Nieuwe Peugeot 308 wordt ook leverbaar als Cross

0

Van de Peugeot 308 familieleden kennen we nu de hatchback en de stationwagen SW. Maar ter gelegenheid van de komst van de nieuwe generatie van deze Franse ster, wil de leeuw het gamma gaan uitbreiden met een cross-over versie. Die moet 308 Cross gaan heten.

Net als een Kia XCeed wil de autofabrikant uit Sochaux een dynamischer ogende 308 aanbieden, uitgerust met plastic beschermingen en een iets verhoogde rijpositie zonder een (compacte) SUV te zijn. Dit laatste segment wordt bij Peugeot bovendien zeer goed vertegenwoordigd door de 3008.

De volgende generatie 308 zal op 18 maart worden onthuld. Bij Peugeot zitten ze op de hete kolen, want in zijn huidige vorm heeft de compacte Franse middenklasser onvoldoende scherpe tanden om zich tegen de Volkswagen Golf en andere keien in het C segment te verweren. Vorig jaar zijn de verkopen van de 308 in Nederland gehalveerd en in januari leverde hij nog eens afgerond 40 procent in. Sowieso is de belangstelling voor conventionele hatchbacks tanende. De Alfa Romeo Giulietta is roemloos ten onder gegaan, bij Mazda heeft de jongste 3 tot een verkoopkater geleid en bij Volvo zijn ze maar wat blij dat zij voor de V40 geen directe opvolger hebben ontwikkeld, maar dat er in plaats hiervan geïnvesteerd gaan worden in een tweede compacte SUV (de C40 met de lagere daklijn van een coupé).

Daarom hebben de leidinggevenden van Peugeot, om de verkoopkansen in hun voordeel te keren en om de ordercurve voor de 308 weer te laten stijgen, besloten om het aantal carrosserievarianten te vergroten. Dit betekent dat de hatchback en de na de zomer te lanceren SW stationwagen gezelschap gaat krijgen van een cross-over. Daarmee wil Peugeot enerzijds inspelen op de onverminderd grote vraag naar hoog op zijn poten staande modellen zonder dat de uitbreiding van het gamma tot interne concurrentie met de 3008 leidt. Hierin is het Franse merk niet uniek, want de concurrentie, en dan in het bijzonder Kia, heeft al eerder de XCeed in stelling gebracht; een model bedoeld voor mensen die niet kunnen kiezen tussen de Ceed en de Sportage. En daarnaast is er neef Citroën dat met zijn nieuwe Citroën C4 de mix van genres cultiveert.

De nieuwe cross-over variant van de 308 die Peugeot eind dit jaar of begin 2022 wil lanceren, zou de uitstraling moeten hebben van een namaakcoupé met een naar de achterportier aflopende daklijn en achterdeuren waarvan de handgrepen naar de deurstijlen zullen migreren. Hij moet plastic bescherming hebben aan de onderkant van de carrosserie, rond de spatborden, maar ook voor en achter (bodem beschermplaten). Ten slotte zal de bodemvrijheid worden verhoogd om gemakkelijker uit de voeten te kunnen op onderharde wegen (zelfs als de auto voornamelijk op het asfalt zal worden gebruikt), waardoor de bestuurder kan profiteren van een iets verhoogde rijpositie zoals in een SUV.

De Peugeot 308 Cross is bedoeld voor automobilisten die naar SUV modellen kijken, maar een dergelijke auto toch niet willen omdat ze te duur, te zwaar en te onzuinig zijn in vergelijking met een hatchback, maar die zichzelf toch wel wel willen belonen met een meer extraverte auto die gekenmerkt wordt door een originele en dynamische allure. Net als de hatchback versie die enkele weken eerder wordt onthuld, zal de 308 Cross het nieuwe Peugeot logo in het midden van de grille hebben. Bovendien zal de derde generatie van de middenklasser het EMP2-platform omarmen oftewel een doorontwikkelde versie van de huidige bodemplaat.

Bij de lancering zal de modelreeks leverbaar worden met diverse thermische benzineblokken (110, 130 en 155 pk) en tenminste één diesel. Deze beschikken in handgeschakelde uitvoering over micro hybride techniek op basis van een 48 Volt systeem. In 2022 volgen soortgelijke versies met een automatische transmissie. Dat is niet de huidige 8-traps unit van Aisin, maar een exemplaar met 7 versnellingen en dubbele koppeling van Punch Powertrain. Daarnaast komen er plug-in hybride aandrijfvarianten beschikbaar: een voorwiel aangedreven versie met 225 pk (en een enkele elektromotor) en een 300 pk sterke HYbrid4 uitvoering met 2 elektromotoren (en vierwielaandrijving). Aan de basis komt een stekker hybride uitvoering met 160 pk te staan. In 2023 wordt het gamma uitgebreid met de e-308 oftewel een volledig elektrische uitvoering.

In de cabine vinden wij straks weer de i-Cockpit lay-out met het kleine stuur, het digitale instrumentarium en het grote infotainment scherm. Uiteraard zit deze nieuwe generatie 308, waarvan de verkoop in oktober start, vol met rij hulpmiddelen. De Peugeot 308 Cross zal qua prijs ergens tussen een 308 SW en de 3008 gepositioneerd gaan worden, oftewel 2.000 euro meer dan een hatchback met een identieke motor van 130 pk. Peugeot gaat de nieuwe 308 positioneren als het dynamische alternatief voor de technisch identieke DS 4 die vorige week debuteerde. Als voornaamste concurrent heeft het merk de BMW 1-serie in het vizier. 

Reageren is niet mogelijk.