Europese Unie weigert tijdelijke versoepeling uitstootnormen

0

Autofabrikanten hadden er om gesmeekt, maar de Europese Unie is onverbiddelijk: er komt geen versoepeling van de uitstoot normen die per 1 januari ingaan.

De autofabrikanten die op de Europese markt actief zijn, zitten in een lastig parket. Het was al niet makkelijk om aan de nieuwe uitstoot normen van de Europese Unie te voldoen en het corona virus stortte de branche in een crisis. Je zou denken dat men in Brussel wel oog heeft voor de economische gevolgen van de pandemie, maar niets is minder waar. De poging van brancheorganisatie ACEA on het noodlot af te wenden middels een in juli ingediende smeekbede (waarin gevraagd werd om 6 maanden uitstel bij de implementatie van de nieuwe Euro 6d-norm) is niet succesvol gebleken.

Toen het verzoek werd ingediend, was duidelijk dat circa 600.000 auto’s niet aan de nieuwe emissie eisen zouden kunnen voldoen. Volgens de ACEA zouden de fabrikanten het niet meer redden om die exemplaren nog tijdig te laten certificeren. Oorzaak was het feit dat diverse keuring centra ten tijde van de lockdown gesloten waren, waardoor er geen metingen konden plaatsvinden. Het bleek onmogelijk om daarna de achterstand in certificering in te lopen. De ACEA had goede hoop dat er in Brussel begripvol zou worden gereageerd op het verzoek, want Chinese en Japanse autofabrikanten hadden in eigen land ook uitstel gekregen.

Maar helaas is de Europese Unie minder welwillend. Die laat weten dat zij voet bij stuk houdt. Dat de ACEA nul op het rekest krijgt, betekent dat de Euro 6d-norm dus gewoon per 1 januari in zal gaan, ondanks het feit dat het corona virus de samenleving op zijn kop heeft gezet. Concreet betekent dit dat er (gemiddeld) niet meer dan 95,7 gram CO2 per kilometer uitgestoten mag worden. De Europese Unie laat via een woordvoerder weten dat “strenge milieuwetgeving een uitstekende manier is om innovatie en concurrentie te stimuleren. Dat betekent overigens niet dat de autofabrikanten geen financiële steun krijgen. Die is er namelijk wel degelijk, zowel op Europees als op landelijk niveau. Het is belangrijk dat burgers er op kunnen vertrouwen dat de Europese Unie hun gezondheid en omgeving kan verbeteren”.

De gemiddelde uitstoot norm van 95,7 gram CO2 per kilometer voor het wagenpark van een autofabrikant gaat door diverse spelers waarschijnlijk niet gehaald worden. Daarom vormen diverse fabrikanten met elkaar een zogeheten ‘CO2-poule’ om tegen betaling te profiteren van het ‘groenere’ wagenpark van de ander, met als doel zo gemiddeld alsnog aan de uitstoot norm te voldoen. Overigens werd onlangs bekend dat de Europese Unie de toegestane uitstoot limiet versneld wil verlagen. Dat baart diverse autofabrikanten extra zorgen.

Reageren is niet mogelijk.