DS 9 daagt de Mercedes-Benz E-klasse uit

0

Eindelijk heeft Frankrijk weer een alternatief voor de Duitse hegemonie in het zogeheten Executive segment. Het betreft de DS9. Wat zijn de sterke en zwakke punten van deze Franse limousine? Kan hij concurreren met de Mercedes E-klasse, de maatstaf in het betreffende segment? Dit is wat we zullen zien tijdens deze statische wedstrijd tussen Frankrijk en Duitsland met 2 premium sedans!

In het Executive segment is de Mercedes E-klasse mondiaal de maatstaf. De Duitse sedan is de best verkochte op de wereldmarkt en is zelfs niet onder de indruk van zijn naaste concurrenten: de BMW 5-serie 5 en de Audi A6. Zou de Mercedes E-klasse dan wel bang kunnen worden van bij wijze van spreken een ​​klein Frans meisje met een bosje bloemen in haar hand, de DS9? Dat is wat we zullen zien. De 2 modellen hebben in ieder geval zeer vergelijkbare afmetingen: de DS 9 is 4,93 meter lang en de Mercedes E klasse is 1 centimeter groter. We fluiten de aftrap!

De DS9 lijkt breder dan de Mercedes E-klasse, maar dat is een puur optisch effect omdat de 2 modellen even groot zijn: 1,85 meter (exclusief spiegels). Een kenmerk van de AMG Line afwerking van de E klasse is de grille met diamant coating. De bumpers hebben een assertiever ontwerp dan bij de chique Avantgarde Line uitvoering. Voor de rest blijft de E klasse een nogal klassiek gelijnde auto met, sinds de facelift, als enige frivoliteit een trapeziumvormige grille. De DS 9 beschikt ook over een gewelfde motorkap en verder is er intensief gebruik gemaakt van chroom. De zogeheten Bright Elements zijn ook te vinden onder de Matrix LED koplampen. Let op de vorm van de diodes, die lijken op diamanten. De daglichten zijn verticaal in de bumper geïntegreerd. De 9 beschikt over het zogeheten DS LED Vision verlichtingssysteem. Bij het opstarten draaien deze Matrix koplampen 180 graden. Trouw aan zijn DNA, beschikt ook deze DS over geometrische vormen en verzonken deurgrepen. Al met al is het design extravaganter en misschien ook wel innovatiever.

Aan de achterzijde verwijst de DS 9 naar zijn illustere voorganger, de Citroën DS, door de aanwezigheid van lichtunits in de bovenhoeken van de achterruit. Echter, het zijn niet langer de richtingaanwijzers, maar de parkeerlichten. Onder de achterruit bevindt zich ook een licht strip. Dat is eveneens een verwijzing naar het verleden, namelijk naar de sedans uit de jaren dertig van de vorige eeuw.

In tegenstelling tot de Fransman speelt de Duitser minder de kaart van de 4-deurs coupé met een minder schuin aflopende daklijn. Wat misschien minder glamoureus is, maar het uiteindelijk gemakkelijker maakt om in/uit te stappen. Het ontwerp van het achterschip van de E klasse oogt sinds de facelift lichter. Dat komt ook door de hertekende achterlichten.

Het interieur van de DS 9 is netjes afgewerkt en de materialen (leer, alcantara) op de meest luxe versies, zoals de Grand Chic versie op de foto’s, zijn van hoge kwaliteit. Het geheel is misschien meer ‘bling bling’, maar minder sober. Van binnen doorbreekt de DS 9 het classicisme met geometrische vormen. Om te concurreren met de Duitse standaard, heeft de Franse fabrikant gekozen voor edele materialen, alcantara en leer. De afwerking is flatterend en geeft een prominente plaats aan details die specifiek zijn voor het merk, zoals de “clou de Paris” guilloche op de console, het BRM horloge bovenaan het dashboard of de exclusieve horlogeband bekleding. De sfeer is barok en zelfs flitsend. In tegenstelling tot Chinese exemplaren die naaldtellers bij de basisafwerking hebben, zullen in Europa alle uitvoeringen van de DS 9 worden uitgerust met een digitaal instrumentarium.

De Mercedes E-Klasse heeft een strakke afwerking en een hightech uitrusting. Standaard profiteert de sedan van een digitaal instrumentarium. Met het MBUX multimediasysteem kan men met de stem instructies doorgeven. In de Mercedes wordt men gehypnotiseerd door het dubbele scherm van 10 tot 12 inch, afhankelijk van de versie. Naast een digitaal instrumentarium is er een groot multimediascherm. Hier praat je met jouw auto door middel van het nieuwe MBUX besturingssysteem dat ook Augmented Reality navigatieaanwijzingen biedt. De sfeer is futuristisch en hightech. Het vakmanschap is netjes, de materialen verfijnd en de aanpassingsmogelijkheden zijn talrijk, op voorwaarde dat jouw portemonnee goed gevuld is. Beide modellen bieden aardig wat opbergruimte en een inductielader in de behuizing aan het begin van de middenconsole. In beide gevallen beschikken de sedans over een hele reeks rij hulpsystemen en kunnen zij autonoom taken uitvoeren op niveau 2. Ze bieden als optie ook adaptieve schokdempers of een nachtzicht systeem.

Aan ruimte achterin de DS 9 geen gebrek. Bedenk dat de sedan zijn platform deelt met de Chinese versie van de Peugeot 508 die 18 centimeter langer is dan onze Europese uitvoering. Zijn wielbasis van 2,90 meter is de grootste ooit aangeboden door een sedan uit de PSA Groep. De hoeveelheid beenruimte is dus royaal, maar in de hoogte kunnen personen die langer zijn dan 1,80 meter bewegingsvrijheid tekort komen. De dalende daklijn, noodzakelijk om de uitstraling van een ​​4-deurs coupé te kunnen bieden, vereist bovendien dat jij jouw hoofd verder laat zakken bij het in- en uitstappen. Een pluspunt zijn de relatief lange zittingen van de stoelen.

Op de achterbank van de Mercedes is de leefbaarheid zeer correct. De cabine van de Duitse sedan is helderder door het grote panoramadak van de testauto, in het verlengde van het schuifdak (optie). In de E klasse met zijn wielbasis van 2,94 meter is het Byzantium: volop plek voor de ellebogen, knieën of hoofd! Jammer is alleen dat de aanwezigheid van de imposante midden tunnel weinig ruimte overlaat voor een eventuele derde achterpassagiers. Bij de DS 9 kunnen de achterzetels worden verwarmd en geventileerd. Daarnaast is er een massagefunctie. Maar daarvoor dien je wel een aantal vinkjes te plaatsen in de optiecatalogus. Die meer uitrusting heeft dan wel als nadeel dat de achterbank leuning dan niet meer neergeklapt kan worden. Iets soortgelijks zien we bij de voorstoelen van de DS 9: daarvan kan de hoogte niet worden gewijzigd als de zetels zijn uitgerust met een massagefunctie.

De bagageruimte van de DS 9 heeft een volume van 510 liter. Die capaciteit geldt voor alle versies, zelfs de stekker hybride uitvoeringen. De laaddrempel is iets hoog dan bij de E Klasse, maar de opening is ruimer. Bij de hier getoonde versies, AMG Line voor de E klasse en Performance Line voor de DS 9, opent en sluit de achterklep automatisch. De Fransman biedt een handsfree openingsmogelijkheid met een voetbeweging onder de bumper. Bij de Mercedes is dat alleen mogelijk bij de E klasse Estate. De Duitser biedt een grote volume voor belading: 540 liter. De keerzijde van de medaille is dat hij 170 liter verliest als je kiest voor een plug-in hybride versie.

Het motoraanbod van Mercedes is veel uitgebreider: E 200, E 300, E 300 e, E 450, E 200d, E 220d, E 300 de, E 300d, E 400d. Diverse uitvoeringen zijn leverbaar met 4Matic vierwielaandrijving of hebben die techniek standaard. Daarnaast zijn er 2 door AMG ontwikkelde benzine uitvoeringen (de ’53’ en de ’63’). De automatische transmissie heeft 9 versnellingen. De DS 9 bevindt zich niet echt in hetzelfde speelveld. Het PSA concern neemt een gewaagde gok door geen dieseluitvoeringen aan te bieden. In plaats daarvan zet DS in op stekker hybride techniek. Er worden 3 vermogensniveaus aangeboden: 225 en 250 pk (met voorwielaandrijving) of 360 pk met vierwielaandrijving. Een 8-traps automatische transmissie is standaard. De emissievrije actieradius van de diverse uitvoeringen zou ongeveer 40 tot 50 km moeten bedragen. DS gaat haar sedan zal worden aangeboden met 3 uitrustingsniveaus: Grand Chic en Performance Line bij de lancering, en in een later stadium ook als So Chic (het instapmodel). Net als bij de DS 7 Crossback zal het mogelijk zijn om het interieur te personaliseren met ‘Inspirations’ (Opera, Rivoli, Bastille). Het toegangsticket voor de DS 9 gaat in Nederland ongeveer 51.000 bedragen. Daarmee is de Fransman goedkoper dan de Mercedes-Benz E klasse, waarvan de prijzen pas bij 59.130 euro beginnen (200d). Een stekker hybride variant kost minimaal 67 mille.

 

Conclusie

De DS 9 heeft sterke punten om te concurreren in het Executive segment, met name met de E klasse waarmee hij zijn afmetingen deelt. Toch is de Mercedes al jaren een gevestigde waarde en een maatstaf in zijn categorie. Met zijn ‘Frans chique’ kant en originele stijl heeft de sedan van DS echter een troef in handen op de markt die wordt gedomineerd door de Duitsers. Dat de DS 9 niet leverbaar is in dieseluitvoering, zal in Nederland geen issue meer zijn, maar mogelijk wel elders in Europa (Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk). Een groter bezwaar is dat het model niet 100 procent “made in France” is. De productie vindt plaats in China en dat kan met name op de chauvinistische thuismarkt een deal breaker zijn.

 

Reageren is niet mogelijk.