Tot de tanden bewapend: de Mercedes-Benz S 680 Guard

0

Vooraanstaande politici of welgestelde ondernemers die menen dat terroristen of criminelen het op hen gemunt hebben, kunnen bij Mercedes-Benz aankloppen voor een gepantserde limousine. De nieuwe S-Klasse is er namelijk nu ook in Guard uitvoering. Die biedt het hoogste niveau van beveiliging en is meteen ook de eerste gepantserde auto van het merk met vierwielaandrijving.

Ook koningen, sjeiks, presidenten en CEO’s van multinationals zijn welkom om een exemplaar van de gepantserde limousine uitvoering te bestellen. Mercedes-Benz noemt het model S 680 Guard 4Matic. Klanten krijgen een auto limo die voldoet aan het hoogste ballistische testniveau voor civiele voertuigen (beschermingsklasse VPAM VR10) met daarbovenop een zeer effectieve bescherming tegen explosieven, een V12 motor onder de motorkap en nu dus ook 4 aangedreven wielen.

De dubbel geblazen 12 cilinder M279 motor heeft een longinhoud van 5.980 cc en is goed voor 612 pk en (vanaf 2.000 toeren) 830 Nm. Deze krachtbron drijft ook de Maybach versie van de S klasse aan. Voor het eerst wordt in de S klasse de V12 motor gecombineerd met vierwielaandrijving, waarbij standaard 31 procent van het beschikbare koppel naar de voorwielen gaat en 69 procent naar de collega’s achter. Het 4Matic systeem is aangepast aan het hogere gewicht van de Guard uitvoering door onder andere sterkere zij assen te monteren. De topsnelheid van dit gevaarte is vanwege het hoge gewicht begrensd op 190 km/u. Dankzij de vierwielaandrijving die nu standaard is zal de Guard uitvoering zich makkelijker kunnen bevrijden uit listige situaties, zelfs wanneer er weinig grip is.

Het geïntegreerde beschermingssysteem (integrierte Schutz System; iSS) heeft een zelfdragende, beschermende cel als kern. De (aluminium) plaatdelen aan de buitenkant dienen als designschil en zorgen voor een onopvallende uitstraling waaronder het pantser zich bevindt. Naast dit schild omvat het iSS ook het aangepaste onderstel, de motor en de transmissie. Doel van Mercedes is om een ​​rijervaring te bieden die zo dicht mogelijk bij die van de in serie geproduceerde uitvoeringen van de S klasse ligt, al is het twijfelachtig of dat gelet op het enorme gewicht van liefst 4,2 ton (wat dus een vrachtwagenrijbewijs vereist) daadwerkelijk gelukt is. Door het parallelle ontwikkelingsproces met de seriemodellen zou de levensduur van de Guard versie wel het serieniveau bereiken.

Naast de onzichtbare pantserelementen is de beglazing een essentieel onderdeel van het concept. Het materiaal en de dikte (10 cm) van de meerlagige ruiten voldoen aan de eisen van beschermingsklasse VR10. Aan de binnenzijde zijn de hydraulisch in plaats van elektrisch bediende ruiten (ze kunnen dus ook worden geopend of gesloten wanneer er geen elektriciteit meer is) voorzien van een polycarbonaat coating voor bescherming tegen glassplinters. De ramen zijn zó in de S klasse gemonteerd dat ze op het eerste gezicht niet opvallen. Voor noodgevallen is de Guard uitvoering zelfs voorzien van een ingebouwde zuurstoftank en een brandblusser.

De nieuwe Guard uitvoering van de S klasse voldoet aan de eisen van de hoogste civiele beschermingsklasse VR10 volgens de richtlijn VPAM BRV, versie 3 (Bullet Resistant Vehicles). In deze test moeten de carrosserie en de ruiten bestand zijn tegen pantser doorborende kogels. Voor de bescherming tegen explosieven wordt de nieuwste versie van de richtlijn VPAM ERV (Explosive Resistant Vehicles) nageleefd. De S 680 Guard 4Matic is het allereerste voertuig dat de meest recente tests met succes doorstond en behaalde de hoogste score in alle 3 de onderdelen (dak, bodem en zijkanten) met 3 van de maximaal 3 sterren. Michelin PAX run flat banden zijn standaard. Zelfs met beschadigde banden is het mogelijk om een afstand van 30 km af te leggen om zo de gevarenzone te verlaten.

Het interieur van de Guard uitvoering is globaal even ruim als dat van de lange S klasse. Ook qua comfort en uitrusting doet de als 4- of 6-zitter leverbare bepantserde limousine niet onder voor de seriemodellen. Er zijn voor de S 680 Guard 4Matic meer dan 80 individualiseringsmogelijkheden en bijna geen beperkingen op het gebied van sierdelen, sfeerverlichting, decoratieve elementen en kleurencombinaties, al zullen de meeste exemplaren wel met een traditioneel zwart koetswerk worden geleverd. Opties die conflicteren met het beschermende taak van deze Mercedes, zoals een schuifdak, zijn niet leverbaar. Het is niet bekend of de Guard uitvoering voorzien is van een grotere benzinetank. Op zich is dat wel welkom, want hij lust natuurlijk een flinke slok. Mercedes-Benz geeft een gemiddeld verbruik van 19,5 liter per 100 km op. Dat betekent een CO2 uitstoot van 442 gram/km.

De Guard modellen van Mercedes kunnen bogen op een lange traditie, want de autofabrikant uit Stuttgart begon al in 1928 in de vorm van de Nürburg 460 met de bouw van aangepaste modellen met extra bescherming tegen kogels en explosieven. Het eerste model van het merk dat voldeed aan het hoogste beschermingsniveau voor civiele voertuigen met beschermingsklasse VR10 was de Mercedes-Maybach S 600 Guard uit 2016. Die beschikte nog niet over vierwielaandrijving. De nieuwe versie wordt begin volgende maand op de IAA van München voorgesteld.

 

Reageren is niet mogelijk.