Wel kijken en misschien kopen: Mitsubishi XFC

0

Mitsubishi heeft in Vietnam de conceptstudie XFC gepresenteerd: een voorbode voor een nieuwe SUV. Na de onthulling van de nieuwe ASX (gewoon een Renault Captur met eigen logo) is het goed om te vernemen dat de Japanse autobouwer toch niet hersendood is, maar het nieuwe ontwerp is in eerste instantie alleen bestemd voor Aziatische markten.

Dat de XFC niet voor Europa (of Noord Amerika) bestemd is, komt doordat Mitsubishi enkele jaren geleden besloten heeft om zich terug te trekken uit Europa en zich te focussen op markten in zuidoost Azië. Van die beslissing kwam de autofabrikant na een paar maanden weer deels terug, met als gevolg dat Europa toch kan rekenen op nieuwe modellen. Nou ja, nieuw: de tweede generatie ASX is niets meer dan een Renault Captur met diamantlogo. Later volgt nog een nieuwe Colt. Die krijgt de Clio als basis.

MitsubishiXFCconcept

De Aziatische markt zal echter wel voorzien worden van modellen die echt nieuw zijn. Zoals de productieversie van deze XFC Concept die op de Vietnam Motor Show in Ho Chi Minh City zijn debuut beleeft en die in de loop van 2023 moet leiden tot een productiemodel. Mitsubishi gaat deze SUV, die geen bestaand model aflost maar een aanvulling op het gamma is, alleen met benzinemotoren gaan verkopen. Dat maakt de XFC oninteressant voor Europa, want wij zitten inmiddels in de rijdende trein die elektrifcatie heet. Mitsubishi sluit echter niet uit dat de XFC, die uitpakt met een nieuwe designtaal genaamd ‘Robuust en Ingenieus’ (een evolutie van de zogeheten Dynamic Shield ontwerpfilosofie), in een later stadium (2024?) alsnog leverbaar wordt met hybride techniek of een volledig elektrische aandrijflijn. Dan kan het model alsnog interessant voor Europa worden. Vooralsnog blijft de verkoop beperkt tot landen als Thailand en Vietnam (of eigenlijk de hele ASEAN regio).

MitsubishiXFCconcept8

Het gespierde design van de XFC wordt gekenmerkt door een forse grille en een bijzondere opstelling van zowel de L-vormige koplampen (met de lamellenachtige dag verlichting in T-vorm eronder) als de achterlichten in dezelfde stijl. De agressieve voorkant heeft een T-vormige optiek die doet denken aan het Volvo/Polestar universum.

MitsubishiXFCconcept11

Van opzij gezien vallen de brede schouders en het ‘zwevende’ dak op. De spatborden lijken om de carrosserie gevouwen te zijn. Het in de dak spoiler geïntegreerde derde remlicht doet wat denken aan het exemplaar van de jongste Opel Astra. Verder heeft de conceptstudie geen deurgrepen en is hij voorzien van camera’s in plaats van buitenspiegels. Dat zal op het productiemodel waarschijnlijk anders zijn.

MitsubishiXFCconcept14

Net als de buitenkant ziet ook het interieur er erg eigentijds uit, met 2 grote displays, aanraaktoetsen op het stuurwiel en een opvallende, optisch zwevende middenconsole. Verder zien we mooie materialen.

MitsubishiXFCconcept13

Mitsubishi pocht met “class leading” interieurruimte voor de inzittenden. Volgens Mitsubishi belichaamt de XFC conceptstudie de “perfecte metgezel voor een hectisch vasten”, wat dat ook mag betekenen.

MitsubishiXFCconcept12

Het interieur is in ieder geval ‘zen’ dankzij lichte tinten, een cocktail van leer plus textiel en schuimrubberen inzetstukken.

MitsubishiXFCconcept10

“We zullen de nieuwe Mitsubishi XFC Concept, een compacte SUV, introduceren op de ASEAN markten, inclusief Vietnam, in het fiscale jaar 2023”, zegt Takao Kato, president en chief executive officer van Mitsubishi. “In de toekomst voegen we een ​​geëlektrificeerde variant aan de line-up toe. Deze willen we ook introduceren op markten buiten de ASEAN regio. We hopen het model dan uit te laten groeien vtot een wereldwijd strategisch voertuig, waardoor het een kernmodel wordt net zoals onze verkooptopper Xpander (een cross-over annex MPV, red.)”.

MitsubishiXFCconcept4

In de ASEAN regio verkoopt Mitsubishi momenteel de Triton pick-up, de Pajero Sport (een middelgrote SUV), de Outlander (inclusief een PHEV variant), de Xpander, de Xpander Cross, de Mirage (bij ons bekend als Space Star) en de Attrage (een sedan op basis van de Mirage / Space Star). Met veel bodemvrijheid en 4 rij modi (Normaal, Nat, Grind en Modder) is de XFC Concept gemaakt voor ritten buiten de gebaande paden. Er wordt echter geen melding gemaakt van vierwielaandrijving. De rijmodus ‘Nat’ wordt voor het eerst geïntroduceerd op een Mitsubishi model en is ontworpen met het oog op gebruik in ASEAN landen. De reden laat zich raden: in de ASEAN regio is regelmatig sprake van overstromingen en hevige regenval. In de XFC zal men in ieder geval sereen kunnen reizen “in verschillende weg- en weersomstandigheden”, inclusief “op wegen die worden overspoeld door plotselinge buien”. Mitsubishi maakt melding van een verbeterde wegligging op ruw wegdek; dit dankzij de ruime bodemvrijheid en grote wielen.

MitsubishiXFCconcept5

 

 

Reageren is niet mogelijk.