Red de verbrandingsmotor: Mazda, Subaru en Toyota gaan samenwerken

0

Mazda, Subaru en Toyota gaan samen met Kawasaki en Yamaha synthetische brandstoffen en waterstof promoten als alternatief voor elektrische aandrijving met batterijen.

Om het spectrum van oplossingen voor een kleinere koolstof voetafdruk te verbreden, hebben 3 Japanse autofabrikanten (Mazda, Subaru en Toyota) en 2 motorfietsbouwers uit hetzelfde land (Kawasaki en Yamaha) hun intentie kenbaar gemaakt om het gebruik van CO2-neutrale synthetische brandstoffen en waterstof te promoten als alternatief voor elektromotoren. De 5 bedrijven hebben als doel om samen de 3 volgende initiatieven uit te werken:

1. deelnemen aan races waarbij gebruikgemaakt wordt van koolstof neutrale brandstoffen
2. het gebruik van motoren op waterstof voor twee- en vierwielers onderzoeken
3. deelnemen aan races waarbij gebruikgemaakt wordt van waterstofmotoren

De 5 Japanse bedrijven willen op die manier “consumenten een ruimere keuze bieden”. Tegelijkertijd zullen zij hybride en elektrische oplossingen blijven ontwikkelen en aanbieden.

Concreet zal Mazda deelnemen aan wedstrijden met een exemplaar van haar ‘2’ instapmodel dat uitgerust is met een 1,5 liter grote Skyactiv-D krachtbron die rijdt op een nieuwe generatie biodiesel die voor 100 procent op basis van biomassa gemaakt is. Subaru en Toyota gaan op hun beurt wedstrijden rijden met de BRZ respectievelijk GR86 die gebruikmaken van koolstof neutrale synthetische brandstoffen. Toyota zal bovendien doorgaan met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die rechtstreeks gevoed worden met waterstof. Deze techniek zal worden ingezet tijdens de lange duur races in Japan (foto).

Kawasaki et Yamaha denken na over de gezamenlijke ontwikkeling van een waterstofmotor voor eventueel gebruik in tweewielers. Deze samenwerking zou verder uitgebreid kunnen worden met Honda en Suzuki.

 

Reageren is niet mogelijk.