Mercedes-Benz investeert in meer elektrische modellen

0

Mercedes-Benz wil een leidende positie innemen op het gebied van elektrisch rijden. Moederbedrijf Daimler gaat daartoe een strategische koerswijziging doorvoeren. Dat moet Mercedes-Benz de mogelijkheid bieden om zich nog meer op elektrisch rijden gaat richten. Ook de sub merken Maybach, AMG en G dienen emissievrije mobiliteit te omarmen.

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie van autoconcern Daimler is de volledige elektrificatie van alle producten. “Wij zijn vastbesloten om er voor te zorgen dat ons bedrijf volledig CO2-neutraal wordt”, aldus een woordvoerder. De fabrikant van Mercedes-Benz heeft het voornemen om dit doel in 2039 te bereiken. Het Daimler concern maakt nu dus de keuze voor elektrisch rijden, maar trok het eerder de stekker uit de ontwikkeling van waterstofauto’s. Op dit brandstofcel paard zal dus niet gewed worden. Markus Schäfer, de chief operating officer van Mercedes-Benz (foto), kan zo meer budget vrijmaken voor elektrische mobiliteit: “In 2030 moet van onze wereldwijde verkoop voor de helft bestaan uit modellen met een batterijen set”.

Wij kunnen dus rekenen op een ware stortvloed aan elektrische modellen bij Mercedes-Benz. De EQS wordt de eerste, maar de EQA, EQB, EQE en nog wat SUV versies zitten allemaal in zijn kielzog. De nieuwe generatie emissievrije auto’s worden gebouwd op een nieuw modulair platform (EVA genaamd; de afkorting staat voor: Electric Vehicle Architecture) waardoor er gevarieerd kan worden met zowel de wielbasis als de spoorbreedte. Ook alle andere systeemcomponenten, vooral de accu’s, zijn ‘flexibel’. Het eerste model op basis van deze nieuwe architectuur wordt de EQS: een elektrische limousine die qua formaat tussen de CLS en de S klasse invalt en waarvan het design gebaseerd is op de Vision EQS conceptstudie uit 2019. Het zogeheten ‘cab forward’ design en de boogvorm van het dak worden overgenomen door het productiemodel. De EQS krijgt een rij bereik van circa 700 km (gemeten volgens de WLTP norm). De verkoop start in de loop van 2021.

Nog voor de EQS komt de EQA op de markt; een compacte cross-over met het formaat van de GLA. Details ontbreken nog, maar wel is al bekend dat dit model een progressiever design krijgt dan zijn traditioneel aangedreven tegenhanger. Het debuut is gepland voor eind dit jaar. Later volgt er ook nog een EQB. Dat wordt het elektrische alternatief voor de GLB. Deze beide modellen staan nog niet op het nieuwe modulaire platform van Mercedes-Benz, maar gebruiken het MMA onderstel (dat staat voor: Mercedes Modular Architecture). Bij de navolgende modellen EQE, EQE SUV en EQS SUV zal dat wel het geval zijn. Concrete lanceringsdata zijn er voor deze Mercedes-Benz producten echter nog niet.

Reken bij de EQS in ieder geval ook op de komst van sportiever ingestelde versies die een minder grote elektrische range hebben. Verder komt er van deze grote elektrische limousine een Maybach interpretatie. Christoph Starzynski, die als vicepresident Electric Vehicle Architecture bij Mercedes-Benz verantwoordelijk is voor de EQ-modellen, zegt: “De EQS heeft al meer dan 2 miljoen testkilometers afgelegd, van de hitte van Zuid-Afrika tot de kou van Noord Zweden. Dit model wordt de S klasse onder de elektrische auto’s. Daarom ondergaat hij hetzelfde veeleisende testprogramma als elke ander ontwerp dat met trots de ster mag dragen. Bovendien waren er tests specifiek voor elektrische auto’s die belangrijke ontwikkelingsgebieden bestrijken, zoals actieradius, laden en efficiëntie”. Voor wat betreft de 700 km grote actieradius van de EQS: het kan haast niet anders of het accupakket heeft een capaciteit van meer dan 100 kWh. Er wordt een (modieuze) coupévorm in het vooruitzicht gesteld. Door een gunstige stroomlijn kan de luchtweerstand aangenaam laag blijven, wat het verbruik beperkt en de actieradius dus vergroot.

De EQA gaat nog dit jaar in productie, terwijl de productielijn van de EQB pas volgend jaar in beweging wordt gezet. Dit tweede compacte elektrische model zou oorspronkelijk in de Smart fabriek in het Franse Hambach gebouwd gaan worden, maar die productiefaciliteit wordt verkocht. Nu gaat Mercedes-Bezn de fabricage van de EQB elders onderbrengen, mogelijk in Hongarije.

Het elektrische gamma van Mercedes-Benz bestaat momenteel uit de uit 2018 stammende EQC en de EQV; een emissieloze uitvoering van de V klasse. Als onderdeel van het ‘Ambition 2039’ plan werkt Mercedes-Benz aan het aanbieden van een CO2-neutraal modelgamma. Dat moet in minder dan 20 jaar gerealiseerd zijn. Het Daimler concern streeft er naar dat elektrisch aangedreven auto’s (volledig elektrisch en stekker hybride) al in 2030 goed zijn voor meer dan de helft van de verkopen. Nu maar hopen dat diverse modellen grote orderaantallen gaan scoren. Want de Mercedes-Benz EQC mag niet direct een verkoopsucces worden genoemd.

 

 

Reageren is niet mogelijk.