Renault kondigt nieuwe generatie Clio aan voor 2026

0

Onlangs heeft Renault de twijfel weggenomen over de ontwikkeling van de 6de generatie Clio: die komt er gewoon en wel in 2026.

Met de komst van de R5 Electric in het najaar van 2024 leek de toekomst van de Clio sterk af te hangen van de vraag naar elektrische voertuigen. Maar die onzekerheid speelde alleen bij de buitenwacht: Renault is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van de 6de generatie Clio, die in 2026 op de markt komt.

Toch was het vorig jaar nog een dubbeltje op zijn kant: wat moet er van de Clio worden? Dit is de vraag die alle waarnemers zichzelf toen stelden nadat Renault topman Luca de Meo in januari 2021 de revival van de R5 voor 2024 bevestigde. Intern werd de beslissing om de bestseller van het merk te vervangen een hoofdpijn voor besluitvormers. Maar nu, 4 jaar voor zijn vervanging, is de kogel door de kerk: Renault brengt in 2026 een Clio VI op de markt.

Dat het licht op groen is gezet voor een nieuwe editie van de Clio, heeft te maken met het feit dat De Meo net als zijn collega bij Stellantis (Carlos Tavares) bang is voor een te snelle energietransitie. Andere autofabrikanten lijken over elkaar heen te buitelen om zo snel mogelijk de overstap naar een volledig elektrisch gamma aan te kondigen. Sommigen willen dit al vanaf 2025 realiseren. Die stellingname is opmerkelijk omdat inmiddels duidelijk is geworden dat de democratisering van batterij aangedreven voertuigen langer zal duren dan verwacht, ondanks de gedwongen opmars die de Europese Commissie heeft opgelegd. Naast de schaarste aan laadstations hebben fabrikanten te maken met een prijsstijging van grondstoffen plus zeldzame aardmetalen die onmisbaar zijn voor batterijen en elektromotoren. Los van deze problematiek moet niet vergeten worden dat de halfgeleidercrisis nog steeds actueel is en dat er vanaf 2023 een tekort aan batterijen wordt verwacht.

De R5 Electric, die in 2024 op de markt wordt gebracht, zal een startprijs krijgen van ongeveer 23.000 euro. Kortom, de belofte om een elektrisch voertuig voor de prijs van een model met een verbrandingsmotor aan te bieden, is in deze context onhoudbaar. Het is tot deze conclusie dat het management van Renault is gekomen. Het is ook de reden waarom de prognose is dat de verkopen van de R5 niet op hetzelfde niveau zullen uitkomen als die van de Clio. Overigens beloofde De Meo vorig jaar voor de R5 Electric nog een starttarief van 20.000 euro. Dat blijkt echter niet haalbaar te zijn.

Renault is trouwens niet het enige automerk dat ’s nachts wakker ligt vanwege zorgen over de toekomst van zijn B segment model. Peugeot twijfelt ook al lang over de toekomstige 208 (project P31; komt in 2026). Het resultaat van al dat wikken en wegen is dat hij over 4 jaar alleen in elektrische vorm op de markt komt, terwijl het huidige model (gelanceerd in 2019 en gerestyled in 2023) zijn carrière zal voortzetten met de 1.2 PureTech motor die mede dankzij milde hybride techniek zal voldoen aan de aanstaande Euro 7 emissienorm (2026-2027). De nieuwe 208 zal worden geproduceerd in Zaragoza in Spanje en het huidige model zal exclusief in Kenitra in Marokko het levenslicht gaan zien.

De timing zal identiek zijn bij Renault. De huidige Clio zal in de zomer van 2023 een facelift ondergaan met een grote verandering aan de voorkant en de transplantatie van de nieuwe 3 cilinder 1.2 TCe motor die verschillende vermogens zal hebben, afhankelijk van de uitvoering (90, 100, 110 en 130 pk). In het jargon van de fabrikanten zal het 6de opus van de Clio een “reskin” zijn van de huidige editie. Dit betekent dat het platform en de basisstructuur identiek zullen zijn, maar dat de buitenhuid van de carrosserie opnieuw zal worden ontworpen en de cabine zal worden bijgewerkt.

De nieuwe Clio zal (ook) profiteren van een nieuwe versie van het E-Tech hybride systeem waarvan de cilinderinhoud van de benzinemotor die als basisunit dienst doet zal toenemen tot 1,8 liter, terwijl de elektromotor compleet nieuw zal zijn. Onder de motorkap richt het aanbod zich zoals gezegd ook op de 1,2 liter benzinemotor met een mild hybride 48 Volt systeem. Anders gezegd: als het aan Renault ligt, is de verbrandingsmotor nog lang niet dood. Omdat de autofabrikant weet dat het uiteindelijk niet de Europese politici in Brussel zullen zijn die de orders plaatsen, maar consumenten wier budgetten oververhit raken. Renault zal zich zo niet alleen profileren als autofabrikant, maar ook als een bedrijf die uitstekend onder de knie heeft hoe meerdere partijen tevreden gehouden moeten worden.

Reageren is niet mogelijk.