Prijs vergelijking Mercedes-Benz S 580e

0

Mercedes-Benz heeft het gamma van haar S klasse uitgebreid met de ‘580 e’: een stekker hybride uitvoering met een elektrisch rijbereik van circa 100 kilometer. Tegelijk voert Stuttgart enkele kleine wijzigingen door aan het gamma van haar grootste sedan model.

Niet alleen de zakelijk rijdende CEO van een bedrijf dat graag een duurzaam imago wil etaleren ziet de Mercedes-Benz S 580e graag komen, maar ook de boekhouder. De stekker hybride S klasse combineert de inmiddels bekende 3,0 liter 6 cilinder lijn unit van 367 pk en 500 Nm uit de S 450 met een elektromotor van 150 pk en 480 Nm. Het systeemvermogen komt uit op 510 pk en 750 Nm. De sprinttijd naar 100 km/u bedraagt 5,2 seconden en de topsnelheid 250 km/u, al zal die CEO het in de elektrische modus moeten doen met een meer bescheiden 140 km/u. Mensen die sneller willen kunnen accelereren met een stekker hybride S klasse, dienen te wachten tot de ’73’ AMG uitvoering. Die wordt circa 750 pk sterk.

Mercedes-Benz zegt de batterij beter weggewerkt te hebben, waardoor er geen hinderlijke drempel meer in de kofferbak vloer zit. Die batterij van 28,6 kWh zorgt voor een elektrisch rijbereik (gemeten volgens de WLTP norm) van 94 tot 113 kilometer en een CO2-uitstoot van 14 tot 22 gram/km. Opladen kan standaard met 11 kW, maar Mercedes-Benz biedt ook een snelle laadfunctie van 60 kW aan.

MercedesAudiBMWPorsche
S-klasseA8 Lang7-serie LangPanamera
580e60 TFSI e QuattroxDrive45e4S E-Hybrid
135.060 euro122.740 euro122.575 euro136.600 euro

De S 580e is beschikbaar met ‘gewone’ wielbasis maar ook in een versie met een langere as afstand. Ter vergelijking: de stekkerloze S 580 heeft een 503 pk sterke 4,0 liter grote V8 onder de kap, al is die motor dankzij mild hybride hulp in staat om tijdelijk 22 pk extra te leveren.

Stuttgart maakt van de gelegenheid gebruik om enkele nieuwe features te introduceren op de S klasse, zoals extra carrosseriekleuren en een andere afwerkingsmogelijkheid voor de middenconsole. Maar belangrijker wellicht is de komst van de E-Active Body Control actieve ophanging. Die werkt samen met de standaard luchtvering om het rijcomfort nog meer te verhogen. En de veiligheid, want bij een nakende zijdelingse aanrijding tilt het E-Active Body Control systeem het koetswerk enkele centimeters omhoog om de klap beter (lees: ter hoogte van de dorpels) op te vangen. De actieve ophanging gebruikt een 48 volt accu, hetgeen betekent dat deze optie dus alleen kan worden aangevinkt op de milde hybride uitvoeringen van de S klasse.

Verder voegt Mercedes-Benz nog een autodeel functie toe, een MBUX interieur assistent voor de achterpassagiers. Zij kunnen ook worden voorzien van een gordelhulp, adaptieve interieurverlichting (jawel) kuitmassagefunctie (maar alleen in combinatie met de Executive fauteuils van de S klasse met lange wielbasis. De meeste van die opties zijn afkomstig van de Maybach uitvoering.

Nederlandse prijzen van de Mercedes-Benz S 580e zijn er inmiddels ook. In ons land gaat dit model 135.062 euro kosten. De versie met lange wielbasis is afgerond 4.500 euro duurder. Ter vergelijking: de eerder genoemde S 580 (zonder ‘e’) moet minimaal 179.737 euro opbrengen ….

 

Dit artikel is een prijs update van het nieuwsbericht van 15 juli 2021, 15.24 uur.

 

Reageren is niet mogelijk.