In detail: de elektrische pick-up van het herboren Hummer

0

Hummer is terug! De comeback vindt plaats met een elektrische pick-up waarvan de topversie liefst 1.014 pk en 15.592 Nm sterk is. De gereïncarneerde Hummer sprint in 3 seconden 100 km/u en heeft een actieradius van 563 kilometer.

Moederbedrijf General Motors zingt met Hummer nu echter een toontje lager dan toen er nog terreinwagens van tankformaat met een verbrandingsmotor werden verkocht (de modellen H1, H2 en H3). Het is nu een sub label van GMC dat binnen het Amerikaanse autoconcern gespecialiseerd is in pick-ups en SUV modellen. Het is bijna 10 jaar geleden dat de laatste Hummer van de band rolde. Maar General Motors heeft de merkrechten nooit verkocht in afwachting van betere tijden. Die zijn, nu de autobranche middenin de transitie naar elektrisch rijden zit, aangebroken.

De nieuwe Hummer zal in diverse varianten te koop zijn. GMC trapt in de herfst van 2021 af met de Edition 1. Deze 112.595 dollar kostende uitvoering heeft een actieradius van 560 kilometer, sprint in 3 seconden naar 100 km/u en heeft een systeemvermogen van 1.000 pk, afkomstig van 3 elektromotoren. Een jaar later volgt de Hummer EV3x. Die krijgt een prijskaartje van 99.995 dollar, heeft 800 pk vermogen (ook afkomstig van 3 elektromotoren) en een geschatte actieradius van 483 kilometer. In de lente van 2023 debuteert de Hummer EV2x. Die moet 89.995 dollar opbrengen en krijgt 2 elektromotoren met een systeemvermogen van 625 pk. De actieradius is identiek aan die van de EX3x uitvoering. Voor de goedkoopste Hummer is het wachten tot de lente van 2024. Dan zal het model leverbaar worden in EV2. Die heeft dezelfde 2 elektromotoren (met 634 pk) als de ‘x’ versie, maar het rij bereik is een stuk kleiner: 402 kilometer.

De genoemde actieradiuscijfers zijn misschien geen voorpagina nieuws, maar het gaat hier om EPA waarden: die zijn een stuk realistischer dan onze ‘WLTP’ ramingen. Snel laden kan trouwens tot 350 kW. In de wagenbodem van de elektrische Hummer zitten door General Motors zelf ontwikkelde Ultium batterijen, Daarbij communiceren verschillende modules van het accupakket via wifi met elkaar met als voordeel dat er aanzienlijk minder zware bedrading nodig is. Daarnaast bevatten de Ultium batterijen tot zo’n 70 procent minder kobalt dan conventionelere exemplaren.

Ongeacht de aandrijftechniek beschikt de nieuwe Hummer over een vrijstaand 12,3 inch digitaal instrumentarium en een ‘zwevend’ 13,4 inch infomedia scherm. Als Edition 1 biedt de pick-up over koperkleurige accenten in het interieur, een dik audiosysteem, 18 inch velgen met 35 inch terreinbanden van Goodyear, adaptieve luchtvering (ook aanwezig op de EX3x en EV2x uitvoeringen) en de mogelijkheid om zich als een krab te verplaatsen. Dit houdt in dat de Hummer zich in de betreffende modus dankzij 4 draaibare wielen diagonaal kan voortbewegen. Dat is niet alleen handig voor in het terrein, maar ook als de kolos geparkeerd moet worden.

Dankzij UltraVision heeft de bestuurder keuze uit 18 verschillende camera’s zodat hij of zij een goed beeld kan krijgen van wat zich rondom de pick-up afspeelt. Dat is welkom, want kleiner is de Hummer er sinds zijn comeback niet op geworden. Vanuit Amerikaans perspectief is dat trouwens een goede zaak, want in de Verenigde Staten houdt men niet van kleine pick-ups. Men prefereert “the real thing” en daar voldoet de stoere Hummer qua formaat aan. Nu nog even afwachten of Amerikaanse pick-ups fans ook bereid zijn om over te stappen op elektrische aandrijving. Mocht er ondanks de eerder genoemde 18 camera’s toch bijvoorbeeld een rotsblok geraakt worden, dan is het goed om te weten dat de bodem wordt beschermd door stevige stalen platen.

