Mercedes Vision EQXX heeft een actieradius van 1.000 kilometer

0

De conceptauto Vision EQXX van Mercedes-Benz heeft meer dan 1.000 kilometer afgelegd op één acculading, zo meldt de fabrikant juichend. Het stermerk beschouwt dit prototype als technologiedrager bij de bedrijfsstrategie.

Op zijn eerste reis van Sindelfingen via de Zwitserse Alpen en Noord-Italië naar Cassis aan de Cote d’Azur legde het voertuig meer dan 1.000 kilometer af in het echte dagelijkse verkeer. Het begon in de kou en regen, reed met de normale snelheden en was soms met snelheden tot 140 km/u op de linker rijstrook (bestemd voor snel verkeer) op Duitse Autobahnen te vinden.

Mercedes Benz VISION EQXX Mercedes Benz VISION EQXX

De laadstatus van de accu lag bij aankomst rond de 15 procent, wat betekent dat de resterende actieradius rond de 140 kilometer lag. Het gemiddelde verbruik overtrof alle verbruikseisen en was een record lage 8,7 kWh per 100 kilometer.

Mercedes Benz VISION EQXX Mercedes Benz VISION EQXX

De lange reis vond plaats met een afgesloten laadcontactdoos en werd begeleid door een onafhankelijke deskundige van TÜV Süd. Die bevestigt ook officieel dat de nieuwe ontwikkelingsaanpak van Mercedes-Benz een groot potentieel heeft: holistisch denken over efficiëntie die verder gaat dan de aandrijflijn en aerodynamica tot in het kleinste detail, en nauwer dan ooit samenwerken tussen afdelingen en met externe partners.

Mercedes Benz VISION EQXX Mercedes Benz VISION EQXX

De Vision EQXX zit boordevol innovaties. Als software geoptimaliseerd prototype maakt de conceptauto deel uit van een verregaand technologieprogramma dat de nieuwste digitale technologie combineert met de voor Mercedes typische pioniersgeest, de wendbaarheid van een start-up en het tempo van de Formule 1. De missie bij het ontwikkelen van de Vision EQXX was om de grenzen van het mogelijke te verleggen. Een van de bijzondere kenmerken van het voertuig is de consequente lichtgewicht constructie, wat vooral een positief effect heeft tijdens rijden op hellingen. Iedereen die in wielrennen geïnteresseerd is, weet waarom hetzelfde type renner altijd een voorsprong heeft op bergetappes: het zijn de pezige vedergewichten die de gespierde en dus zwaardere sprinters het achterlicht bergopwaarts laten zien. De belangrijkste factor is de vermogen – gewichtsverhouding. En het gaat niet om pure prestaties in de zin van “sneller, hoger, verder”, maar om uithoudingsvermogen en een lager energieverbruik.

Reageren is niet mogelijk.