Adieu SUV: nieuwe DS 3 wordt weer ‘gewoon’ een hatchback

0

Toen DS gepromoveerd werd van modellijn binnen het Citroën gamma tot zelfstandig premium merk, hield de Franse directie er rekening mee dat het veroveren van een vaste plek op de automarkt wel 15 jaar kon gaan duren. Verstandig, want 5 jaar na de lancering van de eerste eigen ontwerpen, is DS nog steeds een outsider. Dat is reden om het bij de opvolger van de 3 (Crossback) over een andere boeg te gooien.

De nieuwe DS 3 wordt niet alleen volledig elektrisch, maar zal daarnaast zijn SUV silhouet inruilen voor dat van een ‘gewone’, klassieke  hatchback. In Frankrijk schaamt men zich niet voor deze koerswending. “Alleen dwazen veranderen niet van gedachten”, zo luidt het gezegde.

In de loop der jaren heeft de auto-industrie leren leven met de ‘SUV terreur’. Opvolgers van bestaande modellen dienden niet zozeer langer or breder te worden, maar vooral hoger. Geen enkele generalistische autofabrikant is aan deze verandering ontsnapt en de hatchback, sedan en stationwagen leken definitief het loodje te leggen. Maar redder in nood is de elektrische auto. Die dwingt ingenieurs om hun toekomstige creaties in aerodynamisch opzicht te verfijnen. Het verminderen van de carrosseriehoogte valt voor wat betreft te nemen maatregelen in de categorie ‘laaghangend fruit’.

Maar bij DS speelt er meer. De ‘3’ werd in 2009 geboren als hatchback en heeft 10 jaar lang eigenlijk een heel gelukkige verkoopjeugd gehad. Maar toen hij in 2019 een SUV kostuum aantrok, was het met de liefde van de autoconsument gedaan. Niet dat de DS 3 Crossback een lelijke of slechte auto was, maar er waren zoveel alternatieven op de markt dat er van ‘onderscheid’ of ‘meerwaarde’ geen sprake meer was. Daarom zal de DS 3 uiterlijk 2026 terugkeren naar zijn eerste carrosserievorm liefde, om zo opnieuw verbinding te maken met verkoop succes. De transformatie heeft in ieder geval al de warme steun van de boekhouders van moederbedrijf Stellantis. Want terwijl van de eerste generatie, een uitsluitend in 3-deurs vorm leverbaar model die de Mini frontaal aanviel, meer dan 500.000 exemplaren werden verkocht in een tijdsbestek van 10 jaar, trok zijn opvolger tot nu toe slechts 72.000 klanten.

De verkoopteleurstelling bracht DS er toe om eind 2022 een bescheiden facelift door te voeren en om de aanduiding ‘Crossback’ te laten vallen. Maar de schuchtere restyling is waarschijnlijk onvoldoende voor een herlancering van zijn carrière. Dat de DS 3 een nieuw hart in de vorm van een sterkere elektromotor (156 pk) en een grotere accu (voor meer dan 400 km rijbereik) heeft gekregen, doet daar niks aan af. Dat geldt ook voor het stilletjes verkleinen van zijn bodemvrijheid om zo enerzijds zijn aerodynamische eigenschappen te verbeteren en om anderzijds weer voorzichtig aan de sluiten bij de hatchback als carrosserievorm.

De nieuwe DS 3, die in de loop van 2026 in de showrooms moet arriveren, zal deze metamorfose continueren. Niet langer zal het model de autoconsument proberen te verleiden die op zoek is naar avontuur, maar zich net als het succesvolle origineel positioneren als ‘urban chic’. Het enige verschil is dat de 3-deurs carrosserie niet terugkeert want dat is een eigenzinnigheid die alleen iconen als de Mini Hatch of de Fiat 500 zich kunnen veroorloven. Als pleister op de wond bij fans van 3-deurs modellen zal de greep van de achterdeuren in de C stijl worden geïntegreerd zodat de consument 2 keer zal moeten kijken om te zien dat de DS 3 een 5-deurs hatchback is geworden.

De kans is groot dat de nieuwe DS 3 de lichtsignatuur van de vorig jaar onthulde DS E-Tense Performance conceptstudie krijgt. Vroeg of laat zullen deze dag lichten toegepast gaan worden op een productiemodel, want bij stijlstudies zijn designkenmerken nooit toeval. Wat de technologie betreft, zal deze nieuwe DS 3 het toekomstige STLA Small platform van de Stellantis Groep, feitelijk een evolutie van de huidige CMP basis, gaan gebruiken. DS Automobiles moet het nu nog doen met elektromotoren die ook door volumespelers als Citroën, Opel en Peugeot worden gebruikt, maar in de toekomst zal er sprake zijn van exclusieve vermogensvarianten. Met als gevolg dat zelfs een 245 pk sterke ‘3’ denkbaar is.

Leuk, maar waar Stellantis zeker niet zal gaan tornen is de premium prijsstelling van DS. Dit betekent dat de nieuwe ‘3’ vermoedelijk een basisprijs van rond de 45.000 euro meekrijgt. Voor een B segment model, hoog of laag, blijft dat een stevig bedrag. Daarom is het essentieel dat de nieuwe DS 3 weer net zo sexy wordt als het origineel.

Reageren is niet mogelijk.