Is dit de nieuwe Mitsubishi Lancer?

0

Mitsubishi brengt in 2025 in Europa een volledig elektrische SUV op de markt. Het Japanse merk spreekt van een “nieuw model”, maar de betreffende compacte SUV wordt waarschijnlijk een kloon van de Renault Scénic E-Tech.

Nieuw of niet, de compacte elektrische SUV betekent een belangrijke stap in de elektrificatieplannen van Mitsubishi en vormt het volgende uitbreiding van het Europese modelaanbod. Eerder werd het gamma al uitgebreid met de Colt (direct afgeleid van de Renault Clio) en de nieuwe ASX (een licht aangepaste Captur).

MitsubishiToekomstplannen

Mitsubishi schrijft in haar persbericht dat de nieuwe elektrische SUV het vervolg is op 15 jaar ervaring die het merk heeft met elektrische en plug-in hybride auto’s. Dat komt nogal gezocht over, want de donorauto is zoals gezegd een Frans product. Het gaat dus eerder om Franse ervaring met elektrische auto’s, maar goed. Maar goed, Mitsubishi bedoelt dat zij in 2009 een van de eersten was met een volledig elektrische personenauto: de i-MIEV. En op plug-in gebied heeft het merk natuurlijk geschiedenis geschreven met de Outlander PHEV. Het eerste model sloeg in Europa niet aan (te iel, te klein elektrisch rijbereik, per saldo te duur), maar de stekker-SUV kan zeker als trendsettend worden beschouwd.

De elektrische SUV wordt in samenwerking met de Ampere divisie van Renault ontwikkeld. Deze onderneming is opgericht door de Franse autobouwer om voor de alliantie met Nissan en Mitsubishi elektrische auto’s te ontwikkelen en produceren. In dit kader hebben deze Japanse partners ook geld in Ampere geïnvesteerd. De genoemde SUV is in zekere zin een vrucht van deze bundeling van krachten, al gaat het dus niet om een gezamenlijk ontwikkeld model: Mitsubishi gaat gewoon gebruiken wat Renault al in huis had.

MitsubishiElektrischPlaag2

Mitsubishi heeft momenteel geen volledig elektrische model in haar gamma, dus het is logisch dat het merk uitkijkt naar de lancering van deze SUV voor het C-segment. Hoewel Mitsubishi haar nieuweling nu nog niet wil onthullen (wij krijgen vooralsnog alleen een donkere plaagfoto te zien), is duidelijk te zien dat de Japanners hun versie van de elektrische SUV een aangepaste neuspartij gaan geven. Hiervoor heeft Mitsubishi inspiratie opgedaan bij de eigen Xforce conceptstudie.

Reken voorzichtig op 160 of 220 pk en een rijbereik van 420 tot 620 km. De elektromotor zit voorin de SUV en drijft de voorwielen aan. Een versie met 4WD techniek, waar Mitsubishi op zich veel ervaring mee heeft, is niet gepland. Dat krijg je als je leentjebuur speelt bij een fabrikant die gespecialiseerd is in het bouwen van auto’s met voorwielaandrijving. Het is nog niet bekend hoe de nieuwe elektrische SUV van Mitsubishi gaat heten. Waarom niet Lancer? Mitsubishi heeft tenslotte inmiddels laten zien gespecialiseerd te zijn in het hergebruik van namen …

Reageren is niet mogelijk.