Stellantis topman clasht met BMW collega

0

Onlangs keurde het Europees parlement het verkoopverbod van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 goed. Een beslissing waar Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, verbolgen over is. Hij denkt dat hierdoor veel Europeanen zich geen nieuwe auto meer kunnen veroorloven. Als reactie kondigt Tavares aan een forum in het leven te roepen, genaamd Freedom of Mobility Forum. Dat is een soort Boer Burger Beweging, maar dan anders. Het Freedom of Mobility Forum moet zich gaan bezighouden met “de dringendste mobiliteitskwesties waar de maatschappij momenteel mee wordt geconfronteerd”.

Daarmee beoogt Stellantis een directere interactie met burgers (…) en stakeholders. Het Freedom of Mobility Forum moet van Tavares op zoek gaan naar oplossingen voor de problemen waarmee ‘de mobiliteit van morgen’ wordt geconfronteerd, onder andere als gevolg van de klimaatkwestie. En hoewel ook Stellantis heeft aangekondigd om vanaf 2030 in Europa alleen nog maar volledig elektrische te zullen verkopen, zijn volgens de CEO dergelijke personenwagens geen zaligmakende oplossing.

Eerder sprak Tavares zich al uit tegen het voornemen van de Europese Unie om alle kaarten op de elektrische auto in te zetten. Hij verwachte hierbij ook aan actieve inbreng van ACEA, de club van autofabrikanten die in Europa actief zijn. Maar blijkbaar is Tavares diep teleurgesteld in het feit dat deze belangenorganisatie er niet in geslaagd is de beslissing van het Europees parlement om de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor te gaan verbieden tegen te houden. In het perscommuniqué waarin het Freedom of Mobility Forum wordt aangekondigd, wordt namelijk ook bekendgemaakt dat Stellantis de vereniging van Europese autofabrikanten eind dit jaar zal verlaten. Tavares legt daarmee een bom onder ACEA want ‘zijn bedrijf’ telt niet alleen liefst 14 merken, maar is ook goed voor een marktaandeel van ruim 20 procent (het gemiddelde van de eerste 4 maanden van 2022 en 2021).

Blijkbaar heeft het niet geholpen om een kopje koffie te drinken met de voorzitter van ACEA. Dit jaar (de functie rouleert) is dat Oliver Zipse, de topman van BMW (zie tweede foto). Analisten spreken van een ‘clash of characters’. Of dat werkelijk zo is, kan moeilijk worden aangetoond, maar feit is dat BMW, Mercedes en de Volkswagen Groep aangegeven hebben vrij positief tegenover de het op stapel staande verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren te staan. Dat komt omdat zij merken dat de meerderheid van de klanten voor een grote SUV nu al voor een stekker hybride variant kiest, dus zij zien de vermeende oplaadproblematiek niet zo (blijkbaar omdat die doelgroep een oprijlaan met eigen laadpunt heeft).

Voor Tavares liggen de kaarten anders. Of klanten van Maserati, Alfa Romeo of Lancia bereid zijn om een stekker auto aan te schaffen, staat vooralsnog in de sterren geschreven. Daar heeft Stellantis namelijk nog geen ervaring mee. Dit bedrijf heeft (op de Fiat 500e na) ook nog geen modellen in het gamma die specifiek voor elektrische aandrijving zijn ontwikkeld. BMW, Mercedes en de Volkswagen Groep wel. Dergelijke modellen zijn doorgaans winstgevender dan aangepaste auto’s die oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor montage van een verbrandingsmotor, zoals de Citroën ë-C4, de DS 3 Crossback E-Tense, de Opel Mokka-e en de Peugeot e-208. Dat zijn bovendien allemaal B segment types. En of een auto nou wel of niet over elektrische aandrijving beschikt, het adadium small cars mean small profits’ geldt nog steeds.

Het is dus logisch dat Tavares veel minder gecharmeerd is van het klimaatbeleid van de Europese Unie dan zijn Duitse collega’s. Dat komt ook doordat BMW, Mercedes en de Volkswagen Groep over een beter netwerk in China beschikken. Uit dat land kunnen tegen scherpe prijzen niet alleen vitale componenten voor elektrische auto’s worden gehaald, het is ook een aantrekkelijke productielocatie voor dergelijke modellen. Zo laat BMW de iX3 in China bouwen. Smart schakelt helemaal over op autoproductie in dit land. De nieuwe generatie compacte elektrische Mini modellen zullen ook in China het levenslicht gaan zien. Kostentechnisch zijn BMW, Mercedes en de Volkswagen Groep (de laatste partij bouwt diverse elektrische modellen in het Aziatische land) dus veel beter voorbereid op de transitie naar emissievrije mobiliteit dan Stellantis, dat sterk afhankelijk is van Europese toeleveranciers.

De ACEA wil onder leiding van Zipse niet verder gaan dan een verklaring waarin zij zegt “van mening te zijn dat het goed is dat het Europees Parlement ambitieuze doelstellingen stelt, maar dat het vraagtekens zet bij de haalbaarheid ervan”. Volgens de brancheorganisatie zouden problemen in de leveringsketen, de beschikbaarheid van grondstoffen voor elektrische auto’s en de uitrol van een geschikte laadinfrastructuur zorgenkindjes zijn. Maar de burger tot actie oproepen zoals Tavares doet? Nee, daar wil Zipse niet aan …

 

Reageren is niet mogelijk.