Analoge klokken vind je niet in het dashboard: de boordplank is namelijk afgeladen met displays en schermen. Het dak is verwijderbaar zodat de inzittenden van de Hummer kunnen genieten van de zon. Ook de bestuurder kan dan even wegdromen, want dankzij Super Cruise techniek (reeds bekend van Cadillac) moet de elektrische pick-up gedeeltelijk autonoom kunnen rijden. De nieuwe Hummer gaat gebouwd worden in de zogeheten Factory Zero productiefaciliteit. Een exemplaar reserveren is mogelijk voor 100 dollar. General Motors heeft geen plannen om de Hummer in Europa te gaan verkopen. Op de Amerikaanse thuismarkt gaat de elektrische pick-up concurreren met de Tesla Cybertruck, de Bollinger B1, de Lordstown Endurance en de Rivian R1T.

Kan de nieuwe elektrische Hummer slagen waar zijn voorgangers faalden? Dat waren enorm grote, lompe en gênante auto’s. Eerder speelgoed dan praktische terreinwagens en de ervaring leert dat de autoconsument subiet afhaakt als de nieuwigheid er af is. Helemaal toen ook nog eens de kredietcrisis uitbrak. Die nekte zelfs het hele General Motors concern. Nadat de autofabrikant een doorstart had gemaakt, was er aanvankelijk totaal geen behoefte om het Hummer label af te stoffen. De voormalige modellen van het merk stonden symbool voor de zieltogende Amerikaanse auto-industrie wiens producten een beroerde bouwkwaliteit hadden (Tesla is dus heus geen uitzondering), nul verfijning hadden en extreem dorstig waren. De Hummer H2 en H3 waren bovendien niet eens echt goed in het terrein. Met name het kleinste model (de H3) liet het daar afweten omdat hij met zijn 5 cilinder motor onder gemotoriseerd was. De later aan het gamma toegevoegde V8 versie kon het tij niet meer keren.

Toen Fiat Chrysler Automobiles een homerun sloeg met de jongste editie van de Wrangler, begon het bij General Motors weer te knagen en werden er plannen gemaakt voor een comeback van Hummer. Maar anders dan Ford met de Bronco gedaan heeft, is er niet gekozen voor een ‘me too’ product. Als Hummer opnieuw uitgevonden moet worden, dan moet het dus echt radicaal anders. Oftewel met een elektrische aandrijflijn. Voor de verkoop / distributie zal gebruik worden gemaakt van het dealernetwerk van GMC. Dit General Motors merk heeft vanwege haar specialistische gamma een klantenkring die niet diametraal verschilt van de beoogde kopersgroep voor de elektrische pick-up van Hummer. Door geen apart dealernetwerk voor de ‘comeback kid’ uit de grond te stampen, kan het autoconcern enorm veel geld besparen. Door voor de verkoop / distributie mee te liften op de bagagedrager van GMC, heeft de elektrische pick-up bovendien een streepje voor op bovengenoemde nieuwkomers Bollinger, Lordstown en Rivian. Die beschikken niet over een groot dealernetwerk.

De tijd zal leren of de elektrische Hummer een succes wordt. Aan het design zal het niet liggen, want dat is mede dankzij het op vele plaatsen terugkerende H motief voldoende herkenbaar. Ondanks dat Hummer dus alweer bijna 10 jaar uit de roulatie is. Wat dit betreft heeft het General Motors ontwerp een streepje voor op met name de Tesla Cybertruck, die wel erg futuristisch is vormgegeven. Het interieurdesign is in lijn met het uiterlijk: traditioneel en hoogwaardig. De cabine ziet er doelmatig uit en zo op het oog is de bouwkwaliteit prima. General Motors heeft decennialang moeite gehad om voor haar auto’s interieurmaterialen te selecteren die passen bij het prijsniveau, maar lijkt daar nu eindelijk in geslaagd te zijn. Niet alleen bij deze Hummer, maar ook bij de nieuwe generatie Cadillac Escalade.

 

Reageren is niet mogelijk.