Prijs indicatie Lexus LBX

0

De nieuwe Lexus LBX zal het premiumimago van het Japanse merk niet schaden, ondanks zijn nogal budgetvriendelijke prijsstelling. Dat heeft de baas van de Britse importeur in een interview gezegd.

De nieuwe cross-over wordt verkrijgbaar in 5 uitrustingsniveaus voor prijzen die variëren van circa 35.995 euro tot 48.995 euro. De nieuwe instapper is niet zozeer bedoeld als spirituele opvolger van de CT 200h maar om Lexus een graantje mee te laten pikken in het snelgroeiende segment voor premium cross-overs.

LexusLBXprijsindicatie3

“Ik denk niet dat de LBX het merk zal schaden”, aldus Chris Hayes. “De restwaarde van een Lexus is voor ons net zo belangrijk als de prijs van de auto. Wij zijn dus uiterst zuinig op ons imago van exclusief merk. Wij gaan met de LBX geen enorme verkoopaantallen najagen. Ik denk niet dat de prijs het belangrijkste is”.

Lexus wil zich bij de verkoop van de LBX vooral richten op de hoogwaardige Takumi en Takumi Design uitvoeringen. Hayes: “Zoals ik al zei: hoge verkopen zijn voor ons niet leidend. Klanttevredenheid en een hoge waardering door mensen bij ons een auto komen kopen, zullen altijd de voornaamste focus zijn”. Hij voegt er aan toe: “Wij proberen met de LBX geen goedkope auto te maken. Wij gaan proberen een compact model te verkopen”.

De LBX ontleent zijn bestaansrecht evenwel aan de Toyota Yaris Cross, waarop hij is gebaseerd. Deze cross-over van het moedermerk is in hybride vorm al verkrijgbaar vanaf 29.650 euro. De LBX ontleend zijn bestaansrecht dus aan het feit dat hij aan moet voelen als een premium auto; een belangrijk aandachtspunt voor Lexus. Hayes: “Tegenwoordig wordt er vooral gekeken naar of het interieur van een auto een goed verzorgde indruk maakt. Een dergelijke zintuiglijke kwaliteitservaring is vooral met het oog op de toegenomen verkeersdrukte belangrijk. De klant heeft dan alle tijd om zijn auto te inspecteren. Voor ons is dat een heel gunstige ontwikkeling, want interieurkwaliteit is voor Lexus een belangrijk aandachtspunt”.

LexusLBXprijsindicatie2

De LBX (de lettercombinatie staat voor: Lexus Breakthrough Crossover) is het eerste model dat het merk speciaal voor de Europese markt heeft ontworpen. Hij deelt zoals gezegd Toyota’s TNGA-B-platform met de succesvolle Yaris Cross. Van dit model leent de LBX (ook) zijn aandrijflijn. Uit onderzoek naar de wensen van de doelgroep zou gebleken zijn dat “grote meerderheid” de voorkeur geeft aan zelf opladende hybride. De aandrijflijn bestaat uit een 1,5 liter benzine 3 cilinder en een enkele elektromotor die samen 136 pk en 170 Nm naar de voorwielen sturen. De benodigde stroom is afkomstig van een nieuwe bipolaire nikkel-metaal batterij die voor het eerst werd gebruikt in de vorig jaar gelanceerde RX.

Hoofdingenieur Kunihiko Endo zegt dat deze nieuwe batterij een veel grotere vermogensdichtheid en doorvoerpotentieel biedt dan traditionele lithium/ion exemplaren, waardoor de LBX naar verluidt vanuit stilstand net zo snel accelereert als een elektrische auto. Hij sprint namelijk in 9,2 seconden naar 100 km/u en biedt volgens productmanager Bart Eelen een toonaangevend laag benzine verbruik plus een CO2-uitstoot die “royaal onder” de 120 gram/km ligt. Een variant met 2 motoren en vierwielaandrijving is ook in aantocht, aldus Eelen, maar de technische specificaties van die uitvoering worden door Lexus nog onder de pet gehouden. Het is bovendien de vraag of deze 4WD variant wel naar Nederland komt.

Het doordrenken van de LBX met de verfijning die de klant van een Lexus verwacht, was “behoorlijk uitdagend”, vertelt Endo. Het vereiste een alternatieve aanpak voor de conventionele montage van geluidsisolerende materialen. Endo: “Als je geluid wilt verwijderen door steeds meer isolatiemateriaal te gebruiken, dat leidt dat ook tot hogere kosten. Daarom hebben wij geprobeerd het geluid zelf te elimineren, zodat wij niet te veel isolatiemateriaal hoefden te gebruiken om van de LBX een stille auto te maken.

Het TNGA-B platform werd ook aangepast om ervoor te zorgen dat de LBX rijdt als een echte Lexus, waarbij Endo als referentie verwijst naar de baanbrekende LS uit 1989. De wielbasis werd ten opzichte van de Toyota Yaris Cross met 20 mm verlengd, de overhangen werden verkleind en de spoorbreedte werd vergroot, waardoor de cross-over 4.190 mm lang, 1.825 mm breed en 1.545 mm hoog is. De LBX zal begin volgend jaar in de Nederlandse Lexus showrooms arriveren. De eerste leveringen zullen in maart beginnen.

 

Reageren is niet mogelijk.