Nog dit jaar Solid State accu’s voor BMW en Ford

0

In de autowereld is menig blik gericht op de Solid State accu. Dat type batterij wordt momenteel gezien als de heilige graal voor elektrische auto’s. Autofabrikanten kijken er dan ook reikhalzend naar uit. Sceptici menen dat de accu pas in de tweede helft van het decennium geschikt is voor massaproductie, maar Solid Power zegt al volgend jaar de eerste exemplaren te kunnen afleveren. Vooraan de klanten rij staan BMW en Ford.

Solid Power markeert hiermee een belangrijke stap. Het bedrijf heeft de opbouw van een proefproductielijn namelijk afgerond en wil de eerste zogeheten Silicon EV Cells die het daarop gaat maken gaan gebruiken voor interne tests. Daarna worden de cellen aan de genoemde autofabrikanten geleverd. Die gaan ze ook weer gebruiken voor tests. BMW en Ford willen daar nog voor de jaarwisseling mee beginnen.

Indien alle tests succesvol verlopen, zullen de bijzondere batterijen klaar worden gestoomd voor serieproductie en gebruik in productiemodellen. Dat is namelijk de markt waarop Solid Power zich richt. Het bedrijf noemt in haar eigen berichtgeving nog geen deadline voor serieproductie, maar Amerikaanse media melden dat dit al in 2026 mogelijk moet zijn. Voor wat betreft de proefproductielijn moet worden gedacht aan de fabricage van 300 accucellen per week.

Solid State accu’s danken hun naam aan het feit dat er geen vloeistof, maar een vaste stof als verbinding wordt gebruikt. Ze worden gezien als de absolute top wat batterijtechniek betreft en hebben een hogere energiedichtheid dan de huidige lithium/ion exemplaren. Dat betekent dus meer range, minder gewicht. Verder zijn de laadtijden korter en zijn ze beter bestand tegen hoge temperaturen (hetgeen minder brandgevaar betekent!). Ook zouden ze een langere levensduur hebben. Bovendien zouden Solid State accu’s op termijn ook goedkoper om te produceren moeten zijn dan lithium/ion batterijen. Autofabrikanten kunnen hun elektrische modellen daardoor tegen scherpere prijzen aanbieden, wat de vraag ten goede moet komen. Kortom, Solid State accu’s lijken zo’n beetje op alle fronten superieur te zijn aan de huidige lithium/ion exemplaren.

Solid Power, een startende onderneming met haar hoofdkantoor in Colorado, is (uiteraard) niet de enige partij die zich bezighoudt met deze veelbelovende accutechniek. Het Vietnamese VinFast bijvoorbeeld zet er eveneens stevig op in, terwijl Nissan voor de start van de serieproductie mikt op 2028. Al met al is er dus nog steeds toekomstmuziek, maar de Solid State accu komt desalniettemin zonder meer stap voor stap dichterbij. De autowereld wacht in spanning af.

 

Reageren is niet mogelijk.