In detail: de nieuwe Maserati GranTurismo

0

Maserati heeft haar nieuwe GranTurismo voorgesteld: een luxueuze sportwagen die genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Het model is niet alleen een alternatief voor de Bentley Continental GT, maar zal ook interessant kunnen zijn voor mensen die een opvolger zoeken voor hun S-klasse Coupé. Mercedes zal voor dit 2-deurs model zelf namelijk niet met een directe vervanger komen. Maserati gaat de nieuwe GranTurismo zowel met een benzine motor als in een volledig elektrische uitvoering leveren.

Het algemene ontwerp van de nieuwe GranTurismo is geen geheim meer sinds licht gecamoufleerde prototypes konden worden betrapt tijdens testwerk. Maar nu wordt de Italiaanse bolide dus officieel voorgesteld en kunnen we hem van alle kanten bekijken. Het design blijft trouw aan het DNA van Maserati want er is sprake van een voorzichtige evolutie van het vorige, uit 2007 stammende, model GranTurismo. Het merk met de drietand in zijn logo bewaakt op deze manier haar familiegezicht, want er is ook sprake van een duidelijke optische verwantschap met het SUV model Grecale.

MaseratiGranTurismoTrofeo

De nieuwe GranTurismo is 4,96 meter lang en 1,35 meter hoog. Inclusief buitenspiegels is hij liefst 2,11 meter breed. Met deze maatvoering kan Maserati haar jongste aanwinst positioneren als een comfortabele en luxueuze cocon voor 4 personen. Met zijn lengte van 4,96 meter is de nieuwe GranTurismo trouwens 8 centimeter langer dan het model dat hij vervangt. De wielbasis is met 2,93 meter echter ruim 1 centimeter korter. Opvallend, want dit zien we niet vaak bij een generatiewisseling.

MaseratiGranTurismoTrofeo3

Klanten die nog niet toe zijn aan elektrische aandrijving kunnen kiezen uit 2 versies, die beiden worden aangedreven door de nieuwe, in eigen huis ontwikkelde 3,0 liter TwinTurbo V6. Deze zogeheten Nettuno krachtbron levert in de Modena uitvoering 490 pk en 600 Nm. De V6 motor maakt gebruik van zogeheten Twin Combustion tchnologie (MTC): een van de Formule 1 afgeleide, gepatenteerde oplossing die gekenmerkt wordt door een gefaseerde verbranding: eerst in een voorverbrandingskamer, daarna in de eigenlijke verbrandingskamer, oftewel net zoals bij een oude diesels uit het pre-TDI- en common rail tijdperk. De Nettuno krachtbron beschikt trouwens ook over dubbele injectie: direct en indirect. In tegenstelling tot de Nettuno motor in de MC20 heeft het exemplaar in de GranTurismo geen droog, maar een nat carter. De motor is uitgerust met cilinderuitschakeling. Dit betekent dat onder bepaalde bedrijfsomstandigheden de rechter cilinderbank gedeactiveerd wordt, waarbij de gehele klepaandrijving uitgeschakeld blijft dankzij een systeem van inklapbare klepstoters. Dat moet brandstof besparen.

MaseratiGranTurismoTrofeo2

Vierwielaandrijving en een 8-traps automaat zijn standaard. Klanten die een snellere en sportievere variant wensen, kunnen gaan voor de GranTurismo Trofeo. Die versie beschikt over een Nettuno blok dat is opgevoerd tot 550 pk en 650 Nm. In beide gevallen neemt de sprint naar 100 km/u minder dan 4 seconden in beslag (respectievelijk 3,9 en 3,4 seconden). Als topsnelheid geeft Maserati 302 km/u en 320 km/u op, terwijl het gewicht 1.795 kilo bedraagt. Maserati claimt dat de GranTurismo als een achterwielaandrijver rijdt. Puristen zullen desondanks betreuren dat er geen zuivere RWD versie meer is. Dit komt er ook niet, zoveel is zeker.

MaseratiGranTurismoFolgore7

Als alternatief kan de nieuwe Maserati GranTurismo ook worden geleverd met een volledig elektrische aandrijflijn. Die versie, die beschikt over geavanceerde technische oplossingen die zijn afgeleid van de Formule E, draagt de naam Folgore. Het is de eerste elektrische Maserati uit de geschiedenis (er is weliswaar ook al een emissievrije versie van de Grecale voorgesteld, maar daarvan start de verkoop pas later). De GranTurismo Folgore beschikt over 3 elektromotoren met permanente magneet: 1 exemplaar voor en 2 achter. Samen leveren zij 762 pk, of tijdelijk zelfs 830 pk met geactiveerde ‘MaxBoost’ functie. Het maximumkoppel bedraagt 1.350 Nm. De 2 elektromotoren op de achteras worden afzonderlijk aangestuurd en zorgen er zo voor dat de GranTurismo Folgore over ’torque vectoring’ beschikt om zijn wendbaarheid te vergroten. Het koppel wordt dan onafhankelijk van elkaar naar elke afzonderlijke achterwiel gestuurd. De GranTurismo Folgore, die 2.260 kilo weegt, kan in 2,7 tellen naar 100 km/u sprinten en heeft een topsnelheid van 320 km/u.

MaseratiGranTurismoFolgore10

Het batterijpakket van de Folgore versie, dat geproduceerd wordt in de Mirafiori Battery Hub fabriek in Turijn. heeft een zogeheten ‘T-bone’ structuur, wat betekent dat de set zich niet onder de zetels bevindt. Het voordeel van deze oplossing is dat Maserati de cockpit van de nieuwe GranTurismo heel dicht bij de grond kon houden. Volgens de ontwerpers heeft dit geresulteerd in de laagste elektrische auto die momenteel te koop is. De elektrische aandrijflijn van de GranTurismo Folgore neemt wel een hap uit de bagageruimte. Men kan daar namelijk slechts 270 liter aan koffers in kwijt, terwijl men in de versies met V6 motor voor 310 liter aan spullen kan vervoeren.

MaseratiGranTurismoFolgore5

De batterij heeft een capaciteit van 92,5 kWh. Dat moet voldoende zijn voor een rijbereik van circa 450 kilometer. Door zijn 800 volt architectuur kan hij snel laden met een vermogen tot 270 kW. Dit betekent volgens Maserati dat de GranTurismo Folgore daarmee in 5 minuten een rijbereik van 100 km kan ‘bijtanken’. Verder kan hij opladen met 3-fase wisselstroom van 22 kW. Bovendien biedt de GranTurismo Folgore  regeneratie niveaus tot 0,65 g, zodat energie kan worden teruggewonnen met piekvermogens van maar liefst 400 kW.

MaseratiGranTurismoFolgore6

De elektrische uitvoering kan ondanks het ontbreken van klassieke verbrandingsmotoren een memorabele soundtrack produceren. Vaste klanten van Maserati verwachten natuurlijk niets minder. Om hen tevreden te stellen, heeft Maserati innovatief engineeringwerk verricht: de natuurlijke akoestische dynamiek van de elektrische motoren die door de inverters worden aangedreven, is digitaal vormgegeven en geïntegreerd met het typische geluid uit de Maserati V8 traditie. Hoe dit in de praktijk klinkt, zal een test moeten uitwijzen.

MaseratiGranTurismoModena3

De Folgore en de versies met benzinemotor vallen onder meer van elkaar te onderscheiden door te kijken naar de bumpers. De elektrische variant heeft blauwe openingen op de voorschermen en beschikt over een laadklep onder het linker achterlicht. Bij de GranTurismo met benzinemotor zit er aan de linkerzijde een tankklep boven de achterste wielkast. Daarbij vind je onderaan de bilpartij van de elektrische Folgore uiteraard geen uitlaateindstukken. De Trofeo versie heeft extra spoilerwerk en onder meer extra zwarte accenten.

MaseratiGranTurismoTrofeo4

Maserati beweert dat de nieuwe GranTurismo een 4-zits coupé is en dat hij achterin een stuk ruimer is dan zijn voorganger. Dat kan wel zo zijn, maar door de schuin aflopende daklijn kunnen de passagiers achterin maar beter klein van formaat zijn. Relevanter is waarschijnlijk het gloednieuwe infotainmentsysteem, Maserati Connect genaamd. Dat gebruikt de internetverbinding van de auto om de rijervaring te verrijken met veiligheid-, navigatie-, entertainment- en comfort- functies.

MaseratiGranTurismoFolgore11

De GranTurismo is ook uitgerust met het nieuwste Maserati Intelligent Assistant (MIA) multimediasysteem, dat op Android Auto draait. Inderdaad, dat is ook bij Volvo en Polestar het geval. De prestaties, responsiviteit en gegevensverwerking zijn vergelijkbaar met dat van een tablet, zo claimt Maserati. Een spraak assistent maakt ook onderdeel uit van het systeem. De Italianen houden de interieurfoto’s en -specificaties echter nog even achter de hand, wellicht om later nóg eens de autonieuws pagina’s te kunnen halen.

MaseratiGranTurismoModena4

Hoewel de prijzen nog niet zijn vrijgegeven, kan Autointernationaal.nl toch al een indicatie geven. Bij ons in Nederland wordt de Folgore versie waarschijnlijk het goedkoopst: zo’n 230.000 euro. Voor de GranTurismo Modena moet rekening gehouden worden met 235.000 euro. Dat zijn stevige prijzen, maar het is Maserati dan ook niet om grote verkoopvolumes te doen. De GranTurismo is de exclusieve vaandeldrager van het Italiaanse merk die enkel met een dikke marge van de hand zal worden gedaan. Hij zal nooit zo ‘gangbaar’ worden als een Mercedes-Benz S-klasse Coupé en wellicht ook zelfs een meer bijzondere verschijning blijven dan de Bentley Continental GT.

MaseratiA61500

75 jaar geleden bracht het merk met de drietand zijn eerste GT uit: de A6 1500. Het was het startschot voor een rijke traditie van elegante 2-deurs coupés die luxe aan prestaties koppelden. Na de A6 1500 volgden de 3500 GT, de 5000 GT, de Sebring, de Mistral, de Ghibli, de Bora, de Khamsin en de 3200 GT voordat de eerste generatie GranTurismo in 2007 debuteerde. Daarvan werden tot en met 2019, toen het model uit productie werd genomen, 28.805 exemplaren gebouwd.  Daarnaast verlieten 11.715 exemplaren van de GranCabrio de Maserati fabriek. Na een pauze van 3 jaar wordt nu dus de draad weer opgepakt. Maserati kondigt direct een speciale introductieversie van de GranTurismo aan: de PrimaSerie 75th Anniversary Launch Edition. Aanvankelijk spraken de Italianen ook over de komst van een nieuwe GranCabrio, maar daarover laten zij nu niets los.

Reageren is niet mogelijk.