Autoverkopen Duitsland: Volkswagen Golf verliest soevereiniteit

0

De Duitse automarkt leed in februari zware verliezen. Volgens cijfers van de KBA is het aantal nieuwe kentekenregistraties met 19 procent gedaald. Volgens de autoriteiten in Flensburg zijn er de afgelopen maand in totaal 194.349 nieuwe auto’s aan het Duitse wagenpark toegevoegd. Terwijl het aantal nieuwe registraties door bedrijven met 15,2 procent afnam, bedroeg de daling bij particuliere klanten 26,8 procent.

Voor wat betreft de eerste 2 maanden van het jaar bedraagt het aantal nieuwe registraties 364.103. Dit betekent een daling van 25,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename van de verkoop van elektrische auto’s zet echter door. Met 18.278 nieuw geregistreerde exemplaren was er sprake van een stijging ruim 124 procent. Hun aandeel van de totale markt is nu 9,4 procent. Ook voertuigen met stekker hybride aandrijving boekten aanzienlijke winsten. Met 21.879 nieuwe registraties was de stijging aldaar bijna 162 procent. De verkoop van auto’s met alleen een benzinemotor daalde met 41,4 procent. Hun marktaandeel is nu 37,7 procent. Het aantal registraties van dieselauto’s daalde met 35 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, met als resultaat dat het aandeel ​​slechts 25,4 procent bedraagt.

Bij de Duitse merken behaalde Smart (onderdeel van het Daimler concern) een afzetstijging van 123,0 procent met 1.550 registraties. Andere nationale spelers die wisten te plussen waren het tot de BMW Groep behorende Mini met 3.312 nieuwe registraties (+18,6 procent) en Porsche met 1.797 stuks (+3,6 procent). Maar voor de rest waren er verkoopdalingen. Ford verloor in vergelijking met februari vorig jaar 40,1 ​​procent van haar afzet, Mercedes 28,3 procent, Opel 11,3 procent en Audi 11,0 procent. Volkswagen leverde 9,7 procent in, maar blijft het Duitse merk met het grootste marktaandeel. Onder de importmerken wist Skoda met 6,2 procent het grootste marktaandeel te claimen.

Ondanks de terugval in de populariteit blijven SUV modellen met een marktaandeel van 22,2 procent het grootste segment, gevolgd door de compacte middenklassers (C segment; 18,6 procent) en kleine auto’s (B segment; 14,3 procent). Dat modellen met een zogeheten alternatieve aandrijving in opmars zijn, was in februari duidelijk zichtbaar in de luxe klasse. Toen werden 2 van de 3 podiumplaatsen ingenomen door een model met een puur elektrische aandrijving. De Mercedes S klasse blijft aan de top, maar daarachter eindigden de Porsche Taycan, gevolgd door het nieuwe technologisch zustermodel, de Audi e-Tron GT.

Elektromobiliteit scoort dus hoog op de prestigeladder. Een klasse lager (E segment) zijn klanten geneigd te vertrouwen op geëlektrificeerde aandrijving, met de Audi A6 als segmentwinnaar. Twee derde van de kopers koos voor een stekker hybride variant. Tegelijkertijd was er in februari in Duitsland veel vraag naar kleine, goedkope elektrische auto’s. Ook als elektrisch model is de Volkswagen Up namelijk oersterk. Van de 3.184 nieuw geregistreerde exemplaren, waren er 2.215 voorzien van een elektrische aandrijving. Dat geldt natuurlijk helemaal voor de 1.245 Smart Fortwo die op de derde plaats eindigde en die uitsluitend leverbaar is in een EQ emissievrije uitvoering. De Fiat 500, die tegenwoordig ook in elektrische uitvoering geleverd kan worden, claimde de tweede plaats. Van de 1.985 registraties waren er in februari 463 stuks van de nieuwe ‘e’ generatie.

De Volkswagen Golf blijft het C segment domineren, maar verliest steeds meer van zijn vroegere soevereiniteit. Slechts iets minder dan 4.200 nieuwe registraties scheiden hem van de op de tweede plaats eindigende Skoda Octavia. De Audi A3 is nieuw op de derde podiumplek. In het D segment blijft de Volkswagen Passat voorop lopen. De BMW 3-serie neemt echter de tweede plaats in ten koste van de Mercedes C klasse. Deze wisseling van de wacht kan niet los worden gezien van de presentatie van de nieuwe generatie van de C klasse. Veel klanten zullen in februari hun kruit drooggehouden hebben om toe te kunnen slaan zodra de nieuwe editie leverbaar wordt. In het SUV segment blijft de Volkswagen T-Roc koning, maar hij heeft ineens een nieuwe achtervolger gekregen in de vorm van  merkbroer T-Cross. De Opel Grandland X is ook nieuw op het podium en bezet de derde plaats. De Mercedes GLC en de Ford Kuga moesten plaatsmaken. In opmars bij de SUV modellen is de Audi Q3, die de BMW X3 ingehaald heeft.

Modellen met volledig elektrische of stekker hybride aandrijving waren in februari dus in opmars, maar dat betekent niet dat er spoedig een einde komt aan de populariteit van de verbrandingsmotor. Bij Mercedes vormen 4 cilinder verbrandingsmotoren daarom de ruggengraat bij de jongste C klasse. Dat zal bij de nieuwe E klasse niet anders zijn. Het enige verschil is dat die motoren in de toekomst alleen afkomstig zullen zijn van een joint venture van Daimler met Geely en Volvo in China. De nieuwe architectuur CLAR III van BMW is geschikt voor volledig elektrische aandrijving, maar zal ook geschikt zijn voor de montage van een verbrandingsmotor. Reden is dat niet elke markt ‘geschikt’ is voor elektrische aandrijving. Daarom is het stoppen van modellen met een verbrandingsmotor geen optie voor BMW, Mercedes of de Volkswagen Groep. Dit trio is succesvol op veel markten waar elektrische aandrijvingen niet of nauwelijks een rol speelt. Voor bijvoorbeeld Rusland of het Midden-Oosten is het voor BMW zelfs de moeite waard om haar V12 motor in de lucht te houden. En in de meeste landen in Zuid-Amerika zal de laadinfrastructuur nog lang niet dekkend zijn. Met als gevolg dat voor deze marktregio modellen met een verbrandingsmotor nodig blijven.

Volkswagen zal daarom bestsellers zoals de Passat of de Golf niet afserveren. Ook de Tiguan (mondiaal het populairste model van het autoconcern uit Wolfsburg) en T-Roc krijgen een opvolger. China kan rekenen op een nieuwe editie van het lokale compacte SUV model Tayron. Voor de Polo lijken de dagen wel geteld te zijn. Anders dan bij de Golf is toepassing van stekker hybride techniek voor deze modelreeks te duur. Bovendien is de Polo geen wereldauto, zodat er bij deze Volkswagen geen rekening gehouden hoeft te worden met de wensen van klanten in Zuid Amerika. De Polo ondergaat dit jaar een facelift en zal het dan moeten uitzingen tot 2025. Dat jaar zullen de ID.1 en ID.2 gelanceerd worden. Die nemen dan het stokje in het B segment over.

 

Reageren is niet mogelijk.