Heeft Porsche de primeur met solid state batterijen?

0

Porsche overweegt een elektrische versie van de volgende generatie 911. Daarvan zal de zogeheten Solid State batterij ontworpen worden door QuantumScape, een bedrijf waarmee de Volkswagen Groep samenwerkt. De zero emissie sportwagen zou vóór 2030 het daglicht kunnen zien.

Porsche heeft aangekondigd dat de volgende generatie van de Macan en 718 uitsluitend elektrisch zal zijn. De Duitse fabrikant verwacht ook dat zero emissie voertuigen tegen 2030 afgerond 80 procent van zijn jaaromzet zullen vertegenwoordigen. Maar Porsche heeft ook beloofd dat, als zij stopt met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor, de iconische 911 de eer heeft om dan het licht uit te mogen dit.

Porsche911SolidState

Dit betekent niet dat er geen 911 op batterijen in de maak is. Oliver Blume, de CEO van Porsche, heeft bij Duitse journalisten de mogelijkheid geopperd dat een elektrische 911 voor het einde van dit decennium het levenslicht zou kunnen zien. De huidige 992 generatie staat sinds eind 2018 in de catalogus en de opvolger daarvan wordt tegen 2026 verwacht. Het is die negende generatie die waarschijnlijk elektrisch zal gaan. Het valt nog te bezien of het een 911 reeks gaat worden die volledig verstoken is van thermische motoren of dat er nog steeds plaats is voor de 6 cilinder boxermotor, wetende dat de fabrikant een fervent verdediger is van synthetische brandstof, juist om de thermische 911 te redden.

Vaste elektrolyt maakt de weg vrij voor compactere en beter presterende batterijen. Maar deze technologie moet nog worden geperfectioneerd en kan momenteel nog niet in massa worden geproduceerd. Verder blijven de kosten hoog. Volkswagen, eigenaar van Porsche, heeft miljoenen (tot nu toe 300 miljoen euro) in QuantumScape geïnvesteerd. Dit bedrijf heeft een ontwerp voor een Solid State batterij op de tekentafel staan.

QuantumScapePorsche

Voor de aandrijving van de mogelijke elektrische 911, zou Porsche een Solid State batterij overwegen. Het bedrijf uit Zuffenhausen bestudeert deze configuratie momenteel met QuantumScape. Overigens werken alle grote autoconcerns aan deze in termen van energiedichtheid en prestaties veelbelovende technologie. De meest optimistische van hen, Nissan, overweegt een marktintroductie ruim voor het einde van het decennium (in 2027). Dat Porsche de primeur gaat krijgen voor wat betreft een op Solid State batterijen werkende elektrische auto is daarom twijfelachtig. Aan de andere kant heeft het bedrijf onlangs wel de ontwikkeling van een hybride 911 geformaliseerd. Die moet volgend jaar al klaar zijn.

 

Reageren is niet mogelijk.