Nu officieel: de nieuwe Mercedes C-klasse in detail

0

De C klasse is de ware ster van het Mercedes gamma. Het is de populairste modelreeks die zijn verkoopsucces niet in de laatste plaats dankt aan het feit dat hij veel optische overeenkomsten heeft met de 2 keer zo dure, veel grotere S klasse. Zijn sterrenstatus zorgt er voor dat hem niets geweigerd wordt, ook niet de jongste innovaties van zijn grote broer (tweede generatie van het MBUX infotainment systeem, het centrale touchscreen, de Digital Light koplampen en de achterasbesturing). Dat maakt hem tot het goudhaantje in het gamma. Toch vertoont de C klasse geen divagedrag. Hij weet dat zijn taak al generaties lang hetzelfde is: de Audi A4 en de BMW 3-serie aftroeven.

De geschiedenis van de C klasse gaat terug naar 1993. Toen nam hij de fakkel over van de uit 1982 stammende 190, die de bijnaam baby Benz had gekregen omdat hij destijds het kleinste model uit het gamma was (de eerste generatie A klasse kwam er pas in 1997). Al 28 jaar behartigt de C klasse de belangen van Mercedes in het premium D segment. Het is zoals gezegd een echt succesnummer voor het Duitse merk. De laatste editie was in niet minder dan 100 landen te koop en in totaal verkocht Mercedes sinds 1982 (van de 190 en de C klasse samen) al meer dan 10,5 miljoen auto’s in het premium D segment. Van de laatste generatie werden er sinds de introductie in 2014 meer dan 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Het is dus belangrijk dat ook de nieuwe, vierde generatie C klasse een groot succes wordt. Ook omdat het een type auto is dat mondiaal zeer gewild is. Amerikanen vinden ze nipt groot genoeg en voor menig Aziaat hebben ze voldoende status. Op de sedan vorm is het publiek op geen van beide markten uitgekeken. Voor wat betreft de Europese markt is Mercedes minder overtuigd van de tijdloosheid van de ‘Limousine’. Daarom wordt direct vanaf de introductie ook de Estate in stelling gebracht.

De nieuwe C klasse lost de generatie uit 2014 af, die in 2018 een facelift onderging. Die editie was een groot succes, niet in de laatste plaats vanwege de grote optische overeenkomsten met de S klasse. Op dat thema borduurt Mercedes met de nieuwe C klasse verder. Afgaande op deze eerste foto’s wijkt hij dan ook in niets af van de stijlcodes die op dit moment van kracht zijn bij Mercedes. De overeenkomsten zijn zelfs zo groot dat het moeilijk wordt om hem te onderscheiden van de E- en S- klasse, tenzij ze naast elkaar staan. Maar dat is bij Audi met de A4, A6 en A8 niet anders. Ook bij BMW zijn er veel optische overeenkomsten tussen de 3-, 5- en 7-serie. Alsof het aura van het grootste model moet afstralen op de kleinere broers om hen de gewenste legitimiteit te geven. Net als de E- en S klasse pakt de nieuwe C klasse uit met een korte overhang vóór, een lange wielbasis en een lange overhang achter. Daardoor lijkt hij altijd in beweging te zijn. Dat is beter dan wanneer een auto met zijn design de indruk wekt aan de grond vastgeplakt te zijn. De voorruit en de passagierscabine zijn volgens het zogeheten ‘Cab Backward’ principe meer naar achteren geplaatst om de C klasse mooi klassieke proporties te geven. Klanten zullen er trouwens geen traan om laten dat de nieuwe editie sterk lijkt op zijn grote broers. Maar eigenaren van een E- of S- klasse zijn wellicht minder enthousiast over de eenheidsworst bij de styling.

Hoewel er van een designrevolutie dus geen sprake is, is de nieuwe C klasse wel duidelijk gegroeid. Met 4,75 meter is hij 6,5 centimeter langer dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis met 2,5 centimeter toenam tot 2,865 meter. De breedte bedraagt 1,82 meter. De hoogte is de enige richting waarin de maatvoering afnam (- 1 centimeter). De langere carrosserie zorgt voor grotere binnenmaten. Dat is goed nieuws, want een zwak punt van de vorige generatie was de beperkte interieurruimte achterin. Ter hoogte van de ellebogen is de nieuwe C klasse voorin 22 mm breder en achterin is er 15 mm meer elleboogruimte. De achterpassagiers hebben 35 mm extra plek voor de knieën. De hoofdruimte achterin nam met 13 mm toe (11 mm bij de Estate). Qua kofferbak volume bleef alles bij het oude. De vierdeurs heeft nog altijd een laadcapaciteit van 455 liter. De Estate biedt nu 490 tot 1.510 liter. Dat is 30 liter meer dan voorheen. De achterbank leuning kan in een verhouding 40:20:40 worden neergeklapt.

Alle uitvoeringen hebben een in het midden van de grille geplaatste ster, waarbij het design en het karakter van het radiatorrooster in detail verschillen. Het basismodel heeft een in de grille geplaatste ster en lamellen. Bij de Avantgarde uitvoering zitten er extra decoratieve elementen in de lamellen, terwijl de grille en de voorbumper zijn voorzien van verchroomde randen. Het onderscheidende kenmerk van de AMG Line versie is de Diamond grille met het stervormige design in chroom.

Standaard krijgt de nieuwe C klasse High Performance LED koplampen. Als optie kan echter het Digital Light systeem van de S klasse besteld worden. Dat beschikt over een lichtmodule met 3 uiterst krachtige leds in elke koplamp, waarvan het licht door 1,3 miljoen microspiegels wordt gebroken en gericht. De resolutie bedraagt zodoende meer dan 2,6 miljoen pixels per auto. Boordcamera’s en sensorsystemen detecteren andere weggebruikers, krachtige computers evalueren de gegevens plus digitale navigatiekaarten in milliseconden en geven de koplampen de commando’s om de lichtverdeling in alle situaties optimaal aan te passen. De koplampen werden ongeacht het type sowieso een stuk smaller, waarmee ze de taillelijn van de nieuwe C klasse sterker lijken te accentueren.

Bij de Limousine (sedan) hebben de achterlichten voor het eerst op de C klasse een 2-delig ontwerp, waarbij de lichtfuncties verdeeld zijn over de units in de zijkanten van het koetswerk en in de achterklep. De luchtweerstandscoëfficiënt van de vorige modellen (Limousine: 0,24, Estate: 0,27) is behouden gebleven, ondanks de grotere buitenmaten.

Het motorgamma telt enkel modulaire 4 cilinder blokken van de zogeheten FAME familie (Family of Modular Engines). Die zijn allemaal voorzien van mild hybride ondersteuning in de vorm van een starter/generator (ISG) die werkt op een 48 volt systeem. Deze techniek was al bekend van de benzinemotoren, maar vindt zijn weg nu ook naar de diesels. De kleine elektromotor van de mild hybride versies is compact genoeg om in de transmissiebehuizing te passen. Met deze techniek kan de 4 cilinder uitgeschakeld worden tijdens het cruisen of uitrollen, maar hij geeft ook een kleine boost wanneer dat nodig is (tijdelijk 20 pk extra) en recupereert kinetische energie om de 48 volt batterij op te laden.

Een trede hoger staat de plug-in hybride versie. Deze C 300e uitvoering heeft dankzij een door Mercedes-Benz zelf ontwikkelde hoogvoltage batterij van 25,4 kWh (verdeeld over 96 zogeheten Pouch cellen) een theoretisch elektrisch rijbereik van 100 kilometer (2 keer dat van het vorige model; gemeten volgens de WLTP norm). Met de optionele CCS aansluiting kan de batterij in 30 minuten worden opgeladen aan een gelijkstroom snelle lader (maximaal 55 kW). Dat is voor stekker hybride modellen uitzonderlijk snel. De interne omvormer heeft een vermogen van 11 kW; thuis opladen met wisselstroom duurt daarmee minstens 2,5 uur (3-fasig, 16 ampère). Mercedes belooft verschillende niveaus om de kinetische energie te recupereren. In de meest fanatieke stand zou ‘one pedal driving’ mogelijk moeten zijn. Het belangrijkste nieuws met betrekking tot deze PHEV versie is echter wellicht dat de stekker hybride technologie veel beter in de structuur geïntegreerd is dan bij de vorige generatie. Daardoor behoort het ronduit onhandige grote balk halverwege de kofferbak dus tot de verleden tijd. Zeker bij de Estate versie is het verschil aanzienlijk, met 6,3 centimeter laadlengte (1,04 meter) en een toename van het koffervolume met 45 liter tot 360 liter (1.375 liter met neer geklapte achterbank leuning). Zowel de Limousine als de Estate versie van de stekker hybride C 300e beschikken standaard over luchtvering en niveauregeling achter. De elektromotor levert 129 pk en een piekkoppel van 440 Nm. Hij zal vaak de enige gebruikte krachtbron zijn en kan tot een tempo van 140 km/u alleen voor de aandrijving van de C klasse instaan. De verbrandingsmotor van de C 300e is de 4 cilinder van 2,0 liter. Die levert zelf 204 pk. In combinatie met de elektromotor geeft dat de C 300e een systeemvermogen van 313 pk en een maximum koppel van 550 Nm. Mercedes gaf voor deze uitvoering nog geen acceleratiecijfers, topsnelheid of uitstoot gegevens vrij. Of er ook weer een 300de diesel stekker hybride komt, is verre van zeker. Wel staat vast dat zelfs de toekomstige AMG versies zich voortaan tevreden zullen moeten stellen met 4 cilinders, al kunnen die wel rekenen op kloeke turbo’s en elektrische ondersteuning.

Bij de lancering stelt Mercedes-Benz 3 benzine- en 2 dieselversies voor, naast 1 plug-in hybride op benzine. De C 180 is het instapmodel. Die heeft een cilinderinhoud van 1.496 cc en levert 170 pk en 250 Nm, terwijl de ISG startdynamo kortstondig dus 20 pk extra vermogen kan vrijmaken. Sprinten naar 100 km/u kan met deze benzineversie in 8,6 seconden en de topsnelheid ligt op 231 km/u. De C180 stoot 141 tot 163 gram CO2 uit (gemeten volgens de WLTP norm). Daarboven staat de C 200 die met achter- of vierwielaandrijving verkrijgbaar is en uit hetzelfde motorblok 204 pk haalt, aangevuld met 300 Nm aan koppel. Ook hier kan de startdynamo tot 20 pk extra vermogen leveren. Het sprintonderdeel duurt 7,3 seconden voor de Limousine en 7,5 tellen voor de Estate. De topsnelheid bedraagt 246 km/u (240 km/u voor de break). Als 4Matic sprint de C200 in 7,1 seconden naar de 100 km/u en houdt hij het voor bekeken bij 241 km/u (143-168 gram CO2 voor de achterwielaandrijver, 151 tot 172 gram voor de 4Matic uitvoering). Het voorlopige topmodel op benzine heet C 300 (of C 300 4Matic wanneer alle 4 de wielen worden aangedreven). Die versie heeft geen 1,5 liter maar een 2,0 liter groot motorblok dat 258 pk levert met dezelfde boost van 20 pk, en met 400 Nm koppel zeer soepel belooft te zijn. Deze versie sprint ongeacht of hij achter- of vierwielaandrijving heeft in niet meer dan 6,0 seconden naar de 100 km/u en trekt door tot de 250 km/u. De C 300 stoot 150 tot 169 gram CO2 uit. Voor de 4Matic versie is dat 160 tot 180 gram. Alle benzineversies beschikken over een zogeheten segment-turbocompressor, die werd ontwikkeld in samenwerking met het AMG-Petronas Formule 1 team.

Bij de diesels is er 1 motor: een 1.992 cc grote viercilinder. Die levert als C 220d 200 pk (+20 pk) en 440 Nm, terwijl hij 131 à 152 gram CO2 uitstoot. De C 300d is goed voor 265 pk (+20 pk) en 550 Nm aan koppel, zonder dat dit gevolgen heeft voor de emissiewaarde, Hij is met een sprinttijd van 5,7 seconden (5,8 voor de Estate) zelfs sneller dan de C 300 benzine, al grijpt ook hier naar goed Duits gebruik bij 250 km/u de begrenzer in. De basisdiesel C 220d heeft 7,3 seconden voor de acceleratie naar 100 km/u nodig. De Estate doet daar 0,1 seconde langer over. De top van deze versie bedraagt 245 km/u (242 km/u als Estate). Bij de 4Matic uitvoering van de C 220d duurt die sprint precies 0,1 seconden langer. De topsnelheid ligt op 239 km/u (237 km/u voor de Estate). Alle motoren zijn gekoppeld aan een 9G-Tronic automaat. Een handgeschakelde versnellingsbak is dus niet meer verkrijgbaar.

Vierwielsturing is beschikbaar voor de nieuwe C klasse. Daarmee kan de draaicirkel met 43 centimeter worden ingekort (tot 10,64 meter). Het resultaat is een stuk betere wendbaarheid. De stuuruitslag op de achteras bedraagt 2,5 graden (10 graden bij de S klasse). Bij snelheden onder de 60 km/u sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen. Afhankelijk van de situatie wordt de wielbasis hierdoor gevoelsmatig korter, waardoor de auto wendbaarder en dynamischer wordt. Bij snelheden boven de 60 km/u sturen de achterwielen tot een hoek van 2,5 graden in dezelfde richting als de voorwielen voor een virtueel langere wielbasis en meer rijstabiliteit. 4Matic vierwielaandrijving blijft als optie beschikbaar op de versies 200, 300 en 220d. De ophanging is al naargelang van de motor standaard of tegen meerprijs passief of adaptief. Luchtvering achter is voorbehouden aan de Estate.

Qua interieurtechnologie doet de nieuwe C klasse er ook een schepje bovenop, met dank aan de innovaties van de S klasse. Zo is er een gigantisch, verticaal geplaatst centraal scherm (standaard 9,5 inch, als optie 11,9 inch). Bij de C klasse staat het licht (6 graden) naar de bestuurder gedraaid voor een wat sportievere uitstraling. Ter aanvulling is er een digitale instrumentarium van standaard 10,25 inch en tegen meerprijs 12,3 inch. Verder zien we de bekende ronde ventilatie monden, al zijn de 2 buitenste exemplaren tegenwoordig wel afgeplat.

De MBUX technologie van de tweede generatie is natuurlijk ook van de partij, inclusief nieuwe functies zoals Augmented Reality of een Head-up display in kleur. Het is mogelijk om later ‘via de lucht’ extra functies toe te voegen. Met vingerafdrukherkenning kan de toegang tot bepaalde privéfuncties beveiligd worden, zoals de agenda of zakelijke mails. De tweede generatie van het MBUX systeem (Mercedes-Benz User Experience) zou intuïtiever moeten werken dan de eerste versie en heeft een spraakassistent die meer dan voorheen weet wat de bestuurder bedoelt, terwijl de Smart Home functie de auto kan omtoveren tot een mobiel controlecentrum voor apparaten in het huis van de bestuurder, wanneer die compatibel zijn met de techniek van de C klasse.

Konden we vroeger tot lachen toe “Hey Mercedes” roepen om allerlei gekke dingen te vragen, tegenwoordig is het MBUX systeem steeds meer een handige compagnon. Wie de 2 gevleugelde woorden roept, kan nadien allerlei commando’s doorgeven. Maar je kan ook bepaalde acties uitvoeren zonder het systeem eerst te moeten aanspreken, de telefoon opnemen met stembediening bijvoorbeeld. Ook is MBUX in staat om jou uitleg te geven over bepaalde handelingen; waar de EHBO-koffer zit bijvoorbeeld, of hoe jij je smartphone moet aansluiten. Het gaat echter verder dan dat. Met Mercedes MBUX Smart Home kan jij binnenkort in 4 talen bij de grote aanbieders van Smart bediening voor jouw huis terecht. Zo kan je écht de verwarming al aanzetten terwijl je nog onderweg bent. Mercedes integreerde met “Online Music” ook een aantal aanbieders van streaming diensten in haar infotainment systeem. Zo kan jij zonder geklieder met kabeltjes jouw lievelingsmuziek beluisteren.

Augmented Video is beschikbaar als optie. Een camera registreert daarbij de omgeving vóór de auto en de bewegende beelden worden dan op het centrale scherm getoond. Bovendien worden virtuele objecten, informatie en markeringen op het videobeeld gesuperponeerd. Dit zijn bijvoorbeeld verkeersborden, richtingpijlen, aanbevelingen voor een rijstrookwissel en huisnummers. Dat kan de navigatie veel gemakkelijker maken, vooral in stedelijke gebieden. Bij het optionele head-up display ziet de bestuurder een virtueel beeld ter grootte van 9 x 3 inch boven de motorkap ‘zweven’ op een afstand van ongeveer 4,5 meter.

Deze nieuwe generatie kan vanaf 30 maart besteld worden. De eerste leveringen zijn tegen de zomer gepland. Dat geldt voor zowel de Limousine als de Estate. De nieuwe C klasse wordt geproduceerd in de fabrieken van Mercedes in Bremen (Duitsland), Peking (China) en East Londen (Zuid-Afrika). Op de prijzen is het nog even wachten.

 

Reageren is niet mogelijk.