Wolfsburg nog geen groen licht gegeven.

De betreffende bronnen bij Bugatti melden dat er nog een paar merken te koop zijn gezet door de Volkswagen Groep, te weten Ducati, Seat, Cupra, Lamborghini, Bentley en ItalDesign. De waarde van deze bedrijfsonderdelen bedroeg een paar jaar geleden nog 23 miljard euro, maar inmiddels is dat gedaald naar 15 miljard euro. Om te voorkomen dat men in Wolfsburg nog meer geld moet afboeken op de waarde van dit bezit, wil de Volkswagen Groep deze potentiële zorgenkindjes zo snel mogelijk verkopen.

 

Andere koers: minder Seat, meer Cupra

Onder leiding van de huidige topman Herbert Diess vaart het autoconcern een heel andere koers dan toen Ferdinand Piëch nog achter het stuur zat. De focus van het huidige management ligt volledig op elektrificatie, digitalisering en autonoom rijden. Binnen deze bedrijfsstrategie lijkt er in ieder geval voor Lamborghini, Bentley, ItalDesign en Ducati geen plaats meer te zijn. De liefde voor Seat (en diens Cupra) is altijd voorwaardelijk geweest. In Wolfsburg dicht men aan deze jonge dochter zelfs een groter toekomstpotentieel toe. Daarom krijgt Cupra wel een eigen versie van de Volkswagen ID.3 (de el-Born), maar Seat niet. Dat voedt de speculaties dat Cupra het leidende merk van het Spaanse duo wordt. Door Seat te degraderen, of zelfs te verkopen, zal hoofdmerk Volkswagen minder interne concurrentie ondervinden, zo is de gedachte in Wolfsburg. Daar heeft men geconstateerd dat de productiekosten in Spanje niet lager zijn dan in eigen land, dus vanuit deze optiek heeft Seat ook weinig meerwaarde. Ooit werd gedacht dat dit merk zich zou kunnen ontwikkelen tot het Iberische alternatief voor Alfa Romeo, maar daar is niks van terecht gekomen. Nu realiseert men in Wolfsburg dat Cupra daar veel beter toe in staat is. Zijn merknaam heeft ook fonetisch internationaal veel meer allure. Seat zal in Engelstalige landen altijd problematisch blijven.

Skoda mag wel lid van de Volkswagen familie blijven, maar dient zich meer te profileren als “rationeel en betaalbaar” alternatief voor het hoofdmerk. Dit betekent niet dat de Tsjechische dochter een soort Dacia moet worden, maar dat het wel meer werk dient te maken van het concurreren van Hyundai, Kia en Renault. Bernhard Maier, tot vorige maand de CEO van Skoda, kon zich niet vinden in deze heroriëntatie en is inmiddels op straat gezet. Hij zou zich te arrogant hebben opgesteld, hetgeen op zich niet zo vreemd is aangezien Skoda onder zijn leiding aanzienlijk winstgevender werd dan Volkswagen en wat dit betreft Audi naar de kroon steekt. Maier was niet van plan om zijn voet van het gaspedaal te halen en drong aan op uitbreiding van de productiefaciliteiten, maar dat verzoek werd afgewezen. Behoud van werkgelegenheid in eigen land is om politieke redenen voor Volkswagen belangrijker dan het behagen van haar Tsjechische dochter.

Na het voor Seat pijnlijke vertrek van de getalenteerde topman Luca de Meo naar Renault nam Carsten Isensee het stuur over als interim-president. Analisten beschouwen het als veelzeggend dat deze Duitse manager gespecialiseerd is in het herstructureren van de financiële handel en wandel van concernmerken. Hij heeft ook de reputatie een bedreven onderhandelaar met marktpartijen, bonden en overheden te zijn. Eerder was Isensee onder andere als financieel topman actief bij Volkswagen in China, waar Westerse managers op kousenvoeten moeten opereren. Zijn achtergrond (Finance en IT) onderstreept dat Seat naar een nieuw koers begeleid dient te worden. Isensee is van mening dat Cupra een belangrijkere bijdrage moet gaan leveren aan de omzet, bedrijfswinst en aan een duurzaam concernimago. Hij denkt dat dit jonge label hogere transactieprijzen kan realiseren dan Seat.

In ons land wordt momenteel gekeken naar uitbreiding van het aantal Cupra dealers. Nu zijn dat er nog slechts 4. Expansie van het dealernetwerk past bij de groei taak van het merk. De Cupra el-Born zal naast de Volkswagen ID.3 in Zwickau geproduceerd worden en is de eerste van een brede lijn geëlektrificeerde modellen. Seat vist voor wat betreft een eigen versie van de compacte middenklasser dus achter het net. Ook is bij haar de opdracht weggehaald om een compacte (lees: goedkoper te produceren) versie van het elektrische MEB platform te ontwikkelen. Dat gaat Volkswagen nu zelf in Wolfsburg doen. Al dan niet met knowhow van Rimac.

 

Reageren is niet mogelijk.