Polestar wil auto’s in Europa gaan bouwen

0

Polestar debuteerde nog niet zo heel lang geleden ‘1’ en verdient momenteel haar brood met de ‘2’. Inmiddels is weliswaar de ‘3’ voorgesteld, maar die debuteert pas volgend jaar. Toch is Polestar al druk bezig met de ‘7’. Die zou wel eens binnen 5 jaar in Europa geproduceerd kunnen gaan worden.

Thomas Ingenlath, de CEO van Polestar, heeft de ambitie om binnen de 5 jaar een eerste in Europa geproduceerde model in het assortiment te hebben. Dat zou dan de ‘7’ moeten worden. Potentiële productielocaties zijn de bestaande Volvo fabriek in het Belgische Gent en de nieuwe site van dit zustermerk in Slowakije.

Polestar2b

Polestar heeft als strategie om haar gamma gestaag uit te breiden door jaarlijks een nieuw model te lanceren. Zoals gezegd is inmiddels de ‘3’ (een grote cross-over) voorgesteld en in 2023 zal het doek van de ‘4’ (een compacte SUV) worden gehaald. In 2024 is het de beurt aan de ‘5’ (een forse 5-deurs GT). In het jaar daarna moet de ‘6’ (een elektrische Roadster afgeleid van het O2 conceptstudie) in de showrooms arriveren. Medio 2026 is het dus de beurt aan de ‘7’. Het is nog niet bekend in welk segment dat model zal vallen, maar de planning is dus om deze auto in Europa te gaan produceren.

Aangezien Polestar niet zo dom zal zijn om in onze marktregio een model te produceren die te groot of te duur is voor menig Europeaan (zoals de ‘3’, de ‘5’ of de ‘6’) mogen we uitgaan van een redelijk betaalbare en compacte auto. Misschien zelfs wel de opvolger van de ‘2’. Die wordt geproduceerd in een Chinese fabriek. De ‘3’ zal ook in de Amerikaanse productiefaciliteit van Volvo van de band rollen. De Polestar 4 zal in China worden gebouwd in Hangzhou Bay, een fabriek van moederbedrijf Geely. De ‘5’ en de ‘6’ zullen ook in China het levenslicht zien, maar dan in Chongqing.

Momenteel rechtvaardigen de verkoopvolumes van Polestar echter (nog) niet de bouw van een specifieke fabriek. Of dat medio 2026 of 2027 anders zal zijn, moet de komende jaren blijken, maar het ligt voor de hand dat de ‘7’ zijn platform gaat delen met een Volvo model. Dan is het logisch als beide auto’s in dezelfde fabriek gebouwd gaan worden. Overigens wil Polestar dit jaar 50.000 auto’s produceren en tegen 2025 op een output van 290.000 exemplaren zitten.

De Polestar 2, waarvan onlangs het 100.000ste exemplaar van de band rolde, ondergaat begin volgend jaar een facelift en de ervaring leert dat een auto na een dergelijke opfrisbeurt er dan weer 3 jaar tegenaan kan. Dus in 2026 dient het model dan afgelost te worden. Bijvoorbeeld door een auto die Polestar in België of Slowakije laat bouwen.

Reageren is niet mogelijk.