Nieuwe Citroën ë-C3 betrapt

0

De volgende generatie Citroën C3 werd deze week in Frankrijk in elektrische ‘ë’ vorm betrapt. Nog steeds gecamoufleerd, onthult het model toch bepaalde details. De nieuwe C3 wordt op 17 oktober gepresenteerd en in april 2024 in Nederland op de markt gebracht. Citroën denkt  met name de elektrische variant voor een erg scherpe prijs in de markt te kunnen zetten. In de wandelgangen wordt er een basistarief onder de 30.000 euro genoemd.

Deze hier getoonde spionagefoto’s bevestigen dat de nieuwe C3, net als zijn Aziatische en Zuid-Amerikaanse alter ego, het verhoogde uiterlijk van een kleine SUV aanneemt, terwijl hij zijn relatief korte lengte (iets minder dan 4 meter volgens bronnen) behoudt. De rondingen van het huidige model maken plaats voor een hoekige voor- en achterkant die passen bij de horizontale motorkap en het ver doorgetrokken dak.

 

De verlichting aan de voorzijde, die op de spionagefoto’s gedeeltelijk zichtbaar is, zal een C-vorm aannemen met rechte hoeken aan de  buitenkant, zoals wij eerder reeds zagen bij de Oli conceptstudie. Hierin zal de Europese versie van de nieuwe C3 zich onderscheiden van zijn tegenhanger die zich op de opkomende markten richt. ‘Onze’ editie zal ook gebaseerd zijn op een grondig gewijzigde versie van hetzelfde platform. Daardoor kan de nieuwe C3 voldoen aan de eisen van de Europese markt op het gebied van veiligheid, comfort en prestaties.

CitroënC3nieuwOli

Hoewel het interieur van de nieuwe C3 nog onthuld moet worden, is bij het hier gefotografeerde prototype te zien dat Citroën voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen monteert.

Volgens de fotograaf accepteert de ë-C3 een laadvermogen van 160 kW, wat eerlijk gezegd enigszins twijfelachtig is omdat Citroën zich zal concentreren op een positionering op instapniveau. Volgens informatie van Autointernationaal.nl zal de ë-C3 worden aangeboden met 2 types Svolt batterij/aandrijflijnen: één van 42 kWh voor 82 pk motorvermogen, de andere van 50 kWh voor 109 pk. Volgens Thierry Koskas, de CEO van Citroën, zal het basismodel 300 km aan actieradius (WLTP) bieden. De met het grotere accupakket uitgeruste variant kan ongeveer 400 km ver komen op een volle batterij. Voor wie huiverig is om elektrisch te gaan, zal Citroën de nieuwe C3 ook met de 1.2 PureTech benzinemotor aanbieden, al dan niet voorzien van mild hybride techniek.

De vierde generatie Citroën C3, concurrent van de Dacia Sandero Stepway en Spring, zal als technische neef de toekomstige Fiat Panda hebben. Die gaat in Servië geproduceerd worden. De Citroën (ë-)C3 zal in Trnava, Slowakije, het levenslicht zien. Door een productielocatie buiten Frankrijk te kiezen, maar wel binnen de Europese grenzen, kan moederbedrijf Stellantis de prijs van de nieuweling scherp houden zonder dat het model belast gaat worden met een ‘CO2 transport boete’. De Dacia Spring gaat daar wel door geraakt worden. Dat kan er toe leiden dat de de Citroën ë-C3 deze concurrent gaat onttronen als de goedkoopste elektrische auto op de Franse markt. De toekomstige Renault 5 Electric wordt sowieso duurder.

Reageren is niet mogelijk.