Het begin van een nieuw tijdperk: Maserati GranTurismo Folgore

0

Maserati komt eindelijk met een opvolger voor de verouderde GranTurismo (en GranCabrio). Eigenlijk wachten wij daar al sinds 2014 op, toen de Italianen de conceptstudie Alfieri presenteerden. Ondanks een zeer fraai design heeft dat showmodel het productiestadium niet gehaald, wellicht omdat een geschikte aandrijflijn ontbrak. Maar dat probleem speelt niet bij de nieuwe GranTurismo Folgore. Die wordt namelijk volledig elektrisch.

De typeaanduiding Folgore (Italiaans voor: lichtflits) gaat door Maserati gebruikt worden voor al haar toekomstige elektrische modellen. Die krijgen allemaal een 800 volt architectuur à la Porsche. De GranTurismo Folgore krijgt 3 elektromotoren: 1 exemplaar op de vooras en 2 stuks op de achteras. Het 100 kWh batterijen pakket zal intern, in de Mirafiori fabriek in Turijn gebouwd gaan worden. Het hoge gewicht van de accu set wil Maserati compenseren door voor de carrosserie intensief gebruik te maken van koolstofvezel en aluminium.

Voor diegenen die elektrische aandrijving (nog) niet zien zitten (of een klassiek motorgeluid essentieel vinden voor een Maserati), komt er ook een 3,0 liter V6 versie. Die krijgt dezelfde Nettuno krachtbron als de MC20, maar dan in enigszins geknepen vorm (550 pk) om prestatietechnisch geen bedreiging te vorm voor de supersportwagen. Daarnaast zal het gamma in 2023 worden uitgebreid met een open uitvoering, de GranCabrio. Alle versies zullen op Level 3 zelfstandig rij taken kunnen uitvoeren.

Maserati heeft ook bevestigd dat er in 2023 een volledig elektrische versie van haar nieuwe SUV model Grecale komt. Die gaat concurreren met de nieuwe Porsche Macan. In hetzelfde jaar verschijnt er ook een volledig elektrische uitvoering van de MC20 op de markt. Dankzij dit drukke introductieschema ziet de CEO van Maserati, Davide Grasso, de toekomst vol vertrouwen tegemoet. “Vanaf nu luisteren wij naar wat de consument wil”.

Reageren is niet mogelijk.