Duitsland geeft gas bij transitie naar elektrisch rijden

0

De Duitse auto-industrie krijgt 1 miljard euro aan extra overheidssteun om de corona crisis te doorstaan ​​en om te investeren in elektrische auto’s.

De regering van Angela Merkel in Berlijn heeft onder meer besloten om bepaalde subsidies voor het aanschaffen van elektrische auto’s langer te verstrekken, namelijk tot 2025. “We zijn ons er allemaal van bewust dat de industriesector, waarin honderdduizenden mensen werkzaam zijn, een moeilijke fase doormaakt”, aldus de Duitse minister van Economische Zaken, Peter Altmaier. In combinatie met al eerder beschikbaar gestelde financiële steun kan de branche nu rekenen op afgerond 5 miljard euro. Niet alleen autofabrikanten als BMW, Daimler en Volkswagen profiteren daar van, maar ook de talloze toeleveranciers krijgen met het geld een steuntje in de rug.

25.03.2015, Berlin, Deutschland – Foto: Elektroautos beim Aufladen der Batterie, sind per Ladekabel mit einer Strom-Zapfsäule des RWE-Konzerns verbunden und stehen auf einem dafür extra bereitgestelltem Parkplatz.
25 03 2015 Berlin Germany Photo Electric cars the recharge the Battery are per Charging cable with a Stream Pump the RWE Group connected and Stand on a for it extra Parking

Autofabrikanten gaan dit jaar door een heel moeilijke periode. Eerder moesten showrooms in veel landen al tijdelijk dicht vanwege lockdown maatregelen en in oktober is de verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie weer gedaald, na een tijdelijke opleving in september. Oorzaak voor de terugval is de herinvoering van beperkingen voor burgers om de verspreiding van het corona virus in te dammen. De Duitse branchevereniging VDA betreurt het dat zuinige personenwagens met een brandstofmotor niet in aanmerking komen voor een koopsubsidie. Daarmee had de door ‘Brussel’ veroorzaakte pijn om de emissie normen vanaf 2025 nog verder aan te scherpen, verzacht kunnen worden.

Een belangrijke toeleverancier van de auto-industrie, Bosch, heeft harde kritiek op de nieuwe emissienormen. Topman Volkmar Denner stelt dat Europa hiermee een kansloze weg in slaat waarmee de klimaatdoelen niet worden gerealiseerd. “Bosch en de hele Duitse auto-industrie houden zich aan het klimaatverdrag van Parijs en de bijbehorende doelstellingen van de EU”, aldus Denner. “Hiervoor is echter geen beleid gewenst dat indirect brandstofmotoren verbiedt, omdat klimaatvriendelijke technologieën dan worden uitgesloten”. Volgens de topman van Bosch kunnen de doelstellingen alleen worden gehaald als ook alternatieve brandstoffen worden meegenomen in het klimaatprogramma. Bosch investeert veel in elektrische mobiliteit, maar is net als autofabrikanten ook nog altijd sterk afhankelijk van de verbrandingsmotor.

Toch lijkt Duitsland zich te realiseren dat de transitie naar elektrisch rijden onvermijdelijk is. De auto-industrie bij onze oosterburen sprak een jaar geleden af om vóór 2022 minimaal 15.000 laadpalen te realiseren bij de eigen fabrieken, dealers en andere panden. Dat doel is nu al bereikt. De VDA deed deze toezegging als onderdeel van een heel pakket aan maatregelen om elektromobiliteit een boost te geven in Duitsland. Dat het hard kan gaan, wordt nu dus aangetoond: de 15.000 laadpunten staan er nu al, 2 jaar eerder dan gepland. Het gaat zoals gezegd niet om openbare laadpalen, maar om exemplaren die op terreinen van de fabrikanten zelf staan. Ook gaat het om laadpalen bij kantoren en dealerbedrijven. Dat het snel gaat is op zichzelf niet zo verwonderlijk. Het eerste wat een dealer doet na de introductie van een elektrisch model, is immers het installeren van een reeks laadpalen.

Maar ook buiten de terreinen van autobedrijven is de opbouw van het laadnetwerk bij onze oosterburen goed op stoom gekomen. De Duitse autofabrikanten hebben zichzelf voor snelle laders verenigd in Ionity. In Europa zijn er inmiddels 305 locaties van dit bedrijf gerealiseerd. Het voorlopige doel, 400 stuks, moet al volgend jaar worden gehaald. Daarvan moeten er 101 snelle laadstations tegen die tijd in Duitsland zelf te vinden zijn. Er zijn nu al 94 locaties in gebruik, terwijl er voor de jaarwisseling nog eens 6 bij komen. De doelstelling is dus al op een haar na gehaald. In Nederland zijn 9 Ionity vestigingen.

Reageren is niet mogelijk.