Mercedes: instapdiesel GLE krijgen mild hybride techniek

0

Hoewel het zogeheten ‘klassieke’ motorenaanbod van de Mercedes-Benz GLE (Coupé) reeds bijna volledig uit milde hybrides staat, deed de instapdiesel 300d het tot nu toe zonder 48 volt ondersteuning. Daar komt nu verandering in, zo wordt vanuit Stuttgart gemeld.

In ‘Mercedes speak’ betekent dit dat de 300d overstapt van de OM654 motor naar het OM654M blok. De nieuwe krachtbron motor heeft een iets grotere cilinderinhoud (1.993 cc in plaats van 1.950 cc) en levert 272 pk en 550 Nm. Daar komt tijdens het accelereren een tijdelijke boost van 20 pk en 200 Nm bij dankzij de geïntegreerde starter/generator en het 48 volt systeem. Daardoor kan de GLE 300d 4Matic (Coupé) in 6,8 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid van de SUV bedraagt 230 km/u. De Coupé versie houdt het bij 226 km/u voor gezien.

Voor de GLE 300d 4Matic geeft Mercedes een dieselverbruik (gemeten volgens de WLTP norm) op van 6,1 tot 7,1 liter per 100 km. Voor de Coupé versie zijn die cijfers 6,5 tot 7,5 liter. De CO2-uitstoot bedraagt 160 tot 186 gram/km respectievelijk 172 tot 196 gram. Mercedes-Benz meldt dat de 4Matic vierwielaandrijving voor de basisdiesel werd aangepast. Voorheen werd het koppel via een vaste 50/50 verhouding verdeeld, nu zorgt een elektronisch gestuurde meer schijven koppeling voor een variabele koppelverdeling over beide assen.

Reageren is niet mogelijk.