Duitsers kopen massaal elektrische auto’s

0

In Duitsland zijn in maart 292.349 nieuwe personenwagens verkocht. Dat is 35,9 procent meer dan een jaar eerder, toen onze oosterburen in een lockdown zaten. Maar in maart 2019 waren er nog afgerond 345.000 kentekenregistraties.

Twee derde van de nieuw geregistreerde auto’s was bestemd voor de zakelijke markt. In dat segment namen de verkopen vergeleken met vorig jaar maart met 44 procent toe. Particuliere schaften 23 procent vaker een auto aan dan in maart 2020. Op jaarbasis (eerste kwartaal) staat de Duitse automarkt nu op een mij van 6,4 procent. Dat komt vooral doordat in de eerste maanden van dit jaar particuliere kopers het af lieten weten. Grootste merk op de Duitse markt blijft Volkswagen met een aandeel van ruim 19 procent.

De verkoopcijfers over maart laten enkele opmerkelijke ontwikkelingen zien. Zo pluste Smart met 304 procent het meest van allemaal, deed Opel het ook uitstekend met een groei van 75,1 procent, kwam Mini 58 procent hoger uit en verkocht Porsche 55 procent meer nieuwe auto’s. Verder eindigden ook Volkswagen (+39,1 procent), Mercedes (+36,7 procent), Audi (+17,6 procent) und BMW (+17,0 procent) met dubbele groeicijfers. Ford realiseerde een plus van 9 procent. Skoda was met een marktaandeel van 5,8 procent (en dankzij 39,2 procent hogere verkopen) het grootste importmerk. In dat deel van de markt was er voor Peugeot, Hyundai, Tesla en Renault meer dan 60 procent groei. Honda en Mitsubishi leverden echter meer dan 30 procent in terwijl ook DS, Jaguar en Subaru lager uitkwamen dan in maart 2020.

 

Elektrisch

In tegenstelling tot Nederland nam het aantal verkochte volledig elektrische auto’s in Duitsland afgelopen maand wel toe, namelijk met 191 procent tot 30.101 eenheden. Het marktaandeel steeg daarmee tot 10,3 procent. Bij de stekker hybride modellen was er sprake van een groei met 277,5 procent naar 35.580 stuks. Dat betekende een marktaandeel van 12,2 procent. Samen zijn de oplaadbare soorten personenwagens goed voor een marktaandeel van 22,5 procent.

De Tesla Model 3 was in maart de populairste elektrische auto in Duitsland. Afgelopen maand werden van deze Amerikaanse middenklasser 3.699 exemplaren op kenteken gezet. Daarmee bereikte de Tesla Model 3 een marktaandeel van 12,3 procent. In februari was de Volkswagen e-Up nog de populairste elektrische auto met 2.215 registraties. Volledig elektrische auto’s kunnen in Duitsland rekenen op een kooppremie van 9.000 euro.

Net als in februari ging ook vorige maand bij de stekker hybride modellen, waarop de overheid 4.500 euro subsidie geeft, de Volkswagen Golf aan kop met 2.792 registraties en een marktaandeel van 7,8 procent. Bij de op waterstof rijdende auto’s deed zich in maart wel een wisseling van de wacht voor. De Toyota Mirai, waarvan de tweede generatie bij de dealers gearriveerd is, ging 63 keer over de toonbank, hetgeen goed was voor bijna 80 procent marktaandeel. De rest was voor voormalig segmentleider Hyundai Nexo.

Stekkerloze hybride modellen werden in maart 45.640 keer op kenteken gezet, hetgeen een marktaandeel van 15,6 procent betekende. Segmentleider was hier de Audi A6 / S6 / RS6 met 3.314 registraties (7,3 procent marktaandeel). Onze oosterburen hadden nauwelijks belangstelling voor op LPG of CNG rijdende modellen: dit type personenwagens werd 1.245 keer op kenteken gezet (0,4 procent marktaandeel). In dit land der blinden was eenoog Dacia Sandero koning met 342 registraties (27,5 procent marktaandeel).

 

Reageren is niet mogelijk